NOWA MIODOWA. SINFONIA IUVENTUS
x
2 marca 2024, godz. 18.00
Nowa Miodowa. Sala koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie
Wykonawcy
Aleksandra Kruszewska | flet
Małgorzata Błazik | skrzypce
Barbara Wieczorek | obój
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Piotr Artur Wolanin | dyrygent
Program
Gioacchino Rossini
Uwertura do opery Jedwabna drabinka
Johann Nepomuk Hummel
Introdukcja, temat i wariacje op.102 na obój i orkiestrę
Claude-Paul Taffanel
Fantazja na motywach opery Wolny strzelec Carla Marii von Webera
przerwa
Gioachino Rossini
Uwertura do opery Il signor Bruschino
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
x
Drugi w tym roku koncert naszej Orkiestry z cyklu „Nowa Miodowa i Sinfonia Iuventus” organizowanego we współpracy z Zespołem Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie ponownie wypełni muzyka XIX stulecia. Szczególne miejsce w repertuarze wieczoru zajmą dzieła operowe i nawiązujące do opery. Sama orkiestra zaprezentuje się w dwóch słynnych uwerturach – barwnych, pełnych humoru i energii wstępach do Il signor Bruschino i Jedwabnej drabinki Gioachina Rossiniego. Dopełnieniem tej części programu będzie fantazja Claude-Paula Taffanela na motywach opery Wolny strzelec Webera – dzieło typowe dla swoich czasów, gdy wielcy wirtuozi tworzyli na swe instrumenty parafrazy, fantazje i wariacje, eksplorując muzykę powszechnie znanych i lubianych kompozycji, często właśnie oper. Autor tej fantazji należał do najważniejszych flecistów epoki, uchodząc za twórcę francuskiej szkoły tego instrumentu. Zagra ją Aleksandra Kruszewska, uczennica klasy IV OSM II st. im. Z. Brzewskiego prof. Seweryna Zapłatyńskiego. Z podobnego ducha wyrasta – chociaż nie korzystając z zewnętrznych pierwowzorów, lecz z własnego fortepianowego nokturnu – Introdukcja, temat i wariacje, w których uczeń Mozarta, Johann Nepomuk Hummel daje okazję brawurowego popisu solowemu obojowi. Swoje umiejętności pokaże w tym utworze Barbara Wieczorek z klasy V OSM II st. im. M. Sawy prof. Arkadiusza Krupy.
Wiele najznakomitszych koncertów skrzypcowych epoki romantyzmu powstało dzięki współpracy kompozytora z wybitnym skrzypkiem wirtuozem – tak też było z Koncertem e‑moll Feliksa Mendelssohna, należącym do ostatnich dzieł twórcy. Do jego skomponowania zainspirowała Mendelssohna bliska przyjaźń ze znakomitym solistą i zarazem koncertmistrzem słynnej orkiestry lipskiego Gewandhausu, Ferdinandem Davidem. Ukończone w 1844 roku dzieło stać się miało wręcz wzorcem romantycznego koncertu i jedną z najbardziej kochanych pozycji wiolinistycznego repertuary. W partii solowej usłyszymy Małgorzatę Błazik, która kształci się w klasie III OSM II st. im. Z. Brzewskiego pod kierunkiem prof. Agnieszki Cypryk.
Koncert poprowadzi Piotr Artur Wolanin, wiolonczelista i dyrygent – tę drugą specjalność studiował pod kierunkiem prof. Mirosława Jacka Błaszczyka w Akademii Muzycznej w Katowicach. W czasie studiów współpracował w ramach warsztatów orkiestrowych z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej oraz Śląską Orkiestrą Kameralną. W ramach egzaminu dyplomowego dyrygował Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, obecnie pełni funkcję asystenta dyrygenta w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.
Bilety: Informacje wkrótce
Organizator: Fundacja Nowa Miodowa, ZPSM Nr 1 w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa