MŁODZI MŁODSZYM! | PRZEŁOŻONY!
KONCERT PRZEŁOŻONY
Koncert najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych II stopnia organizowany we współpracy z Centrum Edukacji Artystycznej
25 kwietnia 2020, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie
Wykonawcy:
Eryk Parchański – fortepian
Eryk Oliwa – klarnet
Jan Pieniążek – ksylofon
Antoni Wrona – wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski – dyrygent
Program:
Ignacy Jan Paderewski – Fantazja polska gis-moll op.19
Carl Maria von Weber – Koncert Es-dur na klarnet i orkiestrę op. 74, część III
Toshirō Mayuzumi – Concertino na ksylofon i orkiestrę
Piotr Czajkowski – Wariacje na temat rokokowy op. 33
fot. Piotr Banasik
Podczas koncertu zaprezentują się młodzi, szczycący się już wieloma sukcesami na prestiżowych konkursach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności. Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości najpewniej cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program z czterema różnymi instrumentami solowymi.
Wiolonczelowe Wariacje na temat rokokowy Piotra Czajkowskiego to ciekawy przykład wczesnego zainteresowania historyzmem w XIX stuleciu, gdy kompozytorzy poczęli zwracać się ku muzyce poprzednich epok i jej stylizacjom. Temat wariacji pochodzi z inwencji kompozytora, ale w założeniu miał naśladować prostotę i wdzięk muzyki o wiek wcześniejszej. Fortepian zabrzmi w Fantazji I.J.Paderewskiego, noszącej w pierwszym wydaniu francuski tytuł Fantaisie polonaise sur des thèmes originaux. Postawała podczas jednej z krótkich chwil wypoczynku między wyczerpującymi trasami koncertowymi, latem 1893 r., które kompozytor spędzał w Normandii. Dzieło dedykował księżnej Racheli de Brancovan (z którą łączył go dyskretny romans…), a prawykonał z wielkim sukcesem jesienią tego roku w angielskim Norwich; odtąd często gościło w jego repertuarze i do dziś należy do najpopularniejszych polskich kompozycji na fortepian i orkiestrę. Do ulubionych pozycji repertuaru klarnecistów należą dwa błyskotliwe koncerty Carla Marii von Webera, a radosne, dowcipne Rondo kończące drugi z nich to prawdziwa perła repertuaru na ten instrument. Japończyk Toshirō Mayuzumi, pokoleniowo bliski Włodzimierzowi Kotońskiemu odegrał też nieco podobną rolę na muzycznej scenie swojego kraju jako prekursor muzyki elektronicznej; tworzył w wielu formach i gatunkach, ciekawie łącząc zdobycze awangardy z tradycją. Jego Concertino na ksylofon i orkiestrę ukazuje całą paletę możliwości wirtuozowskich i ekspresyjnych fascynującego i archetypicznego instrumentu znanego w różnych odmianach wielu kulturom. [Piotr Maculewicz]