MOZART | SKORYK | BACEWICZ | MOSS

x

18 czerwca 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy
Piotr Baron | saksofon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Mirosław Jacek Błaszczyk | dyrygent

Program
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia nr 41 C-dur KV 551 „Jowiszowa”

***
Myrosław Skoryk – Melodia a-moll
Grażyna Bacewicz – Uwertura na orkiestrę
Piotr Moss – Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę
PRAWYKONANIE

 

Piotr Baron – fot. Magdalena Adamczewska ; Mirosław Jacek Błaszczyk – fot. archiwum Artysty; Piotr Moss – fot. Ewa Modestowicz

x

Motoryczna, pełna energii, skrząca efektownymi brzmieniami Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicza powstawała w trudnym czasie niemieckiej okupacji, a swą premierę miała podczas jednej z pierwszych dużych powojennych imprez muzycznych – Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie pod batutą Mieczysława Mierzejewskiego. Kompozytorka studiowała w Paryżu u Nadii Boulanger, a do ostatniej generacji uczniów tej znakomitej mistrzyni, szczególnie cenionej przez wielu twórców polskich, należy także niezwykle wszechstronny twórca, od dekad mieszkający we Francji, lecz stale obecny również na polskich estradach Piotr Moss (innymi jego mistrzami byli też sama Grażyna Bacewicz, a także Piotr Perkowski i Krzysztof Penderecki).

Jego nowy utwór, Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę, powstał specjalnie dla Piotra Barona, a sam autor tak o tej inspiracji pisał: „…zareagowałem na tę propozycję entuzjastycznie. Saksofon od wielu już lat znajduje się w orbicie moich zainteresowań kompozytorskich, a lista napisanych przeze mnie utworów na ten instrument jest już bardzo długa. Poetyckie interpretacje Ellingtona grane przez Piotra Barona skierowały moje kompozytorskie myślenie w kierunku pewnej melancholii, której saksofon tenorowy plus Piotr Baron są, myślę, znakomitymi reprezentantami. Dodać trzeba, że zamawiając koncert saksofonowy u kompozytora muzyki klasycznej chciał Piotr Baron być może wrócić niejako do swoich muzycznych korzeni. A kompozytor z kolei był ciekawy, jak zabrzmi jego muzyka widziana przez pryzmat doświadczeń jazzowych tego wspaniałego muzyka. Utwór jest jednoczęściowy, złożony z kilku wyraźnych epizodów przedzielonych intermediami, w których jest miejsce na improwizacje saksofonu”.

Piotr Baron, dyrektor Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, od dekad należy do czołowych postaci polskiej sceny jazzowej i choć sięga z powodzeniem po różne odmiany saksofonu, to w ankiecie „Jazz Top” pisma „Jazz Forum” wskazywany jest jako mistrz zwłaszcza w kategorii saksofonu tenorowego. Lider licznych zespołów, muzyk współpracujący z najwybitniejszymi artystami w Polsce i za granicą, ma w swym przebogatym dorobku także liczne przedsięwzięcia łączące sfery jazzu i muzyki poważnej; ma także doświadczenia kompozytorskie.

Trwają dyskusje, od kogo pochodzi nazwa Symfonii C-dur Mozarta – „Jowiszowej” (nie od autora, pojawiła się w XIX wieku), wskazująca na „boską” perfekcję i potęgę. Romantyczni komentatorzy wypowiadali się o tej symfonii ze szczególną emfazą i podziwem, zwłaszcza z uwagi na olśniewający, rozbudowany finał wykorzystujący środki kształtowania polifonicznego i fascynującą harmonikę. Trzydziestodwuletni Mozart nie pisał go jako „pożegnania” ze światem symfonii, ani jako muzycznego testamentu, los sprawił jednak, że dzieło miało się okazać jego opus ultimum tego gatunku. Widzieć w nim można – założony czy nie – piękny hołd dla sztuki uwielbianych mistrzów: Bacha, Haendla i braci Haydnów.

Wyrazem solidarności naszej Orkiestry z narodem Ukrainy będzie (powtarzane podczas kolejnych koncertów) wykonanie Melodii a‑moll Myrosława Skoryka. Wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia powstała do filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

Dyrygent wieczoru, Mirosław Jacek Błaszczyk, to postać doskonale znana słuchaczom naszych koncertów, jest obecnie członkiem Rady Artystycznej – koordynatorem ds. artystycznych Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Kierował Państwową Orkiestrą Symfoniczną w Zabrzu, filharmoniami w Białymstoku, Poznaniu, Filharmonią Śląską (prowadził ją z powodzeniem przez dwie dekady), w koncertowym dorobku ma imponującą liczbę występów oraz nagrań z najważniejszymi zespołami krajowymi i zagranicznymi Od 1999 jest dyrektorem artystycznym i jurorem Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (a także wielu innych ważnych konkursów dyrygenckich). [pmac]

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

Wejściówki dostępne od 1 czerwca 2022 – szczegółowe informacje wkrótce