GUTHMAN | SKORYK | GRIEG

x

29 kwietnia 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

 

Wykonawcy
Łukasz Długosz | flet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Piotr Sułkowski | dyrygent

Program
Szcze ne wmerła Ukrajiny i sława, i wola, hymn państwowy Ukrainy (muz. Mychajło Werbycki)
Gary Guthman – Koncert na flet i orkiestrę PRAWYKONANIE
***
Myrosław Skoryk – Melodia a-moll
Edvard Grieg – I Suita Peer Gynt op. 46
Edvard Grieg – II Suita Peer Gynt op. 55

 

Łukasz Długosz – fot.  archiwum Artysty, Piotr Sułkowski – fot. M. Wieliczko; Gary Guthman – fot. A. Strunin

x

W tragicznych dniach wojny, podczas której bestialsko napadnięta Ukraina walczy o zachowanie swojej wolności i niepodległości, w programach koncertów – z powodu okoliczności nierzadko zmienianych – pojawiają się akcenty także muzycznego wsparcia dla dzielnego narodu. Dlatego koncert rozpocznie hymn państwowy Szcze ne wmerła Ukrajiny i sława, i wola, którego słowa (ich autorem jest Pawło Czubynski) stanowią zamierzone nawiązanie do incipitu Mazurka Dąbrowskiego. Piękna pieśń, do której muzykę skomponował grekokatolicki duchowny Mychajło Werbycki, powstała pierwotnie dla sztuki teatralnej. Zakazana w okresie Związku Sowieckiego, stała się później hymnem odrodzonego państwa (w swej ostatecznej redakcji z 2003 roku). Zabrzmi też utwór urodzonego w 1938 roku Myrosława Skoryka, który był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia a-moll powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

Kolejną w tym sezonie wyczekiwaną prapremierą nowego dzieła z udziałem naszej Orkiestry będzie Koncert na flet i orkiestrę symfoniczną Gary’ego Guthmana, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” (NIMiT). Autor to sławny muzyk jazzowy, kompozytor, pedagog i autor tekstów pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, uznawany za jednego z najbardziej cenionych trębaczy. Był producentem i współtwórcą prestiżowych międzynarodowych wydarzeń w Kanadzie i USA. Koncertował jako solista w ponad 300 salach filharmonicznych Kanady i Stanów Zjednoczonych. Od 2007 roku z powodzeniem występuje na festiwalach jazzowych oraz w filharmoniach Europy ze swoimi autorskimi projektami, jest też znany i aktywny na polskiej scenie muzycznej. Nowy koncert zgodnie z tradycją gatunku jest trzyczęściowy (Maxim/Essence/Passage), lecz jego wewnętrzna budowa traktowana jest ze swobodą – do głosu dochodzą ciekawe poszukiwania nowego języka harmonicznego, a także elementy stylizacji, w których odnajdziemy echa muzyki złotej epoki Hollywoodu oraz jazzowych quasi-improwizacji, powierzonych solowemu fletowi. Jego partię wykona Łukasz Długosz, należący do najbardziej wszechstronnych i cenionych flecistów swego pokolenia. Artysta często i z wielkim powodzeniem występuje z naszą Orkiestrą, prezentując znakomite i zawsze bardzo oryginalne pozycje fletowego repertuaru, o czym sam tak mówił: „za każdym razem jestem pod jej ogromnym wrażeniem. Orkiestrę cechuje niezwykła otwartość na nowy repertuar oraz młodzieńczy entuzjazm. Profesjonalizm i pasja młodych muzyków stawia zespół na równi z najlepszymi polskimi orkiestrami. Znakomicie radzi sobie w wymagającym repertuarze, także tym współczesnym”.

Norweski kompozytor Edvard Grieg na prośbę wielkiego dramaturga Henrika Ibsena podjął się skomponowania muzyki incydentalnej do premiery (1876) dramatu Peer Gynt. Opowiada on o podróży tytułowego bohatera (człowieka antypatycznego, samolubnego i wiarołomnego) od Norwegii aż po północną Afrykę. Przygody i napotkane postacie nawiązują do narodowych norweskich baśni i literackich toposów, ale też stanowią pretekst do filozoficznej i moralnej, gorzkiej refleksji o współczesności. Barwne, obrazowe symfoniczne impresje Griega wręcz przyćmiły swą popularnością dzieło Ibsena, stosunkowo rzadko wystawiane poza Norwegią, i stały się – obok Koncertu fortepianowego a-moll – najbardziej znanym w skali globalnej dziełem swego twórcy.

Z liczącej 26 numerów dźwiękowej oprawy sztuki sam Grieg zestawił dwie koncertowe suity (1888, 1891), wybierając do nich po cztery szczególnie charakterystyczne orkiestrowe miniatury. Zwłaszcza te z pierwszej suity stały się „przebojowe”, doskonale znane nie tylko z koncertowych sal, ale też dzięki częstemu użyciu ich w innych kontekstach, na przykład filmowych. To urzekający Poranek (choć opisuje świt w Afryce, czyni to w stylu bardzo skandynawskim), głęboko wzruszająca Śmierć Azy, matki bohatera, grana przez same smyczki, Taniec Anitry – zwodzącej go orientalnej piękności, wreszcie przesławny epizod W grocie Króla Gór – opisuje scenę, w której bohater zakrada się do groty, by uwieść córkę groźnego władcy trolli i by później w panice przed nim pierzchać.

Suita druga przywołuje epizod porwania Ingridy jej oblubieńcowi, co stało się powodem wygnania Peer Gynta na tułaczkę, kolejny orientalny taniec towarzyszący jednej ze scen afrykańskich, morską burzę, która rozbija statek bohatera wracającego do ojczyzny, wreszcie kolejny z bardzo znanych fragmentów dzieła – przepiękną Pieśń Solvejgi, jego dawnej narzeczonej – odrzucił jej miłość, lecz ona wiernie go przez lata oczekiwała, tracąc wzrok od wylanych z tęsknoty za Peerem łez.

Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, posiadający ogromne doświadczenie operowe, zdobyte w czasie wieloletniej pracy dyrygenta, a potem dyrektora artystycznego w Operze Krakowskiej oraz w Wildwood Festival Opera Orchestra AR (USA), którego był dyrektorem muzycznym; współtwórca Krakowskiej Opery Kameralnej. Współpracuje z wieloma orkiestrami, a także zajmuje się pracą dydaktyczną na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. [pmac]

Koncert na flet i orkiestrę Gary’ego Guthmana powstał na zamówienie Fundacji Musica Docet.

Koncert na flet i orkiestrę autorstwa Gary’ego Guthmana dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona.

Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 25 kwietnia 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc (maksymalnie 4 miejsca na 1 zgłoszenie), imion i nazwisk uczestników oraz numeru telefonu kontaktowego wszystkich osób chcących wziąć udział w wydarzeniu. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.