okładka płyty Niedzielka-Meira Partyturism

Nr Katalogowy | SJRecords 050
Wydawca | SJRecords
Data | 2020

Wojciech Niedziela – fortepian
Jacek Niedziela-Meira – kontrabas
Marcin Jahr – perkusja
Piotr Baron – saksofon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Orkiestra Kameralna IFR, Katowice
Jacek Niedziela-Meira – dyrygent, kompozytor

Jacek Niedziela-Meira:
Sketches for Bass and Orchestra (2019)
Sceny z Macondo (1997)

Partyturism jest podwójnym albumem, który niczym klamra spaja dwa oddzielone o 23 lata projekty muzyczne Jacka Niedzieli: „Sceny z Macondo” i „Sketches for Bass and Orchestra”.

Wykazują one podobieństwo, wręcz jednorodność, z uwagi na ideę połączenia symfonicznego aparatu wykonawczego – orkiestry kameralnej z pojedynczą obsadą drewna – z jazzowym triem/kwartetem. Oba utwory są trwającymi nieprzerwanie około 40 minut kompozycjami pełnymi różnorodności brzmieniowych, tematycznych i wyrazowych. Dodatkowym czynnikiem spajającym obie płyty jest udział w nagraniu tych samych muzyków (Wojciech Niedziela, Marcin Jahr, Jacek Niedziela-Meira).

Dobiegający sześćdziesiątki lider/kompozytor, będący na etapie domykania swych muzycznych dokonań postanowił dać nowe życie materiałowi, który pochodzi z 1997 roku, ale nie zaistniał w Polsce z powodu braku promocji ze strony poprzedniego wydawcy.

Inspiracją do skomponowania Scen z Macondo była literacka twórczość kolumbijskiego noblisty Gabriela Garcii Marqueza.

Płyta „Sceny z Macondo” z 1997 roku została obecnie zremasterowana i opatrzona recenzjami:

Joe Lovano:
...He’s a wonderfull composer. The orchestrations were beautifully written and played. This was ambitious project that he should be proud for his lifetime !!!

Skip Hadden:
These masterfully crafted comositions and performances are a true reflection of the writings which inspired them… brilliant!

Kamil Erdem:
Combining symphonic sound & jazz components with such suprising influency proofs Jacek Niedziela is true master as a contemporary composer

Sketches for Bass and Orchestra” jest utworem napisanym z uwagi na zaproszenie na Bass Fest – międzynarodowy festiwal kontrabasowy w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja), gdzie miał swą koncertową prapremierę (wrzesień 2019). Choć kontrabas ma tu być dominującym i wirtuozowskim czynnikiem, wydaje się, że oddał on wiele miejsca aranżacyjnym pomysłom kompozytora i orkiestrze, której rolę na płycie pełni renomowana Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Jak pisze Adam Baruch w swej recenzji:
Ciągły, prawie 40-minutowy utwór muzyczny, który obejmuje klasyczne trio fortepianowe, solo na kontrabasie i partie orkiestrowe, oparty jest na wysoce melodyjnych motywach, zazębionych i splecionych w spójną koherentną całość, która płynie szybko i całkowicie naturalnie zmienia nastroje i ambient. (…) Wszystko jest nie tylko świetnie przemyślane, ale także znakomicie wykonane, z oczywistym rozmachem, elegancją, i przede wszystkim dobrym smakiem i wyraźną estetyczną wizją. Dziękujemy -Jacku- za podjęcie tego gigantycznego zadania!

Produkcja: Jacek Niedziela-Meira, Paweł Lipiński
Reżyseria dźwięku, montaż i mastering:
Paweł Lipiński
Asystent reżysera dźwięku: Adam Ciesielski
Mastering:
Michał „Masztal” Rypień

Płyta dostępna od 21 lipca 2020 r.: http://www.sjrecords.eu/pl/produkt/jacek-niedziela-meira-partyturism-2cd