LA FOLLE JOURNÉE – SZALONE DNI MUZYKI 2024

X

28 września 2024, godz. 16.00
Teatr Wielki – Opera Narodowa

Sala Moniuszki
Plac Teatralny 1, Warszawa

Wykonawcy
Marcel Markowski | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Alexander Humala | dyrygent

Program
Antonín Dvořák
Cisza leśna na wiolonczelę i orkiestrę op. 68/5
IX Symfonia e-moll op. 95 „Z Nowego Świata”

 

Alexander Humala – fot. Bartek Barczyk, Marcel Markowski – fot. Marta Rybicka & Sławek Kamiński/LIFE studio

x

14. edycja odbywającego się od roku 2010 festiwalu Szalone Dni Muzyki 2024 to aż 55 koncertów w ciągu trzech dni! Tegorocznym hasłem przewodnim są Źródła. Organizatorzy – orkiestra Sinfonia Varsovia i dyrektor artystyczny festiwalu René Martin odwołują się tu do dźwiękowych źródeł natury – szmeru bijącej wody, śpiewu ptaków, ale również do archaicznych sposobów komunikacji międzyludzkiej – pierwotnego rytmu czy tradycyjnego nawoływania i śpiewu. Zabrzmią tradycyjne instrumenty, podkreślając ludowe inspiracje w muzyce klasycznej, ale i w jazzie. Wysłuchamy wielkich dzieł kanonu muzyki klasycznej –Vivaldiego, Bacha, Mozarta, Beethovena i Dvořáka – utworów „źródłowych” dla formacji kulturalnej współczesnych słuchaczy, które stanowią niewyczerpaną inspirację dla późniejszych twórców, czerpiących z tych pierwowzorów. Nasza Orkiestra po raz kolejny znalazła się wśród gości festiwalu, a pierwszy z dwóch programów z naszym udziałem wypełni muzyka wielkiego czeskiego neoromantyka.

Do najbardziej znanych pozycji repertuaru na wiolonczelę i orkiestrę należy Koncert wiolonczelowy h-moll op. 104 Antonína Dvořáka – ale nie jest jego jedynym dziełem na tę obsadę. Mniej znany, a ciekawy jest utwór Cisza leśna (Klid lesa), skomponowany początkowo w ramach cyklu na fortepian na cztery ręce Ze Šumavy z 1884. Piąte z jego sześciu ogniw (początkowo pt. Klid – Cisza) zyskało szczególną popularność, co skłoniło berlińskiego wydawcę Fritza Simrocka do zamówienia transkrypcji na fortepian i wiolonczelę, później zaś wersji orkiestrowej (tę opublikowano w 1894 jako WaldesruheCisza leśna). Do pierwszych wykonawców dzieła należał Hanuš Wihan, dla którego autor tworzył też wspomniany koncert (chociaż jego prawykonania dokonał inny muzyk). Cisza leśna ma charakter koncertowego adagia, podkreślającego liryczne i śpiewne oblicze wiolonczeli prezentującej te cechy w pięknych, subtelnych tematach. Utwór wykona Marcel Markowski, od roku 2012 lider grupy wiolonczel orkiestry Sinfonia Varsovia. Jest też wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia – projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego. Kształcił się m.in. w Akademii Muzycznej im. Kiejstuta i Grażyny Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Stanisława Firleja, jest laureatem wielu konkursów i cenionym solistą, występującym pod batutą takich dyrygentów, jak m.in. Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksymiuk, Aleksander Sladkovsky, Benjamin Ellin, Adriy Yurkevych.

Dvořák krótko po swych pięćdziesiątych urodzinach przyjął zaproszenie z USA, by poprowadził konserwatorium w Nowym Jorku. Do jego studentów należał Afroamerykanin Harry Burleigh, utalentowany baryton – to on, jako jeden z pierwszych, wprowadził do sal koncertowych śpiewy w typie gospel. On też zapoznał Dvořáka z tą muzyką, której reminiscencje pojawić się miały wkrótce w kompozycjach „nowojorskich”, do których należy też IX Symfonia e‑moll op. 95, rozpoczęta na przełomie lat 1892/1893. Dvořák wspominał, że innym źródłem inspiracji miała być muzyka indiańska, choć tę mógł znać tylko powierzchownie, być może z jakichś popularnych widowisk o „Dzikim Zachodzie”. Kultura rdzennych mieszkańców Ameryki inspirowała go także poprzez sławny indiański epos Longfellowa Pieśń o Hajawacie. Prawykonanie miało miejsce 16 grudnia 1893 roku w Carnegie Hall pod batutą Antona Seidla i okazało się olśniewającym sukcesem. Ogromne wrażenie zrobił zwłaszcza finał z porywającym, patetycznym tematem instrumentów dętych blaszanych. Autor przyznawał, że unikał cytatów, a jedynie starał się oddać ducha Ameryki i jej „bezkresne pejzaże” kilkoma nawiązaniami, m.in. do charakterystycznych rytmicznych czy melodycznych gestów i skal muzyki afroamerykańskiej oraz rdzennej. Nawet dodany w ostatniej chwili przed premierą tytuł „Z Nowego Świata” wskazuje raczej na to, że symfonia była „pisana w Ameryce”, niż że „przedstawia Amerykę”.

Dyrygentem koncertu będzie Alexander Humala, który rozpoczął swoją drogę artystyczną ukończeniem studiów z zakresu dyrygentury chóralnej i symfonicznej na Białoruskiej Akademii Muzycznej oraz w Konserwatorium w Rotterdamie. Swoje umiejętności doskonalił na mistrzowskich kursach prowadzonych przez takie autorytety, jak Colin Metters, Yuri Simonov, Marin Alsop, Jorma Panula, Péter Eötvös, Neeme i Paavo Järvi, a także we współpracy z orkiestrami, takimi jak Scottish Chamber Orchestra, London Sinfonietta oraz Luzern Festival Academy Orchestra, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Rosyjską Narodową Orkiestrą Filharmoniczną. Był głównym dyrygentem białoruskiego zespołu Capella Sonorus. Zdobył liczne wyróżnienia, w tym pierwsze nagrody w międzynarodowych konkursach, oraz prestiżowe stypendia. Pełnił funkcję asystenta dyrygenta u takich wybitnych osobowości, jak Lorin Maazel, Martin Brabbins, Christoph Eschenbach, Stanisław Skrowaczewski. W 2021 roku został wybrany na stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie.


Więcej informacji o Festiwalu:
https://szalonednimuzyki.pl/o-festiwalu/
Organizator: Sinfonia Varsovia

Bilety w sprzedaży od 1 września na https://szalonednimuzyki.pl/o-festiwalu/