Patronat UNESCO nad światowym prawykonaniem opery „Mojżesz”

Logo UNESCO

Patronat UNESCO należy do najbardziej prestiżowych – w skali globalnej – wyróżnień dla wydarzeń kulturalnych. Mogą się o niego ubiegać organizatorzy przedsięwzięć o międzynarodowym zasięgu, reprezentujących najwyższy poziom artystyczny i merytoryczny, ich realizatorzy muszą zaś legitymować się istotnym dorobkiem w swojej dziedzinie i wieloletnią, uznaną działalnością. Wszystkie te warunki spełnia Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, która z prawdziwą dumą i satysfakcją informuje o otrzymaniu patronatu UNESCO dla niezwykłego projektu – współczesnego prawykonania zapomnianej opery Mojżesz Antona Rubinsteina (1829-1894). Wraz z bratem Mikołajem, należał on do najbardziej prominentnych postaci rosyjskiej i międzynarodowej sceny muzycznej XIX w. Ceniony pianista, dyrygent i pedagog (m.in.  założyciel konserwatorium w Petersburgu, gdzie do jego uczniów należał P. Czajkowski) był również płodnym i bardzo w swoich czasach popularnym kompozytorem, autorem m.in. 20 oper – ten obszar jego działalności popadł jednak szybko w niezasłużone zapomnienie i tylko nieliczne dzieła utrzymują się w repertuarze. Szczególnie ciekawy jest cykl oper biblijnych Rubinsteina, podejmujących wątki ze Starego i Nowego Testamentu. Należą do nich Christus, Sulamith, Thurm zu Babel oraz Moses. To ostatnie dzieło, tworzone w latach 1885-1891 do libretta Heinricha Mosenthala, opowiada w ośmiu sugestywnych obrazach całą historię proroka (wcześniej na scenie przedstawiał ją G. Rossini, później – A. Schönberg; był też bohaterem licznych oratoriów), wykorzystując ogromny aparat wykonawczy (aż 20 partii solowych, chór, wielka orkiestra). Utrzymane w ekspresyjnym, neoromantycznym stylu zawiera wiele wspaniałych arii, zwłaszcza zaś – olśniewających scen zbiorowych ilustrujących słynne, pełne dramatyzmu epizody opisane w biblijnym Pięcioksięgu. Opera w koncertowej wersji, z udziałem prześwietnych solistów (m.in. Stanislav Kuflyuk, Chen Reiss, Małgorzata Walewska)  zabrzmi pod batutą Maestro Michaiła Jurowskiego w Filharmonii Narodowej 15 października 2017, zostanie również utrwalona w nagraniu.