Koncert pamięci Maestro Jerzego Semkowa

2 listopada 2019, godz. 18.00

Filharmonia Narodowa (Sala Koncertowa), Warszawa

Wykonawcy:
Sylwia Olszyńska | sopran
Agata Schmidt | mezzosopran
Karol Kozłowski | tenor
Wojciech Gierlach | bas
Chór Filharmonii Narodowej
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Bartosz Michałowski | dyrygent, dyrektor chóru

Program:
Paweł Łukaszewski – Corpus Christi Responsoria na chór a cappella
(Jerzy Semkow in Memoriam)
Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem d-moll KV 626

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zawsze z wielką wdzięcznością i dumą podkreśla, że inicjatorem jej powołania był w roku 2007 Maestro Jerzy Semkow, którego imię nosi od 2018 roku. Wspólnie z Filharmonią Narodową (i z udziałem jej prześwietnego chóru), w której światowej sławy dyrygent występował wielokrotnie, zawsze z entuzjazmem oklaskiwany przez polską publiczność POSI uczci pięciolecie śmierci Jerzego Semkowa wykonaniem arcydzieła wszech czasów – Mozartowskiego Requiem oraz premierowym wykonaniem poświęconych pamięci Mistrza Responsoriów na Boże Ciało Pawła Łukaszewskiego. Koncert poprowadzi kierujący Chórem FN Bartosz Michałowski.

Pochłonięty pracą nad Łaskawością Tytusa i Czarodziejskim fletem Mozart przyjął latem 1791 zamówienie na skomponowanie Requiem; anonimowym zleceniodawcą był, jak się później okazało ekscentryczny hrabia Franz Walsegg, który pragnął wykonać dzieło dla uczczenia pamięci swej zmarłej żony – z tym, że chciał je zaprezentować jako kompozycję własną. Mozart przystał na ten dziwny układ i zapewne początkowo nie przeszło mu przez myśl, że tworzy swoje opus ultimum. Gdy z końcem roku śmiertelnie zachorował, praca nad Requiem była daleka od ukończenia. Po śmierci Mozarta jego żona Konstancja prosiła o dokończenie utworu uczniów i przyjaciół kompozytora – dokonał tego Fraz Xaver Süssmayr. On też od podstaw skomponował brakujące części – Sanctus, Benedictus, Agnus Dei. Mimo że nie w pełni oryginale, Requiem stało się szybko dziełem-legendą i najbardziej znanym spośród licznych umuzycznień missae pro defunctis; podejmowano także próby alternatywnych dokończeń, wciąż jednak wersja Süssmayra jest wykonywana najczęściej.

Kompozytorskie zainteresowania Pawła Łukaszewskiego obejmują liczne gatunki muzyczne, lecz od wielu lat muzyka religijna – zwłaszcza chóralna – stanowi jego kompozytorskie emploi, cenione wysoko nie tylko przez polską publiczność oraz wykonawców, ale też cieszące się wielkim uznaniem poza granicami kraju. Utwory a cappella Pawła Łukaszewskiego często są niezwykle efektowne brzmieniowo (to rezultat doskonałej znajomości chóralnej praktyki i bogatych  doświadczeń w dziedzinie śpiewu i chórmistrzostwa), pełne kontrastów i sugestywnej ekspresji. Ważnym wyróżnikiem jego muzyki jest szczególna wrażliwość harmoniczna: twórczy dialog z tradycją dawnej modalności i tonalność dur-moll, którą sam określa mianem „odnowionej tonalności”. Muzyka Pawła Łukaszewskiego stawia chórom wysokie wymagania, a w najlepszych wykonaniach wywiera na słuchaczach nieodmiennie ogromne wrażenie. [Piotr Maculewicz]

Bilety w sprzedaży od 16 września. Organizator Filharmonia Narodowa.