NOSKOWSKI | KARŁOWICZ | SKORYK | SMETANA

x

28 maja 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy
Małgorzata Wasiucionek | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Anna Sułkowska-Migoń | dyrygent

Program
Zygmunt Noskowski – Uwertura Morskie Oko
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
***
Myrosław Skoryk – Melodia a-moll
Bedřich Smetana – trzy poematy symfoniczne z cyklu Moja ojczyzna: Wyszehrad, Wełtawa, Sarka

 

Małgorzata Wasiucionek – fot. Anita Wąsik-Płocińska; Anna Sułkowska-Migoń – fot. Joanna Gałuszka

x

Zygmunt Noskowski, uczeń Dobrzyńskiego i Moniuszki, kontynuujący studia w berlińskiej Akademie der Künste, pozostawał wierny stylowi romantycznemu. Był także cenionym krytykiem muzycznym i znakomitym pedagogiem; kierował Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Jego bogata spuścizna obejmuje liczne utwory fortepianowe, kameralne, pieśni, opery, ale najbardziej trwały dorobek stanowi muzyka orkiestrowa, w tym symfonie, poemat symfoniczny Step (uchodzący za pierwsze tego rodzaju dzieło w muzyce polskiej) oraz lubiana, barwna i nastrojowa uwertura koncertowa Morskie Oko – echo młodzieńczej wyprawy na Podhale i wczesny przykład muzycznej fascynacji majestatem Tatr.

Mieczysław Karłowicz pragnął zostać wirtuozem skrzypiec, ostatecznie jednak skłonił się ku wyborowi drogi kompozytora. Dobre przygotowanie wiolinistyczne okazało się bardzo pomocne w kompozytorskiej działalności Karłowicza, a jego najpiękniejszym plonem jest Koncert skrzypcowy A-dur. Swa premierę miał w Berlinie (wraz z Symfonią „Odrodzenie”), gdzie Karłowicz studiował, 21 marca 1903 roku, z udziałem Stanisława Barcewicza i pod batutą kompozytora, z doskonałym zespołem Filharmoników Berlińskich. To trudne zadanie wypadło dla młodego Karłowicza pomyślnie, zachwycając publiczność krytyków. Młodzieńcze dzieło, brawurowe, choć jeszcze nieco „akademickie” i zachowawcze w formie (w niektórych pomysłach harmonicznych zdradzające już jednak dojrzały, w pełni indywidualny styl późniejszych wielkich poematów symfonicznych), stało się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury skrzypcowej.

Wykonawczynią Koncertu A-dur będzie Małgorzata Wasiucionek, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Romana Lasockiego. Studiowała również w Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. Tryumfatorka wielu międzynarodowych konkursów, w 2017 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, a rok później została adiunktem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Prowadzi klasę skrzypiec w POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a ponadto jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów. Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, ważną częścią jej aktywności artystycznej jest również kameralistyka. Jest członkiem kwartetu smyczkowego Messages Quartet.

Bedřich Smetana uchodzi za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej. Program koncertu przypomni trzy wybrane symfoniczne miniatury z jego cyklu Má vlast (Moja ojczyzna). Sześć symfonicznych obrazów sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii zachwyca urodą melodii, barwnością orkiestracji i sugestywną ilustracyjnością. Wyszechrad przywołuje wizję dumnej przeszłości królewskiego grodu związanego z początkami czeskiej państwowości, Wełtawa urzekająco maluje wizję zmiennej w różnych swych odcinkach rzeki, Sarka zaś przywołuje postać legendarnej wojowniczki i jej starcie z rycerzem Ctiradem i jego drużyną.

Wyrazem solidarności naszej Orkiestry z narodem Ukrainy będzie (powtarzane podczas kolejnych koncertów) wykonanie Melodii a‑moll Myrosława Skoryka. Autor był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

Prowadząca koncert Anna Sułkowska-Migoń w bieżącym sezonie współpracuje z naszą Orkiestrą w ramach programu „Dyrygent-Rezydent” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (wcześniej w ramach tego programu współpracowała z Filharmonią Dolnośląską). Młoda, utalentowana artystka kontynuuje studia magisterskie w zakresie dyrygentury symfonicznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Łukasza Borowicza, a także w ramach specjalności edukacja muzyczna – prowadzenia zespołów wokalnych; wcześniej zaś ukończyła studia jako altowiolistka w klasie Piotra Reicherta i Katarzyny Budnik Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako chórmistrzyni była stypendystką Noël Minet Fund Scholarship, prowadziła Chór Akademicki Akademia Ignatianum w Krakowie, chór Ars Cameralis w Krakowie, chór szkolny w Państwowej Szkole Muzycznej im. Wojciecha Kilara w Olkuszu. Współpracowała z wieloma dyrygentami oraz polskimi orkiestrami, a także była uczestniczką kursów mistrzowskich. Ma w dorobku interesujące osiągnięcia konkursowe i dyrygenckie, także jako organizatorka interesujących muzycznych wydarzeń. W 2022 zwyciężyła w międzynarodowym konkursie dyrygenckim „La Maestra 2022” organizowanym przez Philharmonie de Paris oraz Paris Mozart Orchestra. Jest również laureatką Taki AlsopFellowship Award Recipient. [pmac]

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

Bilety normalne: 40 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 30 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

Bilety dostępne w serwisach biletowych: Polskie Radio – Bilety24, eBilety, oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego