okładka płyty Józef Koffler en hommage

Wydawca | eda records
Nr Katalogowy | EDA 042
Data | 2017

Concerto for piano and orchestra op. 13 (1932)
Toccata
Notturno
Krakowiak

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Daniel Wnukowski | fortepian
Christoph Słowiński | dyrygent

Two Songs op. 1* (1917)
Helle Nacht (Richard Dehmel)
Gebet (Rainer Maria Rilke)

Fredrika Brillembourg | mezzosopran
Christoph Slowinski | fortepian

String Quartet no. 2 „Ukrainian Sketches”
Allegretto moderato
Andante tranquillo
Allegro scherzando
Allegro moderato
Largo
Allegro

Polish String Quartet Berlin
Tomasz Tomaszewski, Piotr Prysiaznik | skrzypce
Sebastian Sokol | altówka
Maryjka Pstrokońska-Nawratil | wiolonczela

Quatre poèmes op. 22* (1935)
Tristesse (Alfred de Musset)
Ariettes oubliées (Paul Verlaine)
Chanson d`Automne (Paul Verlaine)
La feuille (Antoine-Vincent Arnault)

Fredrika Brillembourg | mezzosopran
Christoph Słowiński | fortepian

Symphony no. 2 op. 17 (1933)
Allegro moderato
Scherzo. Allegro molto
Andante cantabile
Allegro con brio

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Christoph Słowiński | dyrygent

Postać i dzieło Józefa Kofflera, obdarzonego niezwykle oryginalnym talentem polskiego kompozytora i muzykologa o żydowskich korzeniach (zamordowanego przez Niemców wraz z rodziną w 1944 roku w do dziś niewyjaśnionych okolicznościach po likwidacji getta w Wieliczce), były znane dotąd głównie wyspecjalizowanym muzykologom. Przełomem w badaniach nad jego spuścizną było opublikowanie w roku 1995 obszernej naukowej monografii profesora Macieja Gołąba, wciąż jednak muzyka Kofflera pozostawała (i pozostaje…) niemal nieobecna na koncertowych estradach i fonograficznym rynku. W ostatnich latach sytuacja ta powoli się zmienia, ale podaż płyt jest wciąż nikła, nowa więc pozycja, En hommage Józef Koffler, zrealizowana przez firmę eda records z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuvnetus, zapowiada się wręcz sensacyjnie! Repertuar monograficznej płyty obejmuje kompozycje różnych gatunków: 2 pieśni z op. 1 i Quatre poèmes op. 22 (wyk. Frederika Brillembourg – mezzosopran i Daniel Wnukowski – fortepian), Szkice ukraińskie op. 27 na kwartet smyczkowy (Polish String Quartet Berlin, znakomity zespół złożony z polskich muzyków Deutsche Oper w Berlinie, z koncertmistrzem jej orkiestry Tomaszem Tomaszewskim jako prymariuszem) oraz dwa dzieła symfoniczne: Koncert fortepianowy op. 13 (solistą jest także Daniel Wnukowski) oraz II Symfonię op. 17. W nich właśnie prezentuje się Sinfonia Iuventus pod batutą Krzysztofa Słowińskiego. Sensacyjnym aspektem tej (muzycznie znakomitej i repertuarowo bardzo interesującej) płyty jest fakt, że wszystkie wymienione dzieła mają tu swoją światową premierę fonograficzną. Konwencja retrospektywnego hommage pozwala ukazać różne oblicza stylu wielkiego, niesłuszne zapomnianego polskiego modernisty: w młodzieńczych pieśniach op. 1 obecny jeszcze duch neoromantyzmu, w późnych Szkicach ukraińskich – nowocześnie ujmowanego folkloryzmu, zaś dwie kompozycje symfoniczne z pierwszej połowy lat trzydziestych reprezentują niezwykle twórczy okres, w którym Koffler poszukiwał własnego muzycznego języka, łącząc elementy neoklasyczne z techniką dodekafoniczną (często swobodnie traktowaną) i poszerzoną tonalnością. Nagranie zostało dokonane live 7 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas 30. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne 2016 organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich.

Koncert fortepianowy op. 13 | II Symfonia op. 17 – nagrania dokonane pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego w dniu 7 maja 2016 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego podczas 30. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne 2016 r., którego organizatorem był Związek Kompozytorów Polskich.