Koncert symfoniczny w ramach cyklu „Roman Palester – tu i teraz”

26 października 2019, godz. 19.00
Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Wykonawcy:
Maciej Skrzeczkowski – klawesyn
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz – flet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego (przygotowanie chóru: Irina Bogdanovich)
Marek Wroniszewski – dyrygent

Program:
Roman Palester
Polonezy M. K. Ogińskiego
Concertino na klawesyn i 10 instrumentów
Serenada na 2 flety i orkiestrę smyczkową
Kołacze – poemat weselny na chór żeński i orkiestrę kameralną (prawykonanie estradowe)

fot. ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Roman Palester (1907-1989) był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX w., postrzegano go często jako następcę Karola Szymanowskiego. Studiował fortepian w krakowskim Instytucie Muzycznym i w konserwatorium we Lwowie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz kompozycję i teorię muzyki w Konserwatorium Warszawskim. Od początku lat 50. przebywał na emigracji, a od 1952 współpracował z Radiem Wolna Europa w Monachium, co spowodowało zapis cenzury PRL i Palester niemal całkowicie znikł z oficjalnego życia muzycznego w kraju. Mimo cofnięcia zapisu w roku 1977 nie zaistniał już potem trwale w świadomości rodaków, a wykonania jego wartościowych dzieł są do dziś rzadkie. W 1972 r. zamieszkał w Paryżu, tam też zmarł. Program monograficznego koncertu symfonicznego w ramach trzydniowego cyklu imprez Roman Palester – tu i teraz w roku obchodów 30-lecia jego śmierci przypomni kilka bardzo atrakcyjnych, klasycyzujących dzieł z jego wielowątkowej (skłaniającej się też ku dodekafonii i zaawansowanym środkom fakturalno-technicznym) spuścizny.

Komponowana w latach wojny i nigdy dotąd koncertowo nie wykonana kantata weselna Kołacze do staropolskiego tekstu Sz. Szymonowica była prezentem dla nowopoślubionej żony, Barbary Podoskiej. Także do staropolskich kontekstów (cytaty tańców z Tabulatury Jana z Lublina) odwołuje się pochodzące z tego samego czasu urocze, kameralne Concertino na klawesyn oraz pełne patosu orkiestrowe opracowania polonezów M. K. Ogińskiego.

W stylu „małego koncertu” utrzymana jest także subtelna Serenada na dwa flety. Spuścizna kompozytora jest przechowywana w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, która od lat podejmuje starania na rzecz jej popularyzacji – organizowany przez Bibliotekę oraz Fundację Uniwersytetu Warszawskiego (a wspierany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) cykl spotkań i koncertów wpisuje się w ten właśnie nurt, który zaowocował już ciekawymi publikacjami płytowymi i książkowymi, a także portalem online (palester.polmic.pl) – stąd miejsce koncertu: słynąca z doskonałej akustyki sala Auditorium Maximum UW oraz udział żeńskiej sekcji znakomitego Chóru Akademickiego UW. Koncert z udziałem renomowanych solistów – pary sławnych flecistów Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz oraz genialnego klawesynisty młodego pokolenia Macieja Skrzeczkowskiego, poprowadzi Marek Wroniszewski. [Piotr Maculewicz]

Zachęcamy do wzięcia udziału w innych wydarzeniach w ramach cyklu „Palester tu i teraz”: https://www.facebook.com/events/1666971170104742/

Wstęp wolny!