Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus
Koncert symfoniczny
koncert współorganizowany
11.01 2025 18:00
Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Znajomość i zrozumienie twórczości wielkich klasyków wciąż pozostaje fundamentem muzycznej edukacji, młodzi pianiści ZPSM Nr 1 (utytułowani już laurami wielu ważnych konkursów i doceniani przez publiczność ich licznych występów) w kolejnym z cyklu koncertów z udziałem naszej Orkiestry zaprezentują więc monograficzny koncert poświęcony dziełom Ludwiga van Beethovena. Rozpocznie go efektowna uwertura do jego jedynego baletu – Twory Prometeusza (1801).

IV Koncert G-dur zaprezentowany po raz pierwszy w 1808 roku to utwór poszukujący nowych środków wyrazu dla klasycznej formy. Już początek dzieła: krótki wstęp grany przez fortepian solo i podjęty w piano przez orkiestrę, zapowiadał koncert odmienny od dotychczasowych. Pierwiastek wirtuozowski, choć obecny, nie dominuje w tym utworze – partie instrumentu solowego i orkiestry są doskonale zrównoważone. Zwięzła część druga ma charakter tajemniczego intermezza naznaczonego silnym, emfatycznym kontrastem w dialogach partii fortepianu i orkiestry. Początek finału również jest niekonwencjonalny – rozpoczyna go orkiestra, a fortepian dopiero po niej podejmuje żywiołowy temat swobodnie zarysowanego ronda. W partii solowej – osiemnastoletnia, pochodząca z Kijowa Vasylisa Danylevska, od 2022 r. uczennica OSM II st. im. Mariana Sawy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w klasie fortepianu Pawła Kamasy. Także ona ma już interesujący dorobek koncertowy, a udział w tym styczniowym koncercie będzie stanowił jej debiut w roli solistki z orkiestrą.

Pracę nad V Koncertem Es-dur kompozytor rozpoczął w 1809 r., prawykonanie miało zaś miejsce w Lipsku w 1811. Niemal już niesłyszący Beethoven nie podjął się zagrania partii solowej, wykonał ją Friedrich Schneider. Zdumienie pierwszych słuchaczy budził heroiczny, monumentalny charakter dzieła. Jeszcze silniej niż w IV Koncercie usamodzielnia się partia orkiestry, której traktowanie zwiastuje już koncerty epoki romantyzmu i neoromantyzmu. Partia fortepianu, skrząca się wysokiej próby wirtuozerią, już nie tylko tradycyjnie dialoguje z orkiestrą, ale wręcz walczy z nią o pierwszeństwo, wpisując się w gęstą, symfoniczną fakturę. Dzieło wykona siedemnastoletni Rio Ueyama, który naukę gry na fortepianie rozpoczął jako 4-latek w klasie fortepianu Marzeny Jasińskiej-Siudzińskiej. Obecnie jest uczniem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie w klasie Iriny Rumiancewej-Dąbrowski. Ma bogate doświadczenia koncertowe, m.in. przed dwoma laty wystąpił z naszą orkiestrą grając Koncert a-moll Edvarda Griega.

Koncert poprowadzi Dawid Jarząb, absolwent dyrygentury symfonicznej w klasie prof. Marka Pijarowskiego oraz dyrygentury chóralnej w klasie prof. Alana Urbanka w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, laureat i finalista prestiżowych wielu konkursów. Od 2015 roku regularnie występuje na polskich estradach filharmonicznych. W latach 2018-2021 był dyrygentem Orkiestry Filharmonii Lubelskiej oraz Kierownikiem jej Działu Artystycznego. Od 2022 roku jest menedżerem Orkiestry NFM Filharmonii Wrocławskiej i bierze czynny udział w kształtowaniu życia kulturalnego Wrocławia.

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności