Kolejne warsztaty dla muzyków Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus

Muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus nie ustają w ciągłym doskonaleniu swych umiejętności. Jak już anonsowano w Aktualnościach, na przełomie lutego i marca, sekcja kontrabasów Orkiestry miała okazję pracować pod kierunkiem Ruslana Lutsyka, a trzy tygodnie później (21-28 marca br.) miały miejsce kolejne ważne warsztaty z udziałem muzyków sekcji instrumentów dętych blaszanych, jak również całej orkiestry.
Z muzykami grającymi na trąbkach, puzonach i tubach pracował Krzysztof Bednarczyk. To pierwszy trębacz, solista Orkiestry Filharmonii Narodowej, z którą jest związany od 1984 roku, członek Kwintetu Instrumentów Dętych Blaszanych, z którym prowadzi intensywną działalność artystyczną i nagraniową. Zajmuje się pracą pedagogiczną, od 1995 roku jest wykładowcą gry na trąbce w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Grupa waltorni miała okazję pracować pod kierunkiem Jacka Muzyka, obecnie solisty Buffalo Philharmonic Orchestra. Artysta ten już w czasie studiów został pierwszym waltornistą Capelli Cracoviensis, później pracował w orkiestrze Sinfonia Varsovia, Polskiej Orkiestrze Kameralnej Wojciecha Rajskiego w Gdańsku. Kontynuował naukę w sławnej Juilliard School of Music w Nowym Jorku. Współpracuje z najbardziej uznanymi orkiestrami (także big-bandami) w Polsce i za granicą, jest również cenionym pedagogiem. Jako materiał do kursów posłużyły partie ze sławnych symfonii: Pierwszej Gustava Mahlera, Drugiej Karola Szymanowskiego oraz Trzeciej Witolda Lutosławskiego.Choć z punktu widzenia laika praca w orkiestrze może wydawać się całkowicie bezpieczna i wyłącznie przyjemna, to jednak niesie ona ze sobą pewne niebezpieczeństwa zdrowotne, zwłaszcza typu ortopedycznego, związanego z postawą ciała podczas pracy, nie zawsze optymalną, angażującą stale tylko wybrane grupy mięśni. Niezwykle ważna jest więc umiejętność kompensowania tych zagrożeń, m.in. odpowiednimi ćwiczeniami wykonywanymi przed grą, w przerwach oraz po próbie, zarówno w domu, jak w podróży; istotne jest też zapewnienie odpowiednej ergonomii stanowiska gry. Temu wszystkiemu poświęcone były warsztaty dla całej orkiestry prowadzone przez Jadwigę Śmieszchalską. Doświadczona trenerka, absolwentka poznańskiej Akademii Muzycznej (organy) oraz francuskiego Institut Medecine des Arts jest obecnie wykładowcą Fizjologii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz współtwórczynią warszawskiego gabinetu zdrowia muzyków Healthy Talent.