Wydawca | eda records
Nr Katalogowy | EDA 042
Data | 2017

Opis

Postać i dzieło Józefa Kofflera, obdarzonego niezwykle oryginalnym talentem polskiego kompozytora i muzykologa o żydowskich korzeniach (zamordowanego przez Niemców wraz z rodziną w 1944 roku w do dziś niewyjaśnionych okolicznościach po likwidacji getta w Wieliczce), były znane dotąd głównie wyspecjalizowanym muzykologom. Przełomem w badaniach nad jego spuścizną było opublikowanie w roku 1995 obszernej naukowej monografii profesora Macieja Gołąba, wciąż jednak muzyka Kofflera pozostawała (i pozostaje...) niemal nieobecna na koncertowych estradach i fonograficznym rynku. W ostatnich latach sytuacja ta powoli się zmienia, ale podaż płyt jest wciąż nikła, nowa więc pozycja, En hommage Józef Koffler, zrealizowana przez firmę eda records z udziałem Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuvnetus, zapowiada się wręcz sensacyjnie! Repertuar monograficznej płyty obejmuje kompozycje różnych gatunków: 2 pieśni z op. 1 i Quatre poèmes op. 22 (wyk. Frederika Brillembourg – mezzosopran i Daniel Wnukowski – fortepian), Szkice ukraińskie op. 27 na kwartet smyczkowy (Polish String Quartet Berlin, znakomity zespół złożony z polskich muzyków Deutsche Oper w Berlinie, z koncertmistrzem jej orkiestry Tomaszem Tomaszewskim jako prymariuszem) oraz dwa dzieła symfoniczne: Koncert fortepianowy op. 13 (solistą jest także Daniel Wnukowski) oraz II Symfonię op. 17. W nich właśnie prezentuje się Sinfonia Iuventus pod batutą Krzysztofa Słowińskiego. Sensacyjnym aspektem tej (muzycznie znakomitej i repertuarowo bardzo interesującej) płyty jest fakt, że wszystkie wymienione dzieła mają tu swoją światową premierę fonograficzną. Konwencja retrospektywnego hommage pozwala ukazać różne oblicza stylu wielkiego, niesłuszne zapomnianego polskiego modernisty: w młodzieńczych pieśniach op. 1 obecny jeszcze duch neoromantyzmu, w późnych Szkicach ukraińskich – nowocześnie ujmowanego folkloryzmu, zaś dwie kompozycje symfoniczne z pierwszej połowy lat trzydziestych reprezentują niezwykle twórczy okres, w którym Koffler poszukiwał własnego muzycznego języka, łącząc elementy neoklasyczne z techniką dodekafoniczną (często swobodnie traktowaną) i poszerzoną tonalnością. Nagranie zostało dokonane live 7 maja 2016 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia podczas 30. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne 2016 organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich.

Koncert fortepianowy op. 13 | II Symfonia op. 17 - nagrania dokonane pod dyrekcją Krzysztofa Słowińskiego w dniu 7 maja 2016 r. w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego podczas 30. Festiwalu Warszawskie Spotkania Muzyczne 2016 r., którego organizatorem był Związek Kompozytorów Polskich.

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności