Szymanowski, Strauss, Rimski-Korsakow w wykonaniu Sinfonii Iuventus!

Już 20. maja w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Tomasza Tokarczyka zaprezentuje dzieła Karola Szymanowskiego, Richarda Straussa i Nikołaja Rimskiego-Korsakowa z udziałem wybitnej sopranistki.

Tomasz Tokarczyk. Fotografia autorstwa Dariusz Pawelec

Podczas wieczoru w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego wybrzmią Pieśni księżniczki z baśni6 Pieśni („Brentano Lieder”) oraz słynna Szeherezada. W roli solistki zaprezentuje się Katarzyna Oleś-Blacha.

Wśród wielu utworów inspirowanych fascynującym kolorytem Orientu do najbardziej emblematycznych i najpopularniejszych należy Szeherezada Mikołaja Rimskiego-Korsakowa (1887 r.). Rosyjski kompozytor słynął zwłaszcza z wielkiego uwrażliwienia na subtelności orkiestrowych barw i faktur. Jego maestria we władaniu symfonicznym instrumentarium była niezrównana, inspirując wielu późniejszych twórców. Czteroczęściowa fantazja-suita symfoniczna na motywach Baśni tysiąca i jednej nocy ukazuje cały ów kunszt, służący tu dźwiękowemu odtworzeniu tajemniczej aury wschodnich opowieści. Elementem stylizacji są też subtelne arabeskowe ornamenty (muzyczny symbol samej Szeherezady) oraz zwroty melodyczne nawiązujące do orientalnych skal. Uroda i oryginalność dzieła, które stało się przedmiotem wielu aranżacji (w tym baletowych), zjednała kompozytorowi ogromną popularność.

Niemiecki pisarz i poeta Clemens Brentano w świadomości potomnych zapisał się przede wszystkim jako redaktor i wydawca (wraz z Achimem von Arnim) monumentalnej kolekcji niemieckiej poezji ludowej Des Knaben Wunderhorn – okazała się ona ważną inspiracją dla licznych kompozytorów (Gustav Mahler czy Ryszard Strauss). Mniej znane pozostają własne wiersze Brentana, za jego życia w większości niewydane. Najwyraźniej „malarskość” wybranych wierszy urzekła Richarda Straussa i zainspirowała go do stworzenia w 1918 r. cyklu pogodnych Brentano-Lieder. Kolejne utwory przynoszą gradację ruchu i wokalnej wirtuozerii, a partnerem śpiewu jest wielobarwna orkiestra – choć wielka, to traktowana tu quasi-kameralnie, w każdym niemal takcie zmienna, zmysłowa, zaskakująca bogactwem barw i harmonii, doskonale podkreślająca frazy poetyckiego tekstu.

Wokalna ornamentyka, zmysłowość, orientalne aluzje oraz bogata harmonika to także cechy cyklu Pieśni księżniczki z baśni (1915 r.) Karola Szymanowskiego. Rodzeństwo sławnego kompozytora wykazywało się wieloma talentami – brat Feliks był zdolnym pianistą, siostra Stanisława – śpiewaczką, młodsza od niej Zofia miała ambicje literackie; to ona jest autorką tekstów pieśni (a brat zadedykował jej swe opracowanie). Zachęcony sukcesem pierwotnej wersji na głos i fortepian Szymanowski dokonał w 1933 r. orkiestrowej aranżacji trzech z sześciu pieśni, a ich pierwszą wykonawczynią była Ewa Bandrowska-Turska. Kompozycje wokalne wieczoru wykona Katarzyna Oleś-Blacha, solistka m.in. Opery Krakowskiej, oklaskiwana na wielu scenach i estradach Polski i świata, zwłaszcza za wspaniałe kreacje koloraturowe. W imponującym dorobku ma też wspaniałe pierwszoplanowe role m.in. Rozyny, Donny Anny, Violetty i wiele innych. Jej wszechstronny talent pozwala z powodzeniem wykonywać także bogaty repertuar oratoryjny i pieśniowy wielu epok i stylów. Ze znakomitą Operą Krakowską związany jest także dyrygent wieczoru, Tomasz Tokarczyk – obecnie jej Kierownik Muzyczny; oprócz wysoko cenionych realizacji teatralnych, w tym znakomicie przyjętych premier, ma na swym koncie owocną współpracę koncertową i fonograficzną z wieloma najlepszymi orkiestrami polskimi i zagranicznymi.

Bilety dostępne na portalach eBilet, Bilety24, sklep.polskieradio.pl, a także w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego na godzinę przed koncertem.

Zapraszamy!