MŁODZI MŁODSZYM! | PRZEŁOŻONY!

KONCERT PRZEŁOŻONY

Koncert najzdolniejszych uczniów szkół muzycznych II stopnia organizowany we współpracy z Centrum Edukacji Artystycznej

25 kwietnia 2020, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy:
Eryk Parchański – fortepian
Eryk Oliwa – klarnet
Jan Pieniążek – ksylofon
Antoni Wrona – wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski – dyrygent

Program:
Ignacy Jan Paderewski – Fantazja polska gis-moll op.19
Carl Maria von Weber – Koncert Es-dur na klarnet i orkiestrę op. 74, część III
Toshirō Mayuzumi – Concertino na ksylofon i orkiestrę
Piotr Czajkowski – Wariacje na temat rokokowy op. 33

dyrygent Marek Wroniszewski
fot. Piotr Banasik

Podczas koncertu zaprezentują się młodzi, szczycący się już wieloma sukcesami na prestiżowych konkursach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności. Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości najpewniej cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program z czterema różnymi instrumentami solowymi.

Wiolonczelowe Wariacje na temat rokokowy Piotra Czajkowskiego to ciekawy przykład wczesnego zainteresowania historyzmem w XIX stuleciu, gdy kompozytorzy poczęli zwracać się ku muzyce poprzednich epok i jej stylizacjom. Temat wariacji pochodzi z inwencji kompozytora, ale w założeniu miał naśladować prostotę i wdzięk muzyki o wiek wcześniejszej. Fortepian zabrzmi w Fantazji I.J.Paderewskiego, noszącej w pierwszym wydaniu francuski tytuł Fantaisie polonaise sur des thèmes originaux. Postawała podczas jednej z krótkich chwil wypoczynku między wyczerpującymi trasami koncertowymi, latem 1893 r., które kompozytor spędzał w Normandii. Dzieło dedykował księżnej Racheli de Brancovan (z którą łączył go dyskretny romans…), a prawykonał z wielkim sukcesem jesienią tego roku w angielskim Norwich; odtąd często gościło w jego repertuarze i do dziś należy do najpopularniejszych polskich kompozycji na fortepian i orkiestrę. Do ulubionych pozycji repertuaru klarnecistów należą dwa błyskotliwe koncerty Carla Marii von Webera, a radosne, dowcipne Rondo kończące drugi z nich to prawdziwa perła repertuaru na ten instrument. Japończyk Toshirō Mayuzumi, pokoleniowo bliski Włodzimierzowi Kotońskiemu odegrał też nieco podobną rolę na muzycznej scenie swojego kraju jako prekursor muzyki elektronicznej; tworzył w wielu formach i gatunkach, ciekawie łącząc zdobycze awangardy z tradycją. Jego Concertino na ksylofon i orkiestrę ukazuje całą paletę możliwości wirtuozowskich i ekspresyjnych fascynującego i archetypicznego instrumentu znanego w różnych odmianach wielu kulturom. [Piotr Maculewicz]

Sinfonia Iuventus zastrzega możliwość zmiany programu i wykonawców.