Penderecki | Mendelssohn-Bartholdy

28 kwietnia 2018 r., godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Dwa utwory z programu kwietniowego koncertu dopełnione są ciekawymi podtytułami zdradzającymi pewne intencje swoich twórców. Takie podtytuły często bywają dopisane przez późniejszych edytorów, nie zawsze zgodnie z wolą autorów, w tych jednak przypadkach pochodzą od nich samych.
Symfonia „Szkocka” Feliksa Mendelssohna jest jego artystyczną odpowiedzią na ogrom wrażeń, jakie chłonął podczas długiej letniej podróży po Szkocji w 1829 roku. Zrodzone wówczas pomysły dojrzewały bardzo długo, bo dopiero po kilkunastu latach ukończył dzieło, na którego kartach znajdziemy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu, echa skocznych ludowych melodii w wesołym scherzu, czy wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria Mendelssohna.
Z kolei podtytuł II Koncertu skrzypcowego Krzysztofa Pendereckiego skomponowanego w 1996 r. dla wspaniałej Anne-Sophie Mutter, tak objaśnił sam kompozytor (rozmowa z Jakubem Haufą, 2007 r.), w bardzo ciekawej wypowiedzi dającej – dość przecież rzadki – wgląd w proces twórczy: „II Koncert skrzypcowy „Metamorfozy” powstawał w dwóch etapach. A ponieważ Koncert podlegał zmianom, stąd tytuł „Metamorfozy”, wydał mi się słuszny, adekwatny. Nie byłem przekonany do mojej pierwszej koncepcji, wydawało mi się, że nie jest to jeszcze to, co chciałbym napisać. […] ważne tematy pojawiają się ciągle, ale właśnie w metamorfozie, czyli, że za każdym razem są inaczej potraktowane: w innej instrumentacji, w innym charakterze, ale te czołowe tematy występują w Koncercie od początku aż do końca. […] Zauważyłem w trakcie gry Anne-Sophie Mutter, że w tym Koncercie nie ma zbyt wielu lirycznych momentów. Nie była to jej sugestia, jednak już po tym spotkaniu pomyślałem, że trzeba rozszerzyć Koncert o różne tematy liryczne, aby nie był on tylko takim wirtuozowskim dziełem. Potem dokonałem retuszy i pojawiły się tam te tzw. drugie tematy.”
W Warszawie to bardzo interesujące dzieło, skrzące się wirtuozerią, ale też zachwycające liryzmem nowych, „odmienionych” tematów zabrzmi w wykonaniu genialnej południowokoreańskiej wiolinistki Bomsori Kim, łączącej olśniewającą technikę ze wspaniałą muzykalnością i głębią interpretacji. Jest tryumfatorką wielu prestiżowych konkursów, a Polska publiczność pamięta ją zwłaszcza z roku 2016, gdy zajęła drugie miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.

Wykonawcy:
Bomsori Kim | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Łukasz Borowicz | dyrygent

W programie:
Krzysztof Penderecki II Koncert na skrzypce i orkiestrę „Metamorfozy”
Felix Mendelssohn-Bartholdy III Symfonia a-moll „Szkocka” op. 56

Patronat medialny: Radio dla Ciebie, Przegląd, Artpost, Presto, polmic.pl
Bilety dostępne na eBilet.pl, bilety24.pl, sklep.polskieradio.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na godzinę przed koncertem

 

Bilety dostępne na:
www.ebilet.pl
, w punktach InfoKraków oraz w kasie Filharmonii Krakowskiej