DVOŘÁK | NIELSEN | KARŁOWICZ. Zakończenie sezonu artystycznego 2023/2024

x

22 czerwca 2024, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy
Krzysztof Grzybowski | klarnet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Norbert Twórczyński | dyrygent

 

Program
Antonín Dvořák

Serenada d-moll na instrumenty dęte op. 44

Carl Nielsen
Koncert klarnetowy op. 57

przerwa

Mieczysław Karłowicz
Symfonia e-moll op. 7 „Odrodzenie”

 

 

Norbert Twórczyński – archiwum Artysty;

x

Przed wakacjami zapraszamy na ostatni koncert w interesującym, pełnym ciekawych wydarzeń sezonie artystycznym 2023/2024, w którym mieliśmy okazję występować w nowej siedzibie Muzeum Historii Polski. Tym razem ponownie zapraszamy do miejsca szczególnie bliskiego nam przez minione lata, Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Rok 1878 czeski kompozytor Antonín Dvořák uznał za udany, po okresie wcześniejszych niepowodzeń – jego opera Chłop szelma odniosła sukces, podobnie jak Rapsodie słowiańskie i pierwszy cykl Tańców słowiańskich. W tym też roku powstała Serenada e-moll op. 44 na dość nietypową obsadę, w której obok podwójnej obsady obojów, klarnetów i fagotów znalazły się trzy rogi i kontrafagot ad libitum, a także smyczkowe fondamento wiolonczeli i kontrabasu. Pompatyczny, minorowy marsz otwierający utwór grany w wolnym tempie mógłby być marszem „żałobnym”, ale w zaleconym tu szybszym moderato nabiera cech nieco groteskowych, a żartobliwy nastrój ujawnia się w pełni w żywiołowym scherzu korzystającym z rytmów tańców sousedská oraz furianta. Liryczna strona wyobraźni Dvořáka objawia się w całej pełni w urodziwym, balladowym andante, a energiczny finał znów przywołuje motywy czeskich tańców oraz nawiązuje do nieco groteskowych nastrojów części pierwszej.

Jedyna symfonia Mieczysława Karłowicza, owoc studiów kompozytorskich w Berlinie, odpowiada klasyczno-romantycznym ramom czteroczęściowego cyklu, a objaśnienie jej idei stanowi literacki program (opublikowany przed lwowską premierą w 1903 roku). Mówi o udręce duszy, która zagubiła sens istnienia (cz. I), jej sennych marzeniach o słonecznej światłości (cz. II), szaleństwie doczesnych uciech (cz. III) i wreszcie – przebudzeniu duszy na zew „wiekuistego hasła” i tryumfie nad przeciwnościami (cz. IV). Symfonia „Odrodzenie” jest komunikatywna nawet bez znajomości programu, przemawia do słuchacza wielką siła emocji i nastrojów, wahających się między tragizmem, melancholią, patosem, a euforyczną radością. W tej właśnie kompozycji wykrystalizował się w pełni indywidualny styl Karłowicza rozwinięty wspaniale w późniejszych poematach symfonicznych, choć on sam, często niezadowolony z własnych dokonań, swą symfonię uznał za owoc muzycznego „terminowania” i nie przeznaczył jej do druku.

Carl Nielsen cieszy się opinią najwybitniejszego kompozytora duńskiego. Jego styl ewoluował od neoromantyzmu inspirowanego twórczością Griega i Brahmsa ku bardzo indywidualnemu językowi muzycznemu nacechowanemu poszukiwaniami w zakresie form i tonalności, nie zawsze akceptowanymi przez współczesnych. Można to obserwować właśnie w późnym, jednoczęściowym Koncercie klarnetowym z 1928 skomponowanym dla Aage Oxenvada, klarnecisty podziwianego przez Nielsena kopenhaskiego kwintety dętego. Nielsen, nie odchodząc od tonalności, wyzyskuje ją ciekawie, „konfliktując” ze sobą tonacje F-dur i E-dur. Pełen kontrastów utwór przyjęto dość chłodno w chwili premiery, później jednak zdobył znaczącą popularność, wchodząc do kanonu literatury klarnetowej. Wykona go Krzysztof Grzybowski, należący do grona najwybitniejszych polskich klarnecistów swojej generacji. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie prof. Mirosława Pokrzywińskiego oraz PSM II st. w Białymstoku w klasie prof. Beniamina Przeździęka. Jako jedyny Polak ukończył z wyróżnieniem studia mistrzowskie u legendy klarnetu Sabine Meyer (Musikhochschule Lübeck). Po studiach mistrzowskich kontynuował studia kameralne pod kierunkiem prof. Wolfganga Meyera oraz prof. Eduarda Brunnera (Hochschule für Musik Karlsruhe). Kompozytorzy tacy jak Paul Patterson oraz Krzesimir Dębski powierzyli mu do wykonania swoje koncerty klarnetowe. Dał się poznać jako znakomity solista i kameralista. Jest regularnie zapraszany na prestiżowe festiwale w całej Europie, jako solista występował z najznakomitszymi zespołami i dyrygentami. Jest pomysłodawcą i założycielem cenionego zespołu Amadeus Wind Ensemble.

Prowadzący koncert Norbert Twórczyński jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu na kierunku dyrygentura symfoniczna i operowa oraz Akademii Sztuki w Szczecinie (edukacja muzyczna – specjalność: dyrygentura chóralna). Laureat nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla studentów uczelni artystycznych za wybitne osiągnięcia w twórczości artystycznej. Pełnił funkcję asystenta dyrygenta w dwóch największych instytucjach muzycznych Szczecina: Operze na Zamku (2012-2016) oraz w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza (2017-2021). Od sezonu artystycznego 2022/2023 kierownik orkiestry w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. Prowadził prawykonania wielu utworów współczesnych, występował i dokonywał nagrań z wieloma cenionymi orkiestrami w kraju i za granicą. Jest wykładowcą Akademii Sztuki w Szczecinie. [pmac]

______________________________________________________

REGULAMIN SPRZEDAŻY BILETÓW ORAZ UCZESTNICTWA W WYDARZENIACH ARTYSTYCZNYCH


Patronat medialny: TVP Kultura, Radio dla Ciebie, Polska Agencja Prasowa, Prestopolmic.pl 

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców