INAUGURACJA SEZONU ARTYSTYCZNEGO 2020/2021

5 września 2020, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Warszawa

Powtórzenie prawykonania utworu Zygmunta Krauzego Copernicus – our Planet!

Program:
Igor Strawiński – Symfonie na instrumenty dęte
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy A–dur KV 488
przerwa
Dymitr Szostakowicz – Koncert na fortepian i trąbkę c–moll op. 35
Zygmunt Krauze – Copernicus – our Planet

Wykonawcy:
Paweł Kowalski | fortepian (Mozart)
Piotr Sałajczyk | fortepian (Szostakowicz)
Sebastian Portka | trąbka (Szostakowicz)

proMODERN – sekstet wokalny muzyki współczesnej
Marta Czarkowska | sopran
Ewa Puchalska | mezzosopran
Ewelina Rzezińska | mezzosopran
Aleksander Rewiński | tenor
Krzysztof Chalimoniuk | baryton
Piotr Pieron | bas

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

fot. Karolina Sałajczyk
fot. Marcin Stępień

Barwny i repertuarowo różnorodny koncert inaugurujący sezon artystyczny 2020/2021 będzie prawdziwą ucztą dla miłośników orkiestrowej wirtuozerii, sztuki pianistycznej oraz zespołowego śpiewu najwyższej próby – obok trzech znakomitych solistów wystąpi nie mający na polskiej scenie precedensu sekstet wokalny proMODERN wyspecjalizowany w ambitnej muzyce nowej, nierzadko komponowanej (także tym razem) specjalnie dla tego zespołu.

Koncert fortepianowy A-dur Mozarta powstawał w tym samym czasie co Wesele Figara i podobnie jak ta epokowa opera promienieje pogodą i radością, choć środkowe, minorowe Adagio w typie siciliany nosi nostalgiczne rysy. To arcydzieło muzyki klasycyzmu zabrzmi w wykonaniu Pawła Kowalskiego, należącego do najbardziej wszechstronnych polskich pianistów o rozległym repertuarze, który występował w 40 krajach na 4 kontynentach, we wszystkich polskich filharmoniach oraz w najbardziej prestiżowych salach koncertowych świata.

Podobno Dymitr Szostakowicz planował napisanie koncertu na trąbkę i orkiestrę – później jednak zdecydował o dodaniu partii fortepianu (z myślą o sobie jako soliście) i tak w 1933 rok powstał koncert podwójny na nietypową obsadę solową. Oba instrumenty mają eksponowane partie, ta fortepianowa skrzy się wirtuozerią, trąbkowa jest zdaje się do niej często dowcipnym „komentarzem”. Pełne kontrastów, efektowne i przystępne dzieło obfituje w elementy humoru i groteski, ale też uderza w poważne tony, zwłaszcza w ekspresyjnym Lento. Partię fortepianu wykona Piotr Sałajczyk, ceniony solista i kameralista, który obok fortepianowego „kanonu” z wielkimi sukcesami wykonuje też muzykę najnowszą; w solowej partii trąbki zaprezentuje się Sebastian Portka, muzyk Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Cała sekcja dęta orkiestry zaprezentuje się w niezwykłym utworze Igora Strawińkiego: Symphonies d’instruments à vent. Choć tytuł tłumaczony bywa jako „Symfonia na instrumenty dęte”, autor celowo użył liczby mnogiej, wskazując nie na „symfoniczne” założenie, lecz na archetypiczne znacznie greckiego słowa συμφωνία oznaczającego współbrzmienie, harmonijne zestawienie różnorodnych elementów. Pełna skupienia, quasi-chorałowa miniatura poświęcona jest pamięci zmarłego w 1918 r. Claude’a Debussy’ego.

Na zakończenie koncertu sekstet proMODERN, który w ciągu kilku lat swej działalności zdobył liczne laury, wyróżnienia i wzbudzał zgodny zachwyt krytyków i słuchaczy wykona z grupą smyczkową Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego dzieło Copernicus – our Planet jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich, Zygmunta Krauzego, zainspirowane słowami wielkiego astronoma (z listu do papieża Pawła III) i odkrywczo je umuzyczniające; użyte są też fragmenty porozumienia Paryskiego Szczytu Klimatycznego. Sam autor pisał: „Od pewnego czasu większość moich utworów zawiera jakąś ideę, jakieś przesłanie. To postawa romantyczna, czasem idealistyczna, zapoczątkowana przez Ludwiga van Beethovena. Komponując Copernicus – our Planet chciałem dać wyraz osobistemu stosunkowi do dzisiejszego dnia, czasu w którym żyjemy. Wyrażam także brak akceptacji dla bezmyślnych działań, które niszczą naszą planetę nie troszcząc się o jej przyszłość i przyszłość ludzi.” Utwór o głębokim humanitarnym i ekologicznym przesłaniu powstał na zamówienie Festiwalu KODY oraz Fundacji Kultury i Edukacji ARTE.[Piotr Maculewicz]

Koncert rejestrowany, bez publiczności.

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców.