KULENTY | MOZART | SIBELIUS

x

30 października 2021, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Roman Widaszek | klarnet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
George Tchitchinadze | dyrygent

Program
Hanna Kulenty – Alinea | PRAWYKONANIE
Wolfgang Amadeus Mozart – XXXII Symfonia G-dur KV 318
Jean Sibelius – Pelleas i Melisanda op. 46

 

 

Hanna Kulenty – fot. archiwum Artysty; Roman Widaszek – fot. Dariusz Rok; George Tchitchinadze – fot. Gela Megrelidze

x

Ważną misją Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa jest promocja muzyki polskiej – i tej historycznej, i najnowszej. Zawsze wielką radością i satysfakcją jest dla zespołu udział w prawykonaniach dzieł i taką okazją będzie koncert, podczas którego zabrzmi najnowszy utwór Hanny Kulenty (HANNA KULENTY biografia), jednej z najciekawszych indywidualności kompozytorskich współczesnej polskiej sceny muzycznej. Autorka w swym bogatym i różnorodnym dorobku ma także kompozycje na różne instrumenty solowe, wykorzystując ich potencjał „do ujawniania realności i nierealności”, a solistom towarzyszy zwykle orkiestra o rozbudowanym składzie. Alinea odwołuje się do konwencji koncertu, ale gatunek jest tu jednak umowny, upłynniony, pozostaje na usługach treści muzycznej i doświadczeniowej. Utwór jest jednoczęściowy, zbudowany na dialogu linii melodycznych klarnetu i fortepianu, którym towarzyszy duży zespół orkiestrowy. Główny temat o charakterze pseudotonalnym wybrzmiewający w instrumentach solowych ma być dialogiem dwóch światów. Solistą zapowiadającego się bardzo atrakcyjnie prawykonania będzie klarnecista Roman Widaszek, charyzmatyczny i wszechstronny wirtuoz swego instrumentu, artysta o imponującym dorobku koncertowym i nagraniowym. Współpracując z wybitnymi polskimi kompozytorami (m.in. Zbigniew Bargielski, Mikołaj Górecki, Marcel Chyrzyński, Krzysztof Herdzin), dokonał wielu prawykonań utworów solowych i kameralnych jemu dedykowanych. Jako jeden z nielicznych klarnecistów gra również na rzadko spotykanym instrumencie – altowym basethornie.

Obok wyczekiwanej premiery nowego dzieła usłyszymy także dwa inne, atrakcyjne utwory. Dramat belgijskiego symbolisty Maurice’a Maeterlincka Peleas i Melisanda (1894) stał się inspiracją dla wielu dzieł muzycznych, wśród których szczególnie znana jest opera Claude’a Debussy’ego oraz poemat symfoniczny Arnolda Schönberga. Tworzono także muzykę incydentalną do teatralnych wystawień tego dzieła – skomponował ją m.in. Gabriel Fauré, a także wielki kompozytor fiński, Jean Sibelius. Obaj ci twórcy przetworzyli swe kompozycje w atrakcyjne koncertowe suity i ta pióra Sibeliusa zabrzmi podczas koncertu. Wykonana zostanie również młodzieńcza Symfonia G-dur, trzydziesta druga (!) w dorobku zaledwie dwudziestotrzyletniego w chwili jej skomponowania Mozarta, utrzymana w konwencji „włoskiej”.

Koncert poprowadzi George Tchitchinadze – jeden z najbardziej lubianych muzyków Gruzji, który błyskawicznie zdobył uznanie publiczności i krytyków ze względu na imponujące muzyczne umiejętności, smak i wyobraźnię, a jednocześnie ciepło i wrażliwość w kontaktach z publicznością i z muzykami. Rozpoczął swoją karierę jako dyrygent operowy w 1998 roku, przez kolejne dekady dał się poznać jako wszechstronny artysta, obecny na wielu ważnych scenach i estradach swojego kraju i za granicą. Obecnie prowadzi klasę dyrygentury i stoi na czele Wydziału Operowego w Państwowym Konserwatorium w Tbilisi. George Tchitchinadze współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, a wszystkie jego koncerty w naszym kraju spotykały się z gorącym przyjęciem. [pmac]

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Patroni medialni: TVP Kultura, Presto, polmic.pl
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców