Award! Award! Award!

Miło nam poinformować, że nagrany przez Sinfonia Iuventus komplet Symfonii Krzysztofa Pendereckiego został nagrodzony przez ResMusica.

Co miesiąc magazyn ResMusica przyznaje pięć nagród Clef ResMusica, by uhonorować wybitne albumy, wydawnictwa DVD i książki.Od 2009 roku wybrani laureaci nagrody Clef ResMusica otrzymują wyróżnienie Clef d’Or ResMusica (Złoty klucz, nagroda specjalna), za wybitne wydawnictwa, jakie ukazały się w danym roku.

Nagrodę główną w 2013 roku otrzymało wydawnictwo: Krzysztof Penderecki, The Complete Symphonies
Symfonie Krzysztofa Pendereckiego były już wydawane osobno. Teraz zostały zebrane w box zatytułowany The Complete Symphonies. Tak naprawdę, zestaw zawiera tylko siedem z ośmiu symfonii, ponieważ szósta, która ma być hołdem złożonym naturze, rodzajem polskiej „Symfonii Pastoralnej", jeszcze nie została ukończona. Te monumentalne utwory powstawały w ciągu 30 lat kompozytorskiej kariery mistrza i wyraźnie widoczna jest ewolucja języka jego muzyki: I Symfonię skomponował w latach 1972-73, II w 1979-80, III w 1988-95, IV w 1989 roku, V w latach 1991-92, VII w 1996, a VIII w 2005 r.
Pendereckiemu często wypomina się gwałtowną zmianę stylistyki na początku lat 80. XX wieku, kiedy to poświęcił niebywałą wprost nowoczesność swojego dorobku z lat 60. i 70. na rzecz twórczości bardziej „przystępnej" i „popularnej", niekiedy łącząc obie techniki. Niezależnie od tego, co o tym sądzimy oraz jaki mamy gust muzyczny, Penderecki otrzymał od tamtej pory wiele nagród i wyróżnień, stając się polskim bohaterem narodowym i zyskując międzynarodową sławę. Zestawienie symfonii mistrza ilustruje jego ewolucję i każdy znajdzie tu coś dla siebie – zarówno słuchacze mniej wytrawni, ci bardziej wymagający, jak i zupełnie niezaznajomieni z tym repertuarem – zależnie od własnej wrażliwości i nastroju chwili.

Zawsze ciekawie słucha się wykonań pod batutą samego kompozytora. Jedno jest pewne, Pendereckiemu absolutnie nie można zarzucić obojętności czy nonszalancji. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus to bardzo młody skład: istnieje od 2007 r. i przyjmuje tylko muzyków w wieku do 30 lat. Wiernie realizująca artystyczne założenia mistrza orkiestra jest niepodważalnym atutem tego wydawnictwa. Nie ma zbyt wielu nagrań z alternatywnymi wykonaniami symfonii, które umożliwiałyby porównanie interpretacji. Jedynie Antoni Wit zarejestrował z wytwórnią Naxos nagrania odpowiednio wysokiej jakości, by mogły stanowić punkt odniesienia. Istotnych różnic pomiędzy oboma wydawnictwami jest jednak niewiele. Penderecki wydaje się przykładać większą wagę do szczegółów, zagłębia się w najdrobniejsze detale partii instrumentalnych i nadaje każdej sekcji jasne intencje. Jest to wyrazista interpretacja, której ładunek emocjonalny objawia się bliskością pomiędzy twórcą a dziełem. Soliści w symfonii VII I VIII (ta ostatnia w wersji uzupełnionej) są wybitni i nawet pogłos słyszalny w VII Symfonii nagrywanej w bazylice nie umniejsza efektu końcowego. Interpretacje są pełne rozmachu, posępne, ciężkie od bagażu doświadczeń i niełatwej polskiej historii. Gdzieniegdzie słyszalne są wpływy innych kompozytorów – między innymi Szostakowicza, Mahlera i Brahmsa – jednak przeważa unikalny styl Pendereckiego. Ten zestaw płyt na długo pozostanie kamieniem milowym i punktem odniesienia w dyskografii kompozytora.

Źródło: http://www.resmusica.com/2013/12/11/clefs-dor-resmusica-gold-keys-the-winners-2013/

więcej informacji … >>>