NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS

x

Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że pula wejściówek na koncert została wyczerpana.

18 marca 2023, godz. 18.00
Nowa Miodowa. Sala koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Wykonawcy
Miłosz Zwoliński | obój
Wiktor Lisowicz | skrzypce
Piotr Styczyński | ksylofon
Filip Pacześny | fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Krzysztof Jakub Kozakiewicz | dyrygent

Program
Antonio Pasculli – Concerto sopra motivi dell’opera La favorita di Donizetti
Ottorino Respighi – Concerto Gregoriano
Toshiro Mayuzumi – Concertino na ksylofon i orkiestrę
Ludwig van Beethoven – III Koncert fortepianowy c-moll op. 37

x

Pochodzący z Palermo oboista Antonio Pasculli (1842-1924) dał się poznać jako wirtuoz swego instrumentu podziwiany w całej Europie. Był też dyrygentem i kompozytorem, który ze szczególnym upodobaniem opracowywał w formie obojowych koncertów i symfonicznych fantazji motywy ze słynnych włoskich oper, m.in. Rossiniego, Belliniego, Donizettiego czy Verdiego, podkreślając w nich zarówno „koloraturową” biegłość oboju jak i jego śpiewność pozwalającą naśladować głos ludzki. Jedno za takich właśnie dzieł oparł na motywach nieco mniej dziś znanej opery mistrza belcanta, Gaetana Donizettiego – La favorita. Wykonawca utworu, Miłosz Daniel Zwoliński naukę gry na oboju rozpoczął w 2018 roku u p. prof. Marzenny Jaremko. Obecnie uczęszcza do 5 klasy Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II st. im. Mariana Sawy, jako uczeń w klasie prof. Arkadiusza Krupy. Jest laureatem wielu prestiżowych konkursów oraz jednym z uczestników projektu „Prezentacje” utworzonego przez Europejskie Centrum Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, promującym najzdolniejszych instrumentalistów młodego pokolenia.

Włoski kompozytor Ottorino Respighi (1879-1936) był zafascynowany dziedzictwem muzyki dawnej, także – wciąż wówczas stale obecnej w kościołach – monodii gregoriańskiej. W roku 1921 skomponował niezwykle oryginalny koncert skrzypcowy, kreatywnie nawiązujący do wzorów chorału (jego motywiki, skal modalnych): Concerto gregoriano, którego pierwszym wykonawcą był Mario Corti, my zaś posłuchamy interpretacji Wiktora Lisowicza. Rozpoczął naukę w POSM im. E. Młynarskiego  w klasie prof. Małgorzaty Michalskiej. W 2019 roku po zdaniu egzaminów został przyjęty do uczestnictwa w cenionym programie „Top talent” w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht (Niderlandy). Tam podobnie jak obecnie w OSM II stopnia im. Prof. Zenona Brzewskiego uczy się pod kierunkiem prof. Roberta Szredera. Wiktor jest laureatem nagród i wyróżnień na wielu konkursach. Koncertował w Polsce oraz za m.in. w Lipsku, w muzeach Bacha, Schumana i Mendelssohna. Jako najmłodszy w historii wystąpił w 2020 roku z recitalami w sali koncertowej Phillips Muziekgebouw w Eindhoven oraz w Ambasadzie RP w Hadze.

III Koncert fortepianowy c-moll Beethovena jest jego jedynym w tonacji minorowej. To wyraz poszukiwań nowej, w pełni już indywidualnej ekspresji, otwierającej wraz z nowym stuleciem (prawykonanie w 1803) nowy rozdział twórczości ostatniego z klasyków. Właśnie warstwa wyrazowa (odsuwająca tu element czysto popisowy na dalszy plan), zdeterminowana wyborem tonacji, pełna namiętnego patosu i „preromantyczna” jest najbardziej charakterystycznym rysem tego arcydzieła, lecz także na poziomie formalnym odnajdziemy wiele ważkich innowacji. W dziele zaprezentuje się Filip Pacześny. Naukę gry na fortepianie rozpoczął wieku 6 lat w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. Ignacego Jana Paderewskiego w Koninie w klasie fortepianu Danuty Gościńskiej. Od września 2021 roku kontynuuje naukę w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie fortepianu prof. Joanny Ławrynowicz-Just. Od najmłodszych lat jest laureatem wielu konkursów o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej jako solista i kameralista, a także stypendiów. Dwukrotnie brał czynny udział w programie Muzyka Naszych Czasów, wykonując utwory młodych, polskich, współczesnych kompozytorów, ma już duże doświadczenie koncertowe.

Toshirō Mayuzumi (1929-1997) był dwudziestowiecznym japońskim twórcą, który po okresie fascynacji zachodnim modernizmem szczególnie chętnie zwracał się ku muzycznym tradycjom swego kraju. Był też płodnym kompozytorem muzyki filmowej (do ponad 100 filmów japońskich, ale też współpracował m.in. z Johnem Hustonem). Barwne, efektowne i żywiołowe Concertino na ksylofon i orkiestrę należy do dzieł najczęściej dziś wykonywanych poza ojczystą Japonią. Podczas koncertu zaprezentuje go Piotr Styczyński z III klasy OSM II st. im. Mariana Sawy przy ZPSM nr 1 w Warszawie w klasie perkusji prof. Katarzyny Bojaryn–South. Jego wrażliwość muzyczna oraz umiejętności techniczne pozwoliły mu z powodzeniem występować w prestiżowych miejscach i zostały zauważone i wyróżnione na wielu konkursach i przesłuchaniach w kraju i za granicą.

WSTĘP WOLNY: wejściówki do odbioru w kancelarii szkoły od 09.03.2023 w ZPSM Nr 1 w Warszawie. Liczba miejsc ograniczona.

Organizator: Nowa Miodowa