NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS

x

22 kwietnia 2023, godz. 18.00
Nowa Miodowa. Sala koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Wykonawcy
Maciej Skrzeczkowski | klawesyn
Kacper Puczko | saksofon
Kajetan Puczko | trąbka
Marta Gębska | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

Program
Henryk Mikołaj Górecki – Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową op. 40
Wojciech Chałupka – Double Concerto na saksofon i trąbkę
***
Henryk Wieniawski – Fantaisie brillante sur des motifs de l’Opéra “Faust” de Gounod op. 20
Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka

Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus plakat koncertu

x

Koncert na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40 (1980) Henryka Mikołaja Góreckiego, fascynujący przykład połączenia tradycji i nowoczesności, minimalizmu i… motywów muzyki góralskiej, powstał na zamówienie Polskiego Radia. Prawykonanie wersji klawesynowej odbyło się w 1980 roku w Katowicach. Solistką była Elżbieta Chojnacka, której Koncert został dedykowany; grała w nim też grupa smyczków Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego. Podczas koncertu dzieło wykona jeden z najbardziej obiecujących talentów wśród klawesynistów i pianistów polskich, Maciej Skrzeczkowski, podziwiany za stylowe i kompetentne wykonania muzyki różnych epok i stylów, dawnej i współczesnej. W OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie uczył się w klasie fortepianu Marka Brachy oraz w klasie klawesynu Beaty Popis. Obecnie studiuje w Królewskim Konserwatorium w Hadze w klasie fortepianu historycznego Barta van Oort i Petry Somlaï oraz w klasie klawesynu Carole Cerasi. Doceniony w licznych konkursach, oklaskiwany na wielu scenach, wystąpił z naszą Orkiestrą na płycie Palester: Concertinos (2020), zawierającej m.in. nagranie Concertino per clavicembalo e dieci strumenti pod batutą Łukasza Borowicza.

Przed epoką wielkich poematów symfonicznych, których mistrzem stać się miał Mieczysław Karłowicz, podobną rolę narracyjnych, programowych form pełniły uwertury koncertowe. Popularna Bajka Moniuszki z 1848 roku (określona jako „uwertura fantastyczna”) to właśnie przykład takiej sugestywnej muzyki, której skontrastowane tematy układają się w fascynującą „opowieść” – jednak nie dowiadujemy się, o czym – kompozytor pozostawił to wyobraźni słuchacza, nie zdradzając literackiego programu. Pozostaje żałować, że ta urocza symfoniczna miniatura pozostała odosobniona w twórczości autora, który niemal całkowicie oddał się formom wokalnym – pieśni i operze, swój symfoniczny talent objawiając nie raz jeszcze, lecz tylko w uwerturach i interludiach swych dzieł scenicznych.

Do ulubionych form muzyki wirtuozowskiej epoki romantyzmu należały różnego typu „Fantazje na temat…” – najczęściej motywów znanej opery, ale też pieśni czy utworu instrumentalnego. Miały różną postać, czasem był to rodzaj potpourri kolejnych melodii, częściej – ujęcia typu wariacyjnego, gdzie oryginalne motywy opery bywały poddawane kolejnym, technicznie olśniewającym przekształceniom. Sławna opera Gounda Faust posłużyła za wzór takiego opracowania Henrykowi Wieniawskiemu, który – co ciekawe – nie sięgnął po najpopularniejsze fragmenty pierwowzoru, lecz dobrał je starannie pod kątem dramaturgicznej i emocjonalnej spójności. To popisowe dzieło zaprezentuje Marta Gębska absolwentka OSM II st. im. Z. Brzewskiego w klasie Romana Lasockiego, następnie studentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Konstantego Andrzeja Kulki. Jest laureatką pierwszych nagród wielu konkursów skrzypcowych. Była stypendystką programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” w 2015, 2022 i innych prestiżowych stypendiów. Po udanym debiucie w wieku 13 lat, jako solistka z Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego występuje regularnie na estradach polskich i zagranicznych, ma w dorobku debiutancką płytę Per Musicam Ad Astra, oraz kolejną zawierająca m.in. premierę fonograficzną Duo A-dur op. 18 Józefa Nowakowskiego.

Wojciech Chałupka to dwudziestoczteroletni kompozytor oraz saksofonista. Od 2017 roku uczył się w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie, gdzie był uczniem klasy saksofonu Pawła Gusnara i Alicji Wołyńczyk. W 2018 został studentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie saksofonu Pawła Gusnara oraz w klasie kompozycji Dariusza Przybylskiego. Obecnie studiuje na Zürcher Hochschule der Künste w klasie saksofonu Larsa Mlekuscha. Zdobył imponującą liczbę nagród i wyróżnień na prestiżowych konkursach w kraju i za granicą, intensywnie koncertuje jako solista i kameralista. Jako kompozytor został nagrodzony I miejscem na IV Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Moja (mi)nuta” w Łodzi za utwór Misterium na saksofon altowy solo. Podczas koncertu zabrzmi jego nowe dzieło: Double Concerto na saksofon i trąbkę, które wykonają dwaj bracia, absolwenci OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Warszawie. Grający na trąbce Kajetan Puczko uczył się tu w klasie Jana Harasimowicza, studiuje obecnie w klasie Ad Wellemana w Conservatorium van Amsterdam. Był członkiem najważniejszych polskich orkiestr młodzieżowych, takich jak Lutosławski Youth Orchestra (LYO) oraz Młoda Polska Filharmonia (MPF), a także International Lutosławski Youth Orchestra czy Royal Concertgebouw Youth Orchestra (RCO Young). Saksofonista Kacper Puczko uczył się w tej samej szkole średniej pod kierunkiem Pawła Gusnara oraz Alicji Wołyńczyk; studiuje w Conservatoire Royal de Bruxelles u Vincenta Davida. Obaj bracia byli stypendystami programu „Młoda Polska” 2019, są zdobywcami nagród na najważniejszych konkursach swoich specjalności, prowadzą aktywną działalność koncertową na prestiżowych estradach polskich i zagranicznych.

Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, ceniony dyrygent uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach, w latach 2018-2022 zastępca dyrektora, a obecnie dyrygent gościnny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

WSTĘP WOLNY: wejściówki do odbioru w kancelarii szkoły od 12.04.2023 w ZPSM Nr 1 w Warszawie. Liczba miejsc ograniczona.

Organizator: Nowa Miodowa