Sinfonia Iuventus dla Niepodległej

22 czerwca 2019, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Wykonawcy:
Tomasz Strahl | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

W programie:
Roman Statkowski
– Uwertura do Opery „Maria”
Stanisław Moryto – Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
przerwa
Antoni Szałowski – Uwertura na orkiestrę
Piotr Moss – II Koncert wiolonczelowy „Prières”

Sinfonia Iuventus świętuje 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości, prezentując w trakcie koncertu wybrane pozycje dorobku muzyki polskiej XX i XXI wieku.

Podczas wieczoru wystąpi znakomity wiolonczelista Tomasz Strahl, ceniony solista, kameralista, nauczyciel akademicki, laureat prestiżowych nagród i odznaczeń. Należy on do najwyżej cenionych wiolonczelistów swojego pokolenia. Dwa koncerty wiolonczelowe w programie jednego wieczoru pozwolą doskonale ukazać wszechstronność jego talentu.

Dzieło Stanisława Moryty z 1992 r. nasycone jest dramatyczną, elegijną ekspresją, znajdującą wyraz w określeniach charakteru jego ogniw: Drammatico / Lugubre / Aggresivo; eksponuje też silnie wiolonczelową wirtuozerię. II Koncert wiolonczelowy Piotra Mossa z podtytułem Prières (Modlitwy) skomponowany został w 2003, w Polsce jego premiery dokonał właśnie Tomasz Strahl z NOSPR w 2005 r. W recenzji „Ruchu Muzycznego” pióra Ewy Szczecińskiej czytamy o tym dziele: „Karnawał zmaga się w Prières Mossa z postem, post zmaga się z karnawałem – tak odczytuję tę muzykę. Dramatyczną, wielowątkową, gęstą od myśli i stanów emocjonalnych, stylistycznie usytuowaną gdzieś miedzy Szostakowiczem, Lutosławskim i Kanczelim. Ważny polski koncert wiolonczelowy”. Sinfonia Iuventus włącza się również w obchodzone w tym roku siedemdziesiąte urodziny i pięćdziesięciolecie pracy artystycznej kompozytora.

Program dopełnią dwie uwertury – pierwsza z nich otwierała zapomnianą dziś operę Maria Romana Statkowskiego (1904), w chwili premiery uznaną za jedno z najlepszych polskich dzieł tego gatunku czasów postmoniuszkowskich. Orkiestrowy wstęp zachwyca symfonicznym rozmachem i dramatycznym nerwem wprowadzającym w akcję rozgrywającą się na siedemnastowiecznych Kresach. Czas międzywojenny reprezentować będzie w programie Uwertura na orkiestrę Antoniego Szałowskiego, jednego z licznych polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger (co ciekawe, młodszy o dwa pokolenia Piotr Moss, również uczył się pod jej kierunkiem, pod koniec długiego życia mistrzyni), hołdującej zwłaszcza stylistyce neoklasycznej – obecnej też w tym błyskotliwym utworze.

Polski wieczór poprowadzi dyrygent o międzynarodowej renomie, Mirosław Jacek Błaszczyk, dyrektor artystyczny (od 1998) Filharmonii Śląskiej oraz dyrektor artystyczny i juror Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od lat związany z POSI, był jej dyrektorem artystycznym, obecnie zaś jest członkiem Rady Artystycznej i koordynatorem ds. artystycznych.[Piotr Maculewicz]

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022

Sprzedaż biletów:
https://bit.ly/2Hna1mE
https://bit.ly/2HpN8z5