W programie marcowego wieczoru w ramach kontynuowanego z dużym powodzeniem cyklu edukacyjnego "NOWA MIODOWA.SINFONIA IUVENTUS", w pięknej sali Nowa Miodowa, zabrzmią dwa wybitne koncerty epoki romantyzmu, których wykonawcami będą po raz kolejny młodzi, utalentowani uczniowie, laureaci prestiżowych konkursów legitymujący się już także istotnym dorobkiem koncertowym.
Drugi z pięciu koncertów skrzypcowych jednego z najwybitniejszych romantycznych wirtuozów, Niccolò Paganiniego powstał w 1826 roku i cieszy się do dziś ogromną popularnością, zwłaszcza dzięki swemu fascynującemu "dzwonkowemu" finałowi – La Campanella. Utwór, odpowiadający konwencjonalnej, klasycznej formie skrzy się elementami wiolinistycznego popisu eksponując zarówno biegłość, jak i piękno kantyleny (w ekspresyjnym, belcantowym Adagio). Dzieło zaprezentuje Wiktor Lisowicz, który w 2019 roku po zdaniu egzaminów został przyjęty do uczestnictwa w prestiżowym programie „Top talent” w Konserwatorium Muzycznym w Maastricht (Holandia) przygotowującym do przyszłych studiów w tym instytucie. Tam, podobnie jak obecnie w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie, uczy się pod kierunkiem prof. Roberta Szredera.
Prawykonanie Koncertu a-moll Roberta Schumanna miało miejsce w 1845 w Dreźnie, pod batutą F. Hillera z żoną kompozytora Klarą jako solistką. Postulowane przez autora połączenie idei symfonii, koncertu i wielkiej sonaty budziły początkowo pewne niezrozumienie krytyków. Zaskakujące było również zestawianie kontrastów wyrazowych – namiętnego patosu i dramatyzmu z subtelnym liryzmem, właściwym fortepianowej miniaturze. Droga wskazana przez Schumanna okazała się jednak atrakcyjna dla następców – wielkie romantyczne i neoromantyczne dzieła tego gatunku często nawiązywały do koncepcji Schumanna, zaś zasada „symfonizacji” koncertu znalazła wspaniałe rozwinięcie u Brahmsa. Ten utwór usłyszymy w interpretacji Antoniny Laszczkowskiej, pochodzącej z rodziny o muzycznych tradycjach. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła w wieku 6 lat w POSM I st. im. E. Młynarskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie. W 2019 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem klasie fortepianu p. Jolanty Ptasińskiej. Obecnie uczy się w OSM II st. im. Z. Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w Warszawie w klasie fortepianu Wilii Ochockiej-Janusz.
Wielki neoromantyczny symfonik, Anton Bruckner długo dojrzewał do debiutu w zakresie formy, która miała go rozsławić. Nim ukończył swą pierwszą (włączoną do numeracji) symfonię, stworzył kilka mniejszych dzieł, wśród nich ciekawą, a rzadko przypominaną Uwerturę g‑moll, owoc studiów trzydziestoośmioletniego twórcy u Otto Kietzlera. Ten utwór rozpocznie 2. część koncertu, który poprowadzi Trajan Muryń, dyrygent rumuńskiego pochodzenia. Ukończył studia magisterskie w klasie dyrygentury symfoniczno–operowej u Przemysława Stanisławskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od września 2023 roku piastuje stanowisko Asystenta Dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej. W wieku 25 lat objął kierownictwo muzyczne premiery opery Z. Rudzińskiego Manekiny w Operze Wrocławskiej. Współpracuje z wieloma dyrygentami w kraju i za granicą. Debiutował podczas koncertu w toskańskim Empoli, gdzie brał czynny udział w 1. edycji kursów mistrzowskich Massimiliano Caldiego.