Ogólnopolski Konkurs Muzyczny „Muzyczna Wiosna 2025”
Koncert Laureatów
koncert współorganizowany
30.05 2025 17:00
Nowa Miodowa – Sala Koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Naszej Orkiestrze zawsze sprawia szczególną radość i satysfakcję wspieranie młodych solistów u progu ich karier – ostatni koncert maja stwarza szczególną okazję ukazania talentów i umiejętności aż pięciu laureatów Ogólnopolskiego Konkursu Muzycznego organizowanego przez Centrum Edukacji Artystycznej. Dla każdego z nich to już kolejne konkursowe doświadczenie, docenione nagrodami i wyróżnieniami, do których tym razem należy nobilitujący występ z profesjonalną orkiestrą. W programie zabrzmią (we fragmentach) atrakcyjne popisowe koncerty na zróżnicowane instrumenty.

Jedyny koncert wiolonczelowy francuskiego romantyka Édouarda Lalo powstał dla wybitnego wirtuoza Adolphe'a Fischera, stawia więc soliście niemałe techniczne wymagania połączone z bogactwem melodycznej inwencji. Urodzony w Rosji Siergiej Kusewicki rozwinął wspaniałą karierę w USA i dziś jest pamiętany przede wszystkim jako legendarny dyrygent (m.in. szef Boston Symphony Orchestra), ale początkiem jego artystycznej drogi była posada kontrabasisty w moskiewskim Teatrze Wielkim, był także cenionym solistą tego instrumentu – dlatego też jako kompozytor pozostawił po sobie kilka efektownych koncertów kontrabasowych, a podczas wieczoru usłyszymy trzeci z nich, fis-moll. Klarnet jako instrument solowy został w pełni "nobilitowany" przez Mozarta, a pierwszym z romantyków, którzy docenili go w tej roli był Carl Maria Von Weber, autor dwóch cieszących się wielką popularnością koncertów i concertina, tworzonych dla zaprzyjaźnionego Heinricha Bärmanna. I koncert f‑moll fascynująco ukazuje bogatą paletę możliwości ekspresyjnych i wirtuozowskich klarnetu oraz  jego rozległą skalę. Jan Křtitel Jiří Neruda należał do dużego grona muzyków czeskich, którzy rozwijali swe kariery na niemieckich dworach. Szczególnie wielu zasiliło przesławną kapelę w Mannheimie, a bohater naszego koncertu działał w Dreźnie jako koncertmistrz elektorów Saksonii. Był twórcą licznych, preklasycznych symfonii i szeregu koncertów dla siebie jako skrzypka oraz dla innych elektorskich muzyków, wśród nich – pełnego wdzięku, błyskotliwego koncertu trąbkowego Es-dur. Życie Joaquína Rodrigo (1901-1999) wypełniło niemal całe XX stulecie. Jako dziecko stracił wzrok, co przesądziło – jak wspominał sam kompozytor – o tym, że ów syn katalońskich ziemian wkroczył w świat muzyki, trafiając szczęśliwie na znakomitych pedagogów, którzy dostrzegli i rozwinęli jego talent. W swej twórczości nawiązuje do motywów muzyki iberyjskiej, preferując najbardziej dla niej typowy instrument – gitarę. Skomponował na nią sześć koncertów, z których pierwszy, Concierto de Aranjuez (1939), inspirowany pięknem ogrodów rezydencji hiszpańskich królów, stał się szybko jednym z najpopularniejszych utworów gitarowych wszechczasów.

Prowadząca koncert Agata Zając w 2020 roku ukończyła studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary w Polsce i za granicą. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowała przy produkcji trzech premier. W obszarze jej zainteresowań znajduje się również propagowanie muzyki polskiej. Uczestniczyła w wielu międzynarodowych kursach dyrygenckich. Do zespołów, z jakimi miała okazję do tej pory współpracować, należą m.in. Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska, Orkiestra Collegium F, Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu, Filharmonia Toruńska (dyrygent-rezydent 2020/21) oraz Filharmonia Sudecka (dyrygent-rezydent 2021/22).

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności