NOWA MIODOWA | SINFONIA IUVENTUS

x

5 marca 2022, godz. 18.00
Nowa Miodowa – Sala Koncertowa Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie, ul. Rakowiecka 21 

Wykonawcy
Mateusz Izdebski | skrzypce
Maciej Kasperek | flet
Stanisław Pańta | fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Zofia Guz | dyrygent

Program
Ludwig van Beethoven – Uwertura Coriolan op. 62
Pablo de Sarasate – Fantazja na tematy z opery Faust op. 13
Claude-Paul Taffanel – Fantazja Der Freischütz
Witold Lutosławski – Mała suita
George Gershwin – Błękitna rapsodia

x

Zapraszamy serdecznie na drugi koncert edukacyjny z cyku „NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS”. Inauguracja cyklu miała miejsce 23 października w nowej siedzibie szkoły i jej nowoczesnej Sali Koncertowej „Nowa Miodowa”. Niezmiernie cieszy nas możliwość powrotu i praca z młodymi adeptami sztuki muzycznej w tak wyjątkowym programie.

Jako pierwsza zabrzmi programowa, pełna tragicznego patosu uwertura Coriolan Ludwiga van Beethovena do dramatu i H. J. Collina o rzymskim bohaterze z czasów Republiki. Kunszt naszej Orkiestry pozwoli ukazać również Mała suita Witolda Lutosławskiego skomponowana na początku lat 50., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego. Obok dzieł symfonicznych zabrzmią kompozycje z udziałem solowych instrumentów dające możliwość wirtuozowskiego popisu utalentowanym uczniom ZPSM Nr 1; wśród nich znajdą się dwa ciekawe przykłady ulubionego gatunku dziewiętnastowiecznych wirtuozów, którzy z upodobaniem tworzyli własne opracowania motywów z popularnych oper. Legendarny hiszpański wiolinista Pablo de Sarasate za przedmiot swego olśniewającego potpourri wziął tematy z opery Faust Charlesa Gounoda – jego Fantazję op.13 wykona skrzypek Mateusz Izdebski. Flecista Maciej Kasperek zaprezentuje zaś dzieło nieco dziś zapomnianego, ale epoce późnego romantyzmu bardzo prominentnego mistrza tego instrumentu Claude-Paula Taffanela (Sarasate był jego rówieśnikiem, obaj urodzili się w 1844 r. i obaj także zmarli w tym samym roku: 1908), który skomponował efektowną Fantaisie sur le Freyschütz nawiązującą do epokowej opery-singspielu Carla Marii von Webera. W zupełnie inny muzyczny świat przeniesie słuchaczy uwielbiana Błękitna rapsodia George’a Gershwina, która swych pierwszych słuchaczy (1924) zdumiała i zachwyciła odkrywczym potraktowaniem brzmienia jazzowej orkiestry (podczas premiery – legendarnego zespołu Paula Whitemana) połączonego z wirtuozowską partią solowego fortepianu. Grał ją wówczas sam kompozytor, a podczas marcowego koncertu solową partię wykona Stanisław Pańta.

Za dyrygenckim pulpitem stanie Zofia Guz, która w roku 2013 z wyróżnieniem ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Kaia Bumanna; studia magisterskie ukończyła w roku 2016 na Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru w Wilnie w klasie prof. Juozasa Domarkasa. Półfinalistka konkursu dyrygenckiego imienia Stefana Turchaka w Kijowie, wyróżniona przez muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Ukrainy. W 2021 roku zdobyła wyróżnienie Bucharest Music Institute podczas Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego w Bukareszcie. Współpracowała m.in z Polską Filharmonią Bałtycką, Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Chórem Filharmonii Śląskiej, Gdyńską Orkiestrą Symfoniczną, Kłajpedzką Orkiestrą Kameralną, Orkiestrami Studenckimi, Kameralną Orkiestrą Festiwalową Letnich Koncertów Organowych i Kameralnych we Władysławowie, Teatrem Muzycznym Arte Creatura, Młodzieżową Orkiestrą miasta Władysławowo, oraz w ramach praktyk dyrygenckich z Sopocką Orkiestrą Kameralną. Stworzyła też własną Orkiestrę Kameralną, z którą wystąpiła podczas uroczystej gali rozdania nagród Digital Excellence Awards.

 

WSTĘP WOLNY: wejściówki do odbioru w kancelarii szkoły (poniedziałek-piątek w godz. 10.00 – 18.00 ) od 15.02.2022. Liczba miejsc ograniczona.