Płyta nominowana do nagrody International Classical Music Award (ICMA) w 2019 roku w kategorii Opera
Wydawca | Warner Classics
Nr Katalogowy | 0190295583439
Data | 2018
Anton Rubinstein (1829-1894)
Mojżesz. Opera sakralna w ośmiu obrazach (1885-1891)
Libretto: Salomon Hermann Mosenthal
Oryginalna niemiecka wersja językowa
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus | Anton Rubinstein MOSES – Światowa premiera fonograficzna i prawdziwy biały kruk!
Premiera: 31 sierpnia 2018 r.
Album prezentuje pełne nagranie monumentalnej opery Antona Rubinsteina pt. Mojżesz. Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus dyryguje Michaił Jurowski. W obsadzie znalazły się gwiazdy polskiej i światowej wokalistyki.
Anton Rubinstein (1829-1894) należał do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX w. Pianista, pochodzący z asymilowanej żydowskiej rodziny, dyrygent i pedagog (m.in. założyciel konserwatorium w Petersburgu, gdzie do jego uczniów należał P. Czajkowski) był również płodnym i bardzo w swoich czasach popularnym kompozytorem, dzielącym czas między Rosję i kraje Europy Zachodniej. Wysoko ceniono jego koncerty fortepianowe (zwłaszcza Czwarty) oraz opery. Szczególną i trwałą , głównie w ojczystej Rosji, popularność zdobył Demon wg M. Lermontowa (1871). Ciekawy i oryginalny jest cykl oper biblijnych A. Rubinsteina, podejmujących wątki ze Starego i Nowego Testamentu. Należą do nich: Thurm zu Babel, Sulamith, Moses oraz Christus. Geneza tego zainteresowania wiąże się z jednej strony z fascynacją romantycznymi oratoriami F. Mendelssohna (Paulus, Elias), z drugiej zaś, z renesansem podobnych dzieł G. F. Händla, także korzystających ze starotestamentowych fabuł. Mojżesz powstawał w latach 1884-1891 do libretta S. H. Mosenthala. Opera opowiada historię proroka w ośmiu sugestywnych obrazach, wykorzystując ogromny aparat wykonawczy. Utrzymany w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu Mojżesz zawiera wiele wspaniałych arii, zwłaszcza zaś olśniewających scen zbiorowych ilustrujących słynne, pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu.
Mojżesz nigdy nie został publicznie wykonany w całości na scenie. W roku 1894 wykonano Mojżesza koncertowo w Rydze, później w kilku innych ośrodkach (najpewniej za każdym razem były to tylko prezentacje fragmentów utworu), po czym na ponad wiek zniknął z estrad i świadomości słuchaczy. Jednym z powodów były ogromne koszty realizacji utworu o tak potężnej obsadzie, lecz także fakt, że moda na opery sakralne już wówczas przemijała. Śmierć autora niedługo po skomponowaniu dzieła, także jego samego, dość szybko okryła zapomnieniem.
Prestiżowy koncert pod patronatem Polskiego Komitetu do spraw UNESCO oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, który odbył się w Filharmonii Narodowej 15 października 2017 r. (poprzedzony rejestracją fonograficzną dzieła dla niniejszej publikacji, w tej samej obsadzie) był więc najpewniej prawykonaniem całej, integralnej opery czekającej na swą restytucję ponad wiek! Stało się to możliwe dzięki osobistemu zaangażowaniu Michaiła Jurowskiego, który poświęcił wiele lat pracy na przygotowanie wykonania tego utworu i zyskał dla tego projektu wsparcie ze strony Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Marzeniem Maestro M. Jurowskiego jest, by to niezwykłe przedsięwzięcie artystyczne zapoczątkowało szerszy renesans ciekawej i pięknej, niesłusznie zapomnianej twórczości jednej z najbardziej oryginalnych postaci sceny muzycznej XIX stulecia.
Michaił Jurowski – dyrygent
Mojżesz: Stanisław Kuflyuk – baryton
Faraon, król Egiptu: Torsten Kerl – tenor
Asnath, jego córka: Evelina Dobračeva – sopran | soprano
Johebet, matka Mojżesza: Małgorzata Walewska – mezzosopran | mezzo-soprano
Miriam, jej córka: Chen Reiss – sopran | soprano
Job, stary Izraelita: Adam Zdunikowski – tenor
Nadzorca: Marek Kalbus – bas | bass
Głos Boga: Torsten Kerl – tenor
Jetro, kapłan madianicki: Piotr Nowacki – bas | bass
Sefora, jego córka: Irina Papenbrock – alt | alto
Aaron, brat Mojżesza: Bastian Thomas Kohl – bas | bass
Korach: Tomasz Kuk – tenor
Niewolnica Asnath: Monika Ledzion-Porczyńska – mezzosopran | mezzo-soprano
Jozue: Adam Zdunikowski – tenor
Balak, król Moabitów: Marek Kalbus – bas | bass
Balaam, prorok: Aleksander Rewiński – tenor
Dowódca wojsk; Posłaniec: Tomasz Warmijak – tenor
Chur: Leon Marut – alt | alto
Czterej kapłani lewiccy: Daniel Woźniak – tenor I, Emil Zwoliński – tenor II, Krzysztof Chalimoniuk – baryton, Andrzej Kozłowski – bas
Chór Filharmonii Narodowej
Dyrektor chóru: Bartosz Michałowski
Chór Dziecięcy Artos im. Władysława Skoraczewskiego
Dyrektor chóru: Danuta Chmurska
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Nagranie zrealizowano w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, 08-12.10.2017 r.