Koncert z okazji 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego

10 października, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa


Wykonawcy:

Paweł Kowalski – fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Massimiliano Caldi – dyrygent

Program:
Witold Lutosławski – Mała suita
Witold Lutosławski – Koncert fortepianowy
przerwa
Gioacchino Rossini – Uwertura z „Guglielmo Tell”
Giuseppe Verdi – Uwertura z „La forza del destino”
Giacomo Puccini – Intermezzo z „Manon Lescaut”
Nino Rota – Suita z „Il Gattopardo”

Sprzedaż biletów ruszy wkrótce!

Gdyby należało wskazać szczególnie „warszawskiego” kompozytora XX stulecia, mógłby nim zostać przede wszystkim Witold Lutosławski, który przyszedł na świat (1913) w sercu stolicy, przy ul. Moniuszki (tuż obok Filharmonii), mieszkał m.in. przy Marszałkowskiej, Langiewicza, Zwycięzców, a wreszcie – w żoliborskiej willi przy Śmiałej. Absolwent warszawskich szkół, student Uniwersytetu, absolwent Konserwatorium, w Warszawie grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów, brał żywy udział w odbudowie życia muzycznego po wojnie, był ważną postacią dla prestiżowego festiwalu „Warszawska Jesień”, a gdy zdobył międzynarodową sławę – sam prowadził w stolicy koncerty swoich dzieł zapraszając najświetniejszych solistów. Tu też zmarł (1994) i spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pragnie oddać kompozytorowi hołd w 25. rocznicę jego śmierci koncertem, podczas którego zabrzmią dwa dzieła z różnych okresów – przystępne Wariacje na temat Paganiniego, jedna z około 200 transkrypcji, które grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów w duecie z Andrzejem Panufnikiem w kawiarniach i prywatnych domach w stolicy.

W latach 70. przygotował cieszącą się wielką popularnością wersję na fortepian i orkiestrę, która zabrzmi podczas koncertu. Zostanie też wykonany jego późny Koncert fortepianowy łączący wszystkie zdobycze perfekcyjnej techniki Lutosławskiego z głęboką, bardzo komunikatywną ekspresją. Warto podkreślić, że solista Wariacji i Koncertu, pianista o wielkiej międzynarodowej renomie, Paweł Kowalski jest pierwszym (po Krystianie Zimermanie) wykonawcą tego utworu, który zaprezentował w 1989 w Warszawie, pod dyrekcją kompozytora, a później z powodzeniem grał dzieło na scenach w kraju i za granicą.

Z lżejszym charakterem Wariacji na kanwie 24. Kaprysu Włocha Paganiniego doskonale korespondować będzie muzyka 2. części wieczoru – ceniony w Italii, Europie i doskonale znany też warszawskiej publiczności włoski dyrygent Massimiliano Caldi proponuje w niej grupę kompozycji mistrzów romantycznej i neoromantycznej włoskiej opery – orkiestrowych uwertur i interludiów w bardzo oryginalnym zestawieniu – obok doskonale znanego przeboju jakim jest uwertura do Wilhelma Tella Rossiniego zabrzmią też kompozycje niezwykle piękne ale wykonywane rzadziej: uwertura do Mocy przeznaczenia Verdiego oraz intermezzo z Manon Lescaut Pucciniego. Atrakcyjny program włoski dopełni suita ze sławnego filmu Lampart (Il Gattopardo) wg Lampedusy, której autor, Nino Rota (o doskonałym „klasycznym” wykształceniu kompozytorskim) znany jest przede wszystkim jako „kompozytor Felliniego”, ale w tym przypadku połączył swój talent ze sztuką Luchina Viscontiego. [Piotr Maculewicz]