Koncert symfoniczny – Eötvös | Mozart | Strauss

18 czerwca 2017, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie

Trudno uwierzyć, że pełen pogody, elegancji i uroku Koncert klarnetowy A‑dur Mozarta to jedno z ostatnich dzieł twórcy, ukończone jesienią 1791 r. ledwie kilka tygodni przed śmiercią. Nic jednak jej jeszcze nie zwiastowało – nagła i wciąż dla nas tajemnicza choroba miała dopiero nadejść, zaś legenda przejmującego opus ultimum towarzyszyć miała nieukończonemu już Requiem. Koncert należy do licznych w dziejach muzyki, pięknych owoców współpracy kompozytora z zaprzyjaźnionym wirtuozem, a był nim prześwietny klarnecista Anton Stadler, grający też na nieco odmiennym konstrukcyjnie wariancie klarnetu zwanym basethornem. Do dziś trwają dyskusje, na jaki dokładnie rodzaj  instrumentu Mozart napisał swój koncert (jego skala wykracza bowiem poza tę właściwą dla klarnetu in A) – dodatkową atrakcją czerwcowego koncertu będzie fakt, iż jego znakomity solista Krzysztof Grzybowski sięgnie po rzadki klarnet basetowy – jedną z hipotetycznych rekonstrukcji klarnetu „stadlerowskiego”, o poszerzonej w dół skali.

Duch genialnego klasyka przenikać będzie też pozostałe pozycje wieczoru. Stosunkowo rzadko dziś przypominana młodzieńcza Symfonia f‑moll Richarda Straussa (dzieło zaledwie dwudziestolatka, choć poprzedziła ją jeszcze jedna, o cztery lata wcześniejsza Symfonia d‑moll) zapowiada już wiele elementów stylu arcymistrza muzyki programowej i czarodzieja orkiestrowych brzmień. Symfonia w sposób czytelny spłaca dług kompozytora wobec uwielbianych klasyków – zwłaszcza Beethovena. Lecz nie tylko jego – Strauss bawi się tu konwencjami i subtelnie nawiązuje do szerzej rozumianej tradycji „wiedeńskiej”, także do formalnej klarowności Mozarta (nb. podczas europejskiej premiery dzieła, pokazanego wcześniej w Nowym Jorku, połączył jego wykonanie z Koncertem fortepianowym c‑moll Mozarta, w którym sam grał partię solową) oraz śpiewności i nostalgii tematów Schuberta.

Utwór jednego z czołowych współczesnych kompozytorów węgierskich Petera Eötvösa już swym tytułem (Dialog mit Mozart) zdradza inspirację. To orkiestrowy wariant wcześniejszej (2014 r.) kompozycji da capo na zespół kameralny i cymbały, która opiera się na bardzo interesującym koncepcie: zawiera czytelne cytaty zaczerpnięte z niedokończonych szkiców i urywków oryginalnej muzyki Mozarta (a więc te jej fragmenty, które nigdy nie są wykonywane koncertowo), transformowanych następnie środkami współczesnego języka dźwiękowego.

Dyrygent wieczoru, pochodzący z Libanu, mieszkający w Polsce, podziwiany przez publiczność i krytyków wielu krajów – Bassem Samir Akiki – łączy najwyższe kompetencje artystyczne z pasją naukowca – filozofa muzyki, który w swych pracach badał ideowe związki między filozofią Nietzschego, a twórczością Wagnera oraz Straussa, zaś dysertację doktorską (UMFC) poświęcił Eötvösowi.

Bilety dostępne na portalach SklepPolskieRadio.pl, Bilety24 i eBilet oraz na godzinę przed wydarzeniem w kasie Studia Koncertowego.

Wykonawcy:
Krzysztof Grzybowski – klarnet basetowy
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus
Bassem Samir Akiki – dyrygent

W programie:

Peter  Eötvös – Dialog mit Mozart
Wolfgang Amadeusz Mozart – Koncert klarnetowy A-dur KV 622
Richard Strauss – Symfonia f-moll  op. 12

Bilety dostępne na:
www.ebilet.pl
, w punktach InfoKraków oraz w kasie Filharmonii Krakowskiej