WEBER | MOZART | DVOŘÁK
x

19 lutego 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Aleksandra Kuls | skrzypce
Katarzyna Budnik | altówka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Pijarowski | dyrygent

Program
Carl Maria von Weber – Uwertura do opery Wolny strzelec
Wolfgang Amadeus Mozart – Symfonia koncertująca Es-dur KV 364
***
Antonín Dvořák – IX Symfonia e-moll Z Nowego Świata op. 95

 
Aleksandra Kuls - fot. P. Iwaszko; Katarzyna Budnik - fot. B. Kusiak; Marek Pijarowski - fot. Ł. Rajchert


x


Sinfonia concertante Es-dur na skrzypce i altówkę Mozarta (drugie dzieło tego rodzaju, po nieco wcześniejszym w tej samej tonacji na obój, klarnet, róg i fagot) powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą – najpewniej przy okazji podróży, której trasa wiodła przez (słynący wówczas ze znakomitej orkiestry) Mannheim do Paryża, zapewne z myślą o występach w tych ośrodkach, choć niewiele wiadomo o jej recepcji; później na długo popadła w zapomnienie. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.


Opera (a właściwie rozbudowany singspiel z mówionymi dialogami) Wolny strzelec Carla Marii von Webera z roku 1821 stać się miała jednym z kamieni milowych w dziejach muzyki, dając teatralno-muzyczny wyraz wielu cechom młodego romantyzmu. Jednym z jego emblematów stała się szybko efektowna i barwnie orkiestrowana uwertura, antycypująca motywy oraz tajemniczy nastrój opery.


Antonín Dvořák krótko po swych pięćdziesiątych urodzinach przyjął zaproszenie z USA, by poprowadził konserwatorium w Nowym Jorku. Do jego studentów należał Afroamerykanin Harry Burleigh, utalentowany baryton – to on, jako jeden z pierwszych, wprowadził do sal koncertowych śpiewy w typie negro spirituals. On też zapoznał Dvořáka z tą muzyką, której reminiscencje pojawić się miały wkrótce w kompozycjach „nowojorskich”, do których należy też IX Symfonia e‑moll op. 95, rozpoczęta na przełomie lat 1892/1893. Dvořák wspominał, że innym źródłem inspiracji miała być muzyka indiańska, choć mógł ją znać tylko powierzchownie, być może z jakichś popularnych widowisk o „Dzikim Zachodzie”. Kultura rdzennych mieszkańców Ameryki inspirowała go także poprzez sławny indiański epos Longfellowa Pieśń o Hajwacie. Prawykonanie miało miejsce 16 grudnia 1893 roku w Carnegie Hall pod batutą Antona Seidla i okazało się olśniewającym sukcesem. Ogromne wrażenie zrobił zwłaszcza finał z porywającym, patetycznym tematem instrumentów dętych blaszanych. Autor przyznawał, że unikał cytatów, a jedynie starał się oddać ducha Ameryki i jej „bezkresne pejzaże” kilkoma nawiązaniami, między innymi do charakterystycznych rytmicznych czy melodycznych gestów i skal muzyki afroamerykańskiej oraz rdzennej. Nawet dodany w ostatniej chwili przed premierą tytuł „Z Nowego Świata” wskazuje raczej na to, że symfonia była „pisana w Ameryce”, niż że „przedstawia Amerykę”.


Znakomita polska skrzypaczka Aleksandra Kuls do wielu swych laurów w prestiżowych konkursach dodała w roku 2020 II nagrodę VI Międzynarodowego Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego na skrzypce solo. Została też uhonorowana specjalną nagrodą Dyrektora POSI, którą jest udział w omawianym koncercie, w partii solowej utworu Mozarta. Partnerką laureatki będzie w nim altowiolistka Katarzyna Budnik, od 2014 roku liderka grupy altówek w orkiestrze Sinfonia Varsovia, także ceniona solistka i kameralistka.


Prowadzący koncert Marek Pijarowski to jeden z czołowych polskich dyrygentów swego pokolenia, aktywny na wielu międzynarodowych estradach, ceniony jako pedagog i juror konkursów. Po studiach w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Tadeusza Strugały doskonalił swe umiejętności w Weimarze u Arvida Jansonsa oraz w Wiedniu, u Carla Österreichera. W 1975 otrzymał stanowisko II dyrygenta, a od 1980 do 2002 był dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Wrocławskiej. Był także dyrygentem-szefem orkiestry Filharmonii Poznańskiej; w roku 2021 obchodził Jubileusz 70-lecia urodzin oraz 50-lecia pracy artystycznej. [pmac]


Podczas wydarzenia obowiązują zasady ustalone w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wraz z ich aktualizacjami: Aktualne zasady i ograniczenia


Oświadczenie uczestnika wydarzenia w związku ze stanem epidemii SARS-COV-2

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

Bilety: eBilet, Polskie Radio - bilety24 oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego  Radia im. Witolda Lutosławskiego
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności