Opis
Płyta została nominowana do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii Album Roku Muzyka Koncertująca.Wydawca | Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Producent | Fundacja UW
Nr Katalogowy | ANA 003
Data | 2019

Roman Palester
Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową (1938/1947)
Concertino na fortepian i orkiestrę (1942)
Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową (1946)
Concertino per clavicembalo e dieci strumenti su temi di vecchie danze polacche (1955)


Wykonawcy:
Alina Mleczko – saksofon
Clare Hammond – fortepian
Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz – flety
Maciej Skrzeczkowski – klawesyn
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Łukasz Borowicz – dyrygent

W roku 2019 przypadła 30. rocznica śmierci Romana Palestra (1907–1989), polskiego kompozytora należącego do najwyżej cenionych w swoim pokoleniu, lecz na skutek niesprzyjających okoliczności historycznych – niesłusznie zapomnianego. Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie jako depozytariusz (na mocy testamentu) spuścizny wielkiego artysty podejmuje od lat wiele działań służących upowszechnieniu wiedzy o tym fascynującym człowieku i jego znakomitym dorobku muzycznym oraz publicystycznym. Palester był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX wieku, postrzegano go często jako „następcę Karola Szymanowskiego”. Od 1952 roku przebywał na emigracji w Monachium (później w Paryżu), współpracując z Radiem Wolna Europa – spowodowało to zapis cenzury PRL i Palester całkowicie znikł z oficjalnego życia muzycznego w kraju. Mimo cofnięcia zapisu w roku 1977 kompozytor nie zaistniał już potem trwale w świadomości rodaków, a wykonania jego interesujących dzieł są do dziś niezwykle rzadkie. Wciąż też jest niewiele nagrań muzyki Palestra, a teksty jego audycji dla RWE nie były nigdy w całości opublikowane.


Na jubileuszowy 2019 rok zaplanowano premierę nowej, szczególnie interesującej – dostępnej już – płyty CD, którą wyprodukowała Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, z udziałem renomowanych solistów, pod batutą Łukasza Borowicza, należącego do najbardziej cenionych dyrygentów swojego pokolenia.


Muzyka Romana Palestra uchodzi niekiedy za dość „hermetyczną”, kompozytor poszukiwał nowych form, korzystając z zaawansowanych technik właściwych XX stuleciu, lecz tworzył on także dzieła znacznie bardziej przystępne, klasycyzujące, które – choć pozostają bardzo ambitne – zdobywają uznanie także publiczności mniej obeznanej z muzyką dodekafoniczną, atonalną.


Do najpopularniejszych dziś dzieł Palestra należy jego Concertino na saksofon (1938/1978), mimo że dostępne jest w jednym tylko, trudno już osiągalnym na rynku nagraniu fonograficznym Davida Pitucha. Czas więc na wznowienie tego dzieła w nowej, świeżej interpretacji znakomitej uczennicy wymienionego artysty, rozwijającej własną, światową karierę, Aliny Mleczko, która z entuzjazmem podjęła się tego zadania. Ponadto w spuściźnie Palestra zachowały się dwa inne, równie atrakcyjne kompozycje – Concertino na fortepian (1942) oraz Concertino na klawesyn („na motywach dawnych tańców polskich”, 1955), nienagrane dotąd na płyty i niemal zupełnie zapomniane. Pierwsze wykonała niedawno z powodzeniem koncertowo znakomita brytyjska pianistka Clare Hammond, często koncertująca w Polsce, z oddaniem propagująca też ambitną muzykę polską na scenach Wielkiej Brytanii i świata – ona także zgodziła się przyjąć zaproszenie do nagrania dzieła. Concertino na klawesyn wykonał zaś klawesynista młodego pokolenia, Maciej Skrzeczkowski, którego gra zachwyca słuchaczy połączeniem technicznej perfekcji z dużą muzykalnością.


Doskonałe uzupełnienie trzech atrakcyjnych concertin stanowi pełna uroku Serenada na dwa flety, w której wystąpiła para cenionych flecistów: Łukasz Długosz i Agata Kielar-Długosz. Nagranie zostało wydane w serii Portraits przez nową firmę fonograficzną Anaklasis, której patronuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Realizatorzy spodziewają się, że ta bardzo atrakcyjna edycja i udział w niej plejady renomowanych wykonawców może zdecydowanie wspomóc światową recepcję zapomnianej muzyki wielkiego polskiego twórcy.


Reżyseria nagrania i montaż: Ewa Guziołek-Tubelewicz, Joanna Popowicz, Katarzyna Rakowiecka
Mastering: Ewa Guziołek-Tubelewicz, Joanna Popowicz


Nagrania zrealizowano w lipcu 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie.


Płytę wyprodukowała Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Biblioteką Uniwersytecką w Warszawie i Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, których beneficjentem była Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego.


Płyta do zakupienia: https://pwm.com.pl/pl/sklep/publikacja/concertinos,roman-palester,22185,ksiegarnia.htm
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności