MY AFFAIR WITH JAMES BOND

x

18 grudnia 2021, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Karen Edwards | śpiew, fortepian

Sekstet Piotra Barona:

Piotr Baron | saksofon, lider
Maciej Adamczak | kontrabas
Robert Majewski | trąbka
Gabriel Niedziela | gitara
Michał Tokaj | syntezator
Łukasz Żyta | perkusja

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Paweł Kos-Nowicki | dyrygent

 

Muzyka z filmów o Jamesie Bondzie w aranżacji Karen Edwards

Karen Edwards  – fot. archiwum Artysty; Piotr Baron – fot. Magdalena Adamczewska; Robert Majewski – fot. Marcin Masalski; Gabriel Niedziela – fot. Wojciech Dobrogojski; Michał Tokaj – fot. Jacek Poremba; Łukasz Zyta – fot. Maria Jarzyna; Paweł Kos-Nowicki – fot. Atelier Klitka – Julita Delbar

x

James Bond powrócił – jak zawsze – wyczekiwaną i opóźnioną przez pandemię premierą filmu Nie czas umierać (reż. Cary Fukunaga), która odbyła się rok przed sześćdziesięcioleciem obecności brytyjskiego agenta na srebrnych ekranach (i siedemdziesięcioleciem – w literaturze). Począwszy od Doctor No z Seanem Connerym, z 1962 r. dzieje Jamesa Bonda to nie tylko oszałamiające przygody, misje, brawurowe starcia, pościgi i romanse w malowniczych sceneriach całego globu, ale także fascynująca filmowa muzyka, która ma kilka stałych komponentów – najważniejszym jest „James Bond Theme” z powtarzanym chromatycznym motywem h-c-cis-c, skomponowany przez Monty Normana już do pierwszego z filmów i powracający w kolejnych (towarzyszy mu charakterystyczne solo gitarowe – zagrał je w oryginale Vic Flick otrzymując za to honorarium… 6 funtów brytyjskich). Aranżacji tego tematu dokonał John Barry, wykorzystując go z własną, oryginalną muzyką w jedenastu kolejnych filmach o przygodach agenta 007. Jest on także autorem innego, powracającego w różnych kontekstach motywu znanego jako „007 Theme”. Co ciekawe, w przełomowym dla serii obrazie Cassino Royale, w którym wprowadzono wiele (także budzących kontrowersje) innowacji wobec wcześniejszych produkcji, „James Bond Theme” pojawia się w całości dopiero w końcowych scenach. Oryginalna muzyka towarzysząca różnym scenom filmu stosownie do akcji była (począwszy od Żyj i pozwól umrzeć) dziełem różnych kompozytorów, chociaż John Barry powrócił jeszcze w czterech odcinkach serii. Tworzyli ją: George Martin, Marvin Hamlisch, Bill Conti, Michael Kamen, Éric Serra, David Arnold (5 filmów, 1997-2008), Thomas Newman oraz Hans Zimmer w najnowszym.

Najbardziej charakterystycznym elementem muzyki filmów o Bondzie są jednak słynne piosenki tytułowe wykonywane podczas napisów początkowych na tle onirycznych animacji. Staranny dobór twórców i wykonawców oraz sam kontekst wyczekiwanych na całym świecie produkcji dawał niemal gwarancję, że piosenki te (wydawane na ogół jako single) stawały się „super przebojami”. Jakkolwiek niektóre bywały też przedmiotem krytyki jako mniej udane czy adekwatne, większość przyjmowano z uznaniem, którego miarą były także najwyższe filmowe nagrody – Oskary w kategorii Best Original Song. Otrzymały je piosenki Skyfall śpiewana przez Adele oraz Writing’s on the Wall Sama Smitha. Także najnowsza, wykonywana przez Billie Eilish No Time to Die zbiera znakomite recenzje. Inne szczególnie znane „piosenki z Bonda” to m.in. Goldfinger (Shirley Bassey), Live and Let Die Paula McCartneya, Nobody Does It Better Carly Simon, For Your Eyes Only Sheeny Easton, A View to a Kill Duran Duran czy wreszcie We Have All The Time In The World Louisa Armstronga.

Podczas grudniowego koncertu nasza Orkiestra z udziałem znakomitego Sekstetu Piotra Barona i pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego zaprezentuje fascynującą suitę wybranych motywów i utworów z kilkunastu filmów o przygodach agenta 007, w interesującej aranżacji której dokonała amerykańska wokalistka, pianistka, kompozytorka Karen Edwards. Urodzona w Południowej Karolinie, pierwszą edukację muzyczną odebrała u swojego ojca, który był dyrektorem muzycznym kościoła baptystów. Od dzieciństwa muzyka soul i gospel stała się zatem jej główną inspiracją. Absolwentka Uniwersytetu North Texas w klasie fortepianu, była kilkakrotnie nagradzana „Grammy Award for Jazz Performance”. Współpracowała z wieloma światowej sławy artystami, wśród których byli David Bowie, Stevie Wonder, Peabo Bryson, Tonny Bennett, Pharoah Sanders czy Prince. Regularnie współpracowała też z Jarkiem Śmietaną i jego zespołem, koncertując w Europie i na Bliskim Wschodzie. Efektem tej współpracy był album Karen Edwards & Jarek Śmietana Everything Ice. Występowała w Nowym Jorku i Los Angeles w klubach i teatrach muzycznych, gdzie oprócz koncertów zagrała w kilku filmach muzycznych – również jako aktorka. Podczas koncertu znakomita artystka wykona partie fortepianu oraz partie wokalne słynnych piosenek.

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Bilety: Polskie Radio – bilety24