Znajomość i zrozumienie twórczości wielkich klasyków wciąż pozostaje fundamentem muzycznej edukacji, młodzi pianiści ZPSM Nr 1 (utytułowani już laurami wielu ważnych konkursów i doceniani przez publiczność ich licznych występów) w kolejnym z cyklu koncertów z udziałem naszej Orkiestry zaprezentują więc monograficzny koncert poświęcony dziełom Ludwiga van Beethovena. Rozpocznie go efektowna uwertura do jego jedynego baletu – Twory Prometeusza (1801).
IV Koncert G-dur zaprezentowany po raz pierwszy w 1808 roku to utwór poszukujący nowych środków wyrazu dla klasycznej formy. Już początek dzieła: krótki wstęp grany przez fortepian solo i podjęty w piano przez orkiestrę, zapowiadał koncert odmienny od dotychczasowych. Pierwiastek wirtuozowski, choć obecny, nie dominuje w tym utworze – partie instrumentu solowego i orkiestry są doskonale zrównoważone. Zwięzła część druga ma charakter tajemniczego intermezza naznaczonego silnym, emfatycznym kontrastem w dialogach partii fortepianu i orkiestry. Początek finału również jest niekonwencjonalny – rozpoczyna go orkiestra, a fortepian dopiero po niej podejmuje żywiołowy temat swobodnie zarysowanego ronda. W partii solowej – osiemnastoletnia, pochodząca z Kijowa Vasylisa Danylevska, od 2022 r. uczennica OSM II st. im. Mariana Sawy w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie w klasie fortepianu Pawła Kamasy. Także ona ma już interesujący dorobek koncertowy, a udział w tym styczniowym koncercie będzie stanowił jej debiut w roli solistki z orkiestrą.
Pracę nad V Koncertem Es-dur kompozytor rozpoczął w 1809 r., prawykonanie miało zaś miejsce w Lipsku w 1811. Niemal już niesłyszący Beethoven nie podjął się zagrania partii solowej, wykonał ją Friedrich Schneider. Zdumienie pierwszych słuchaczy budził heroiczny, monumentalny charakter dzieła. Jeszcze silniej niż w IV Koncercie usamodzielnia się partia orkiestry, której traktowanie zwiastuje już koncerty epoki romantyzmu i neoromantyzmu. Partia fortepianu, skrząca się wysokiej próby wirtuozerią, już nie tylko tradycyjnie dialoguje z orkiestrą, ale wręcz walczy z nią o pierwszeństwo, wpisując się w gęstą, symfoniczną fakturę. Dzieło wykona siedemnastoletni Rio Ueyama, który naukę gry na fortepianie rozpoczął jako 4-latek w klasie fortepianu Marzeny Jasińskiej-Siudzińskiej. Obecnie jest uczniem OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie w klasie Iriny Rumiancewej-Dąbrowski. Ma bogate doświadczenia koncertowe, m.in. przed dwoma laty wystąpił z naszą orkiestrą grając Koncert a-moll Edvarda Griega.
Koncert poprowadzi Dawid Jarząb, absolwent dyrygentury symfonicznej w klasie prof. Marka Pijarowskiego oraz dyrygentury chóralnej w klasie prof. Alana Urbanka w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, laureat i finalista prestiżowych wielu konkursów. Od 2015 roku regularnie występuje na polskich estradach filharmonicznych. W latach 2018-2021 był dyrygentem Orkiestry Filharmonii Lubelskiej oraz Kierownikiem jej Działu Artystycznego. Od 2022 roku jest menedżerem Orkiestry NFM Filharmonii Wrocławskiej i bierze czynny udział w kształtowaniu życia kulturalnego Wrocławia.