LUTOSŁAWSKI | BACEWICZ | KARŁOWICZ
x
Szanowni Państwo,
z przykrością informujemy, że prawykonanie Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę Piotra Mossa zaplanowane na 12 listopada 2022 roku z przyczyn losowych nie odbędzie się i zostaje przeniesione na 2023 rok.
Za wszelkie zmiany serdecznie przepraszamy.
12 listopada 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Wykonawcy
Szymon Krzeszowiec | skrzypce
Roman Lasocki | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tomasz Bugaj | dyrygent
Program
Witold Lutosławski
Partita
Grażyna Bacewicz
VII Koncert skrzypcowy
***
Mieczysław Karłowicz
Poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op.10
Tomasz Bugaj – fot. Mateusz Żaboklicki; Szymon Krzeszowiec – fot. D. Krzanowski, Roman Lasocki – archiwum Artysty
x
Siódmy i ostatni z koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz powstał w 1965 roku, aż osiem lat po poprzednim, którego autorka nie przeznaczyła do druku, co stanowiło wyraz pewnego kryzysu wobec mnogich stylistycznych przemian tego trudnego, ale i owocnego dla muzyki polskiej czasu. Mistrzyni powróciła w wielkim stylu, prezentując dzieło błyskotliwe, skrzące się wirtuozerią i wielością ciekawych pomysłów formalnych oraz brzmieniowych, zarazem nawiązujące twórczy dialog z tradycją.
Partita, pierwotnie przeznaczona na skrzypce i fortepian (w 1988 powstała jej wersja orkiestrowa), należy do najważniejszych, prawdziwie epokowych dzieł Witolda Lutosławskiego. Kompozytor łączy w niej nowatorskie środki techniczne (np. typową dla siebie technikę aleatoryczną w parzystych, „łącznikowych” ogniwach pięcioodcinkowej formy) z wrażliwością na melodyczną urodę, klarowność brzmienia i konstrukcji.
W partiach solowych zaprezentują się mistrz i uczeń – Roman Lasocki (którego usłyszymy w Koncercie Grażyny Bacewicz) należy do największych wiolinistycznych autorytetów w Polsce, oklaskiwanych w kraju i za granicą solistów, a także do najbardziej zasłużonych pedagogów w tej dziedzinie; od dekad wykłada na czołowych uczelniach i prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Do jego uczniów należy też Szymon Krzeszowiec (wykonawca Partity), ceniony solista i kameralista, od dwudziestu lat prymariusz sławnego Kwartetu Śląskiego.
Genialny symfoniczny tryptyk Odwieczne pieśni (1906) Mieczysława Karłowicza, z poetyckim programem sygnalizowanym „młodopolskimi” tytułami (Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i o śmierci oraz Pieśń o wszechbycie) to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego twórcy, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.
Koncert poprowadzi Tomasz Bugaj, ceniony dyrygent, współpracujący z czołowymi filharmoniami i teatrami muzycznymi w Polsce (m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Filharmoniami w Bydgoszczy, Łodzi i Krakowie, a także Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie), mający przebogaty dorobek koncertowy na międzynarodowych estradach. Jest także cenionym wykładowcą akademickim prowadzącym klasy dyrygentury, m.in. w uczelniach muzycznych Krakowa i Warszawy. [pmac]
Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona
Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 7 listopada 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl