STRAUSS | BRUCH | BEETHOVEN

x

20 maja 2023, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie 

Wykonawcy
Jean-François Bescond | klarnet
Katarzyna Budnik | altówka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jan Jakub Bokun | dyrygent

Program
Richard Strauss – Serenada na instrumenty dęte Es-dur op. 7
Max Bruch – Koncert podwójny na klarnet i altówkę e-moll op. 88
przerwa
Ludwig van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”

Jan Jakub Bokun – fot. archiwum Artysty; Jean-François Bescond – fot. archiwum Artysty; Katarzyna Budnik – fot. Bartłomiej Kusiak

x

Z wielu wspomnień o Beethovenie, także z jego listów wiemy, że kochał naturę i wiele czasu poświęcał wędrówkom wśród podwiedeńskich lasów i pól. Pierwsze szkice „symfonii charakterystycznej”, która miała być hołdem dla przyrody i sielskiego życia w jej otoczeniu, powstały około 1803 roku, dzieło zostało ukończone w 1808 i zaprezentowane podczas (bardzo długiego i według krytyków – nieudanego) koncertu 22 grudnia tegoż roku. Symfonia „Pastoralna” bywa przywoływana jako emblemat muzyki programowej, ale w zasadzie nie ma charakteru narracyjnego – to raczej tylko przywołanie wspomnienia uczuć podczas obcowania z pięknem natury. Efekty onomatopeiczne, jak odgłosy strumyka, śpiew ptaków, burza, rubaszne motywy ludowego tańca, kroki wędrowca, mają tu znaczenie czytelnych symboli ogólnego przesłania dzieła. Ciekawy jest także dobór tonacji: F-dur (bliska dawnej skali lidyjskiej) często bywała muzycznym „znakiem” tematyki pastoralnej, plebejskiej. To jedyna z symfonii Beethovena, która ma pięć, zamiast zwyczajowych czterech części.

Max Bruch to kompozytor nieco dziś zapomniany, chociaż w okresie swego długiego i twórczego życia spotykał się z dużym uznaniem, pozostając wierny romantycznej tradycji w epoce ważkich innowacji. Komponował – według słów jednego z komentatorów – „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”. Jego dzieła (najbardziej znany pozostaje I Koncert skrzypcowy) budzą podziw doskonałością i logiką konstrukcji oraz melodycznym pięknem – te cechy odnajdziemy także w Koncercie e-moll op. 88 na klarnet, altówkę i orkiestrę (sam kompozytor dopuścił możliwość skrzypcowego wykonania partii klarnetowej), dziele twórcy 73-letniego, skomponowanym w roku 1911. Jednym ze współczesnych odkrywców i propagatorów tego pięknego, zapomnianego utworu jest francuski klarnecista Jean-François Bescond, który zaprezentuje go podczas koncertu. Należy do najwyżej cenionych wirtuozów swego pokolenia, aktywny jako solista, kameralista i wykładowca akademicki, szczycący się imponującym dorobkiem koncertowym i fonograficznym. Wraz z nim wystąpi Katarzyna Budnik, należąca do najbardziej znanych, uhonorowanych licznymi nagrodami polskich altowiolistek, od 2014 członkini Orkiestry Sinfonia Varsovia i liderka tamtejszej grupy altówek, także ceniona kameralistka.

Richard Strauss miał zaledwie siedemnaście lat, gdy w 1881 roku skomponował Serenadę Es-dur op. 7 na 13 instrumentów dętych (a nie było to jego pierwsze znaczące dzieło!). Zapewne pod wpływem podziwu dla ojca – wirtuoza rogu młody geniusz przewidział tu partie „chóru” czterech rogów dopełnionych brzmieniem instrumentów dętych drewnianych oraz tuby (lub kontrabasu). Serenadę z wielkim sukcesem wykonano premierowo w Dreźnie 27 listopada 1882. Jednoczęściowe dzieło utrzymane w formie sonatowej jest pięknym hołdem dla dziedzictwa Klasyków, zwłaszcza Mozarta, ale zarazem zapowiada wiele elementów dojrzałego stylu swego twórcy, słynącego z wielkiej wrażliwości na instrumentalną kolorystykę.

Jan Jakub Bokun, który poprowadzi koncert, to wrocławski klarnecista i dyrygent, przewodniczący polskiego oddziału International Clarinet Association, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Clarimania, założyciel i dyrygent orkiestry kameralnej Inter>CAMERATA. Studiował grę na klarnecie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (której jest profesorem) oraz w Paryżu u prof. Guy Dangaina, studia dyrygenckie odbył na University of Southern California w Los Angeles. Laureat licznych konkursów, nagród i wyróżnień. Jako klarnecista i dyrygent nagrał 15 albumów płytowych. [pmac]

 

Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii. 

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl 

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców