Gustav Mahler Festival
Koncert symfoniczny
koncert współorganizowany
07.06 2025 18:00
Filharmonia im. K. Szymanowskiego w Krakowie

W czerwcu nasza Orkiestra weźmie gościnny udział w ważnym wydarzeniu kończącym jubileuszowy, 80. sezon Filharmonii Krakowskiej – będzie to Gustav Mahler Festival, projekt, którego pierwsza edycja w 2011 roku zbiegła się z obchodami setnej rocznicy śmierci jego patrona, Gustava Mahlera – jednego z najwybitniejszych symfoników w historii muzyki. Druga odsłona wydarzenia, organizowana po 14 latach, będzie prezentacją kompletu symfonii Mahlera – od Pierwszej po Dziewiątą, ze spektakularnym zwieńczeniem festiwalu w postaci wykonania VIII Symfonii Es-dur zwanej Symfonią Tysiąca.

Drugą Symfonią c‑moll (w jej wykonaniu nasza Orkiestra współuczestniczyła w kwietniu b.r.), która swą premierę miała w roku 1895, Gustaw Mahler rozpoczął nowy rozdział swej twórczości, powracając do beethovenowskiej koncepcji symfonii z wokalnym finałem, po którą sięgnął także w dwóch kolejnych dziełach tego gatunku – za każdym razem bardzo odmiennie. O ile DrugaCzwarta korzystają z dość tradycyjnej czteroczęściowej architektoniki, to Trzecia (zaprezentowana publicznie w 1902, sześć lat po ukończeniu) ma strukturę bardziej złożoną. Jest sześcioodcinkowa, przy czym monumentalna część pierwsza (apoteoza piękna i potęgi natury) stanowi rodzaj „introdukcji” do pięciu kolejnych, tworzących równoważący ją cykl. Zgodnie z zasugerowanym przez kompozytora (choć nieoficjalnie) programem, począwszy od części IV, do symfonii wprowadzane są środki wokalne: orkiestrowa pieśń i odcinki chóralne do tekstów Nietzschego oraz szczególnie przez Mahlera umiłowanego – zbioru niemieckiej poezji ludowej Des Knaben Wunderhorn. Złożoność struktury, wielowątkowość programowych konceptów spowodowały początkową rezerwę krytyków wobec dzieła, docenionego dopiero z czasem, poprzez pryzmat kolejnych dokonań wielkiego kompozytora. Chociaż kończąca Festiwal Ósma wymaga jeszcze większego aparatu wykonawczego, to właśnie Trzecia jest największa rozmiarami w Mahlerowskiej spuściźnie i należy do tych dzieł, które samodzielnie wypełniają program koncertowego wieczoru. Olśniewający symfoniczny fresk kontemplujący uniwersum natury i ludzkiego losu usłyszeć można – z uwagi na skalę trudności – rzadziej niż inne symfonie Mahlera i to jeden z powodów, dla których warto wybrać się na czerwcowy koncert. 

Kolejnym jest plejada wykonawców, wśród których znajdzie się alcistka Małgorzata Pańko-Edery, oklaskiwana w wielu rolach w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej i na licznych innych scenach polskich i zagranicznych, znakomite chóry, a wieczór poprowadzi Gabor Hollerung, węgierski dyrygent symfoniczny i chórmistrz, dyrektor muzyczny Budafok Dohnányi Orchestra, główny dyrygent Budapesztańskiego Akademickiego Towarzystwa Chóralnego, dyrektor artystyczny Festiwalu w Zemplén oraz założyciel i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Konkursu Chóralnego w Budapeszcie. Specjalizuje się w wielkim repertuarze symfoniczno-oratoryjnym, posiada w dorobku m.in. wiele cenionych nagrań.

Więcej: link 

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności