WESOŁOWSKI | STROBEL | SZOSTAKOWICZ
x

26 lutego 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Aniello Desiderio | gitara
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent

Program
Adam Wesołowski – Anioły i Demony
Janusz Strobel – Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę PRAWYKONANIE
***
Dmitrij Szostakowicz – I Symfonia f-moll op. 10

 

Pierwsza część koncertu będzie także transmitowana
na antenie Polskiego Radia RDC
Aniello Desiderio - fot.  archwium Artysty; Marek Wroniszewski - fot. Piotr Banasik


x


Polska scena jazzowa jest żywa i bogata, wiele do powiedzenia ma na niej bardzo kreatywne młode pokolenie, ale też działają muzycy-instytucje obecni „od zawsze”, wyznaczający ponadczasowe horyzonty mód i stylów. Należy do nich gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej scenie trwa od półwiecza!


Janusz Strobel był założycielem i liderem wielu formacji, poczynając od legendarnego duetu Alber–Strobel. Należy również do cenionych kompozytorów – jest autorem wielu znanych piosnek, muzyki filmowej oraz dzieł koncertowych. W lutym 2021 mieliśmy przyjemność koncertować z nim (koncert online) w programie na kanwie płyty Ślad, po roku zaś spotykamy się ponownie, by wziąć udział w prawykonaniu (co zawsze jest dla nas ekscytujące!) nowego dzieła: Koncertu na gitarę klasyczną i orkiestrę, w którym autor konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także wykonawca prawykonania, sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który koncertowo debiutował już w wieku lat ośmiu i szybko został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”. Dało to początek olśniewającej karierze – tryumfom na konkursach, nagrodom, występom na najważniejszych estradach świata, licznym nagraniom. Artysta jest też zawsze oddany ukochanemu Neapolowi, tworząc wraz z braćmi Gennaro i Gaetano Desiderio oraz innymi muzykami zespół Passione Napoletana wykonujący tradycyjną i popularną muzykę tego fascynującego miasta.


Adam Wesołowski jest kompozytorem, dyrygentem, pianistą, teoretykiem muzyki i managerem kultury, absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie kompozycji Edwarda Bogusławskiego i Aleksandra Lasonia oraz w klasie fortepianu Wojciecha Świtały. Studiował  tam też teorię muzyki. Pełni funkcję dyrektora Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego, dyrektora Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jego utwory brzmiały w wielu wyjątkowych salach koncertowych, jak Filharmonia Berlińska, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie i inne. Utwór Anioły i Demony twórca dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas; bazuje na melodii, która towarzyszyła autorowi w zabawach z dziećmi, później zaś stała się budulcem dla dwuczęściowej efektownej kompozycji. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy.


Młody Dmitrij Szostakowicz po przerwanych studiach w zakresie gry fortepianowej skupił się na kompozycji (pozostając wszakże biegłym, koncertującym pianistą). W 1925 ukończył między innymi tworzoną dość długo i z przerwami I Symfonię, a w kolejnym roku udało mu się powrócić na uczelnię, przedkładając to dzieło jako pracę dyplomową. O uznaniu profesorów świadczy fakt zakwalifikowania jej do publicznego wykonania, które nastąpiło 10 maja 1926 w ramach koncertu dyplomantów konserwatorium. Krzysztof Meyer tak pisze o tym dziele: „...dobitnie ukazało fenomenalne zdolności młodego twórcy. Do dziś I Symfonia fascynuje bogactwem inwencji i niezwykłym, zważywszy na młody wiek autora, opanowaniem techniki kompozytorskiej. Szostakowicz nie tylko stworzył wielką formę symfoniczną ze swobodą doświadczonego mistrza, ale przede wszystkim objawił własny, bardzo indywidualny i wysoce charakterystyczny styl. [...] Silnie zarysowana indywidualność Szostakowicza przejawia się przede wszystkim w melodyce, w deformacjach harmoniki tonalno-modalnej, a także w szerokim wachlarzu ekspresji: od specyficznego, groteskowego humoru Scherza, po rozlewną lirykę części wolnej”. Utwór przyjęto doskonale, a miarą uznania były też rychłe wykonania za granicą. Dziewiętnastoletni muzyk kompozycją tą rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku.


Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: Aktualne zasady i ograniczenia


Oświadczenie uczestnika wydarzenia w związku ze stanem epidemii SARS-COV-2

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców


Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl
Partnerzy: Polskie Radio RDC, ZAiKS

Bilety: eBilet, Polskie Radio - bilety24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności