Nowości wydawnicze

Postać i dzieło Józefa Kofflera, obdarzonego niezwykle oryginalnym talentem polskiego kompozytora i muzykologa o żydowskich korzeniach (zamordowanego przez Niemców wraz z rodziną w 1944 roku w do dziś niewyjaśnionych okolicznościach po likwidacji getta w Wieliczce), były znane dotąd głównie wyspecjalizowanym muzykologom. Przełomem w badaniach nad jego spuścizną było opublikowanie w roku 1995 obszernej naukowej monografii profesora Macieja Gołąba, wciąż jednak muzyka Kofflera pozostawała (i pozostaje…) niemal nieobecna na koncertowych estradach i fonograficznym rynku. W ostatnich latach sytuacja ta powoli się zmienia, ale podaż płyt jest wciąż nikła, nowa więc pozycja, En hommage Józef Koffler, zrealizowana przez firmę eda records z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuvnetus, zapowiada się wręcz sensacyjnie! Repertuar monograficznej płyty obejmuje kompozycje różnych gatunków: 2 pieśni z op. 1 i Quatre poèmes op. 22 (wyk. Frederika Brillembourg – mezzosopran i Daniel Wnukowski – fortepian), Szkice ukraińskie op. 27 na kwartet smyczkowy (Polish String Quartet Berlin, znakomity zespół złożony z polskich muzyków Deutsche Oper w Berlinie, z koncertmistrzem jej orkiestry Tomaszem Tomaszewskim jako prymariuszem) oraz dwa dzieła symfoniczne: Koncert fortepianowy op. 13 (solistą jest także Daniel Wnukowski) oraz II Symfonię op. 17. W nich właśnie prezentuje się Sinfonia Iuventus pod batutą Krzysztofa Słowińskiego. Sensacyjnym aspektem tej (muzycznie znakomitej i repertuarowo bardzo interesującej) płyty jest fakt, że wszystkie wymienione dzieła mają tu swoją światową premierę fonograficzną. Konwencja retrospektywnego hommage pozwala ukazać różne oblicza stylu wielkiego, niesłuszne zapomnianego polskiego modernisty: w młodzieńczych pieśniach op. 1 obecny jeszcze duch neoromantyzmu, w późnych Szkicach ukraińskich – nowocześnie ujmowanego folkloryzmu, zaś dwie kompozycje symfoniczne z pierwszej połowy lat trzydziestych reprezentują niezwykle twórczy okres, w którym Koffler poszukiwał własnego muzycznego języka, łącząc elementy neoklasyczne z techniką dodekafoniczną (często swobodnie traktowaną) i poszerzoną tonalnością. Nagranie zostało dokonane live 7 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas 30. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne 2016 organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich.

Wydawca | eda records
Nr Katalogowy | EDA 042
Data | 2017