Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus
Koncert symfoniczny
koncert współorganizowany
15.03 2025 18:00
Sala Koncertowa ZPSM nr 1
Nowa Miodowa

W programie marcowego wieczoru w ramach kontynuowanego z dużym powodzeniem cyklu edukacyjnego "NOWA MIODOWA.SINFONIA IUVENTUS", w pięknej sali Nowa Miodowa, zabrzmią dwa wybitne koncerty epoki romantyzmu, których wykonawcami będą po raz kolejny młodzi, utalentowani uczniowie, laureaci prestiżowych konkursów legitymujący się już także istotnym dorobkiem koncertowym.

Drugi z pięciu koncertów skrzypcowych jednego z najwybitniejszych romantycznych wirtuozów, Niccolò Paganiniego powstał w 1826 roku i cieszy się do dziś ogromną popularnością, zwłaszcza dzięki swemu fascynującemu "dzwonkowemu" finałowi ­– La Campanella. Utwór, odpowiadający konwencjonalnej, klasycznej formie skrzy się elementami wiolinistycznego popisu eksponując zarówno biegłość, jak i piękno kantyleny (w ekspresyjnym, belcantowym Adagio). Dzieło zaprezentuje Wiktor Lisowicz, który w 2019 roku po zdaniu egzaminów został przyjęty do uczestnictwa w prestiżowym programie „Top talent” w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht (Holandia) przygotowującym do przyszłych studiów w tym instytucie. Tam, podobnie jak obecnie w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie, uczy się pod kierunkiem prof. Roberta Szredera.

Prawykonanie Koncertu a-moll Roberta Schumanna miało miejsce w 1845 w Dreźnie, pod batutą F. Hillera z żoną kompozytora Klarą jako solistką. Postulowane przez autora połączenie idei symfonii, koncertu i wielkiej sonaty budziły początkowo pewne niezrozumienie krytyków. Zaskakujące było również zestawianie kontrastów wyrazowych – namiętnego patosu i dramatyzmu z subtelnym liryzmem, właściwym fortepianowej miniaturze. Droga wskazana przez Schumanna okazała się jednak atrakcyjna dla następców – wielkie romantyczne i neoromantyczne dzieła tego gatunku często nawiązywały do koncepcji Schumanna, zaś zasada „symfonizacji” koncertu znalazła wspaniałe rozwinięcie u Brahmsa. Ten utwór usłyszymy w interpretacji Antoniny Laszczkowskiej, pochodzącej z rodziny o muzycznych tradycjach. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w  POSM I st. im. E. Młynarskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie. W 2019 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem klasie fortepianu p. Jolanty Ptasińskiej. Obecnie uczy się w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie w klasie fortepianu Wilii Ochockiej-Janusz.

 

Wielki neoromantyczny symfonik, Anton Bruckner długo dojrzewał do debiutu w zakresie formy, która miała go rozsławić. Nim ukończył swą pierwszą (włączoną do numeracji) symfonię, stworzył kilka mniejszych dzieł, wśród nich ciekawą, a rzadko przypominaną Uwerturę g‑moll, owoc studiów trzydziestoośmioletniego twórcy u Otto Kietzlera. Ten utwór rozpocznie 2. część koncertu, który poprowadzi Trajan Muryń, dyrygent rumuńskiego pochodzenia. Ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury symfoniczno–operowej u Przemysława Stanisławskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od września 2023 roku piastuje stanowisko Asystenta Dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej. W wieku 25 lat objął kierownictwo muzyczne premiery opery Z. Rudzińskiego Manekiny w Operze Wrocławskiej. Współpracuje z wieloma dyrygentami w kraju i za granicą. Debiutował podczas koncertu w toskańskim Empoli, gdzie brał czynny udział w 1. edycji kursów mistrzowskich Massimiliano Caldiego.

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności