NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS

x

Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że pula wejściówek na koncert została wyczerpana.

28 stycznia 2023, godz. 18.00
Nowa Miodowa. Sala koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Wykonawcy
Zofia Groblewska | altówka
Bruno Woźniakowski | wiolonczela
Julian Krej | akordeon
Stanisław Makuracki | fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Miłosz Kula | dyrygent

Program

Ludwig van Beethoven – Uwertura Egmont op. 84
Max Bruch – Romanze F-dur op. 85 na altówkę i orkiestrę symfoniczną
Édouard Lalo – Koncert wiolonczelowy d-moll cz. I
***
Józef Świder – Suita na akordeon i orkiestrę smyczkową (Scherzo, Toccata, Canzona, Danza)
Ignacy Jan Paderewski – Koncert fortepianowy a-moll op. 17 cz. I

 

plakat koncertu Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus 2

x

Ważny i cieszący się dużym powodzeniem cykl koncertów naszej Orkiestry z utalentowanymi uczniami Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie znajdzie kontynuację podczas ostatniego styczniowego koncertu w pięknej Sali Koncertowej „Nowej Miodowej”.

Nieco dziś zapomniany Max Bruch słynie zwłaszcza ze swego I Koncertu skrzypcowego – kolejne dokonania nie powtórzyły jego sukcesu, chociaż także są mistrzowskie. Późna Romanze F-dur, dzieło twórcy 73-letniego, zachwyca pełnym ciepła liryzmem, ukazując szczególną predyspozycję altówki do gry kantylenowej. Usłyszymy ją w interpretacji Zofii Groblewskiej. W wieku siedmiu lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach w POSM I st. im. Emila Młynarskiego w Warszawie w klasie Małgorzaty Machalskiej i Anny Betley-Gębskiej. Naukę kontynuuje w OSM im. Zenona Brzewskiego w klasie skrzypiec prof. Agaty Szymczewskiej oraz w klasie altówki Michała Styczyńskiego. Jest laureatką wielu konkursów skrzypcowych, altówkowych i kameralnych. Była członkiem Lusławickiej Orkiestry Talentów oraz Penderecki Youth Orchestra, uczestniczyła też w międzynarodowym projekcie Concertgebouworkest Young. Jest stypendystką Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci.

Édouard Lalo przyznawał się do hiszpańskich korzeni (jednakże nader odległych), chociaż jego rodzina żyła we Flandrii i północnej Francji. Kilkakrotnie sięgał po stylizowane motywy hiszpańskie, zwłaszcza w popularnej Symphonie espagnole z koncertującą partią skrzypiec. Są one też czytelne w innym popularnym utworze, Koncercie wiolonczelowym dmoll z roku 1877, który w pełni prezentuje styl twórcy, starającego się zaszczepić w swym kraju wzorce neoromantycznej symfoniki, dopełniając je wrażliwością na brzmieniową barwę i urodę melodii. Dzieło stawia soliście niemałe wymagania techniczne – wykona je Bruno Woźniakowski. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczął pod opieką prof. Ewy Groblewskiej w POSM I st. im. Emila Młynarskiego w Warszawie, a kontynuuje ją w OSM II stopnia im. Zenona Brzewskiego w klasie prof. Piotra Hausenplasa. Jest laureatem wielu konkursów i przesłuchań, w tym I nagrody na XIV Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Kazimierza Wiłkomirskiego w Poznaniu (2018), dwukrotnie I nagrody na konkursie Młody Polski Wiolonczelista w Bochni (2017 i 2019), a także (w duecie) I nagrody oraz nagrody za najlepsze wykonanie utworu kompozytora współczesnego na Międzynarodowym Konkursie Smyczkowym im. B. Warchala (2017). Był członkiem Lusławickiej Orkiestry Talentów oraz Concertgebouworkest Young.

Postać kompozytora, chórmistrza i cenionego pedagoga Józefa Świdra jest szczególnie dobrze znana polskim chórom, z upodobaniem wykonującym jego pełne humoru i oryginalnych pomysłów utwory, ale zakres twórczych zainteresowań artysty był dużo szerszy, obejmując między innymi szereg cenionych kompozycji koncertowych na różne instrumenty solowe. Należy do nich klasycyzująca Suita na akordeon i orkiestrę smyczkową z 1979 roku, która cieszy się dużym powodzeniem wśród zwłaszcza polskich akordeonistów, dając im możliwość zaprezentowania bogatego spektrum środków technicznych i brzmieniowych. W tym utworze ukaże je Julian Krej, który w latach 2014-2019 uczył się w PSM I st. im. Oskara Kolberga w Warszawie w klasie dr. Adama Zemły. Kontynuuje edukację w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Klaudiusza Barana, a także regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich. Jako wyróżniający się uczeń z sukcesami bierze udział w wielu konkursach o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej, zdobywając liczne nagrody jako solista oraz kameralista, reprezentuje też szkołę podczas koncertów i festiwali.

Jako zakończenie wieczoru zabrzmi pierwsza część Koncertu fortepianowego a-moll Ignacego Jana Paderewskiego – to utwór pełen olśniewającej wirtuozerii, stworzony przez muzyka 28-letniego, stojącego właśnie u progu dość późnej sławy. Sukces prawykonania (z udziałem Anetty Jessipowej, pod batutą sławnego Hansa Richtera) potwierdził, iż jest to dzieło mistrzowskie, rozpoczynając jego długą drogę przez światowe estrady – choć dzięki pięknym stylizacjom motywów narodowych jest on oczywiście szczególnie bliski polskim słuchaczom. Ten wymagający utwór zagra Stanisław Makuracki, który w wieku 5 lat rozpoczął naukę gry na fortepianie i na skrzypcach. Ukończył Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną I stopnia im. Emila Młynarskiego w Warszawie, w klasie skrzypiec. Obecnie kontynuuje naukę w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia im. Mariana Sawy, w klasie fortepianu Małgorzaty Kluźniak-Celińskiej. Jest dwukrotnym laureatem II nagrody Europejskim Konkursie Pianistycznym im. Sonji Pahor w 2021 i 2022 roku oraz III nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Moniki Sikorskiej-Wojtacha w 2022. Występował w koncertach organizowanych przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz w koncercie w ramach Piano Congress 2022.

Sama Orkiestra zaprezentuje się w monumentalnej uwerturze Egmont Ludwiga van Beethovena z muzyki teatralnej do tragedii Goethego. Jej bohaterem jest postać historyczna, flamandzki książę Lamoral van Egmont (1522-1568), gubernator Flandrii z nadania króla Filipa II. Przeciwstawił się hiszpańskiej władzy i krwawym prześladowaniom, za co został stracony. Utwór przejrzyście ilustruje kolejne, skontrastowane tematy tragedii – okrucieństwo okupanta i niedolę ludu, szlachetny charakter Egmonta, jego uczucie do ukochanej i pośmiertny tryumf.

Koncert poprowadzi Miłosz Kula, dyrygent i muzykolog, absolwent dyrygentury oraz klarnetu w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (w której też obecnie pracuje) oraz studiów muzykologicznych na Uniwersytecie Wrocławskim. Otrzymał nagrody i wyróżnienia na wielu konkursach. Był współzałożycielem oraz prezesem Wrocławskiej Orkiestry Młodzieżowej, z którą zrealizował szereg projektów. Koncertował z wieloma orkiestrami i cenionymi solistami w Polsce i za granicą. Istotnym obszarem jego aktywności jest częsta współpraca z najmłodszymi muzykami – uczniami szkół muzycznych w Częstochowie i Opolu. Zaowocowało to licznymi koncertami i warsztatami z udziałem młodzieży.

Organizator: Nowa Miodowa