STRAUSS | BRUCH | BEETHOVEN
x

20 maja 2023, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie 

Wykonawcy
Jean-François Bescond | klarnet
Katarzyna Budnik | altówka
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Jan Jakub Bokun | dyrygent

Program
Richard Strauss – Serenada na instrumenty dęte Es-dur op. 7
Max Bruch – Koncert podwójny na klarnet i altówkę e-moll op. 88
przerwa
Ludwig van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”
Jan Jakub Bokun - fot. archiwum Artysty; Jean-François Bescond - fot. archiwum Artysty; Katarzyna Budnik - fot. Bartłomiej Kusiak


x


Z wielu wspomnień o Beethovenie, także z jego listów wiemy, że kochał naturę i wiele czasu poświęcał wędrówkom wśród podwiedeńskich lasów i pól. Pierwsze szkice „symfonii charakterystycznej”, która miała być hołdem dla przyrody i sielskiego życia w jej otoczeniu, powstały około 1803 roku, dzieło zostało ukończone w 1808 i zaprezentowane podczas (bardzo długiego i według krytyków – nieudanego) koncertu 22 grudnia tegoż roku. Symfonia „Pastoralna” bywa przywoływana jako emblemat muzyki programowej, ale w zasadzie nie ma charakteru narracyjnego – to raczej tylko przywołanie wspomnienia uczuć podczas obcowania z pięknem natury. Efekty onomatopeiczne, jak odgłosy strumyka, śpiew ptaków, burza, rubaszne motywy ludowego tańca, kroki wędrowca, mają tu znaczenie czytelnych symboli ogólnego przesłania dzieła. Ciekawy jest także dobór tonacji: F-dur (bliska dawnej skali lidyjskiej) często bywała muzycznym „znakiem” tematyki pastoralnej, plebejskiej. To jedyna z symfonii Beethovena, która ma pięć, zamiast zwyczajowych czterech części.


Max Bruch to kompozytor nieco dziś zapomniany, chociaż w okresie swego długiego i twórczego życia spotykał się z dużym uznaniem, pozostając wierny romantycznej tradycji w epoce ważkich innowacji. Komponował – według słów jednego z komentatorów – „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”. Jego dzieła (najbardziej znany pozostaje I Koncert skrzypcowy) budzą podziw doskonałością i logiką konstrukcji oraz melodycznym pięknem – te cechy odnajdziemy także w Koncercie e-moll op. 88 na klarnet, altówkę i orkiestrę (sam kompozytor dopuścił możliwość skrzypcowego wykonania partii klarnetowej), dziele twórcy 73-letniego, skomponowanym w roku 1911. Jednym ze współczesnych odkrywców i propagatorów tego pięknego, zapomnianego utworu jest francuski klarnecista Jean-François Bescond, który zaprezentuje go podczas koncertu. Należy do najwyżej cenionych wirtuozów swego pokolenia, aktywny jako solista, kameralista i wykładowca akademicki, szczycący się imponującym dorobkiem koncertowym i fonograficznym. Wraz z nim wystąpi Katarzyna Budnik, należąca do najbardziej znanych, uhonorowanych licznymi nagrodami polskich altowiolistek, od 2014 członkini Orkiestry Sinfonia Varsovia i liderka tamtejszej grupy altówek, także ceniona kameralistka.


Richard Strauss miał zaledwie siedemnaście lat, gdy w 1881 roku skomponował Serenadę Es-dur op. 7 na 13 instrumentów dętych (a nie było to jego pierwsze znaczące dzieło!). Zapewne pod wpływem podziwu dla ojca – wirtuoza rogu młody geniusz przewidział tu partie „chóru” czterech rogów dopełnionych brzmieniem instrumentów dętych drewnianych oraz tuby (lub kontrabasu). Serenadę z wielkim sukcesem wykonano premierowo w Dreźnie 27 listopada 1882. Jednoczęściowe dzieło utrzymane w formie sonatowej jest pięknym hołdem dla dziedzictwa Klasyków, zwłaszcza Mozarta, ale zarazem zapowiada wiele elementów dojrzałego stylu swego twórcy, słynącego z wielkiej wrażliwości na instrumentalną kolorystykę.


Jan Jakub Bokun, który poprowadzi koncert, to wrocławski klarnecista i dyrygent, przewodniczący polskiego oddziału International Clarinet Association, pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu Clarimania, założyciel i dyrygent orkiestry kameralnej Inter>CAMERATA. Studiował grę na klarnecie w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (której jest profesorem) oraz w Paryżu u prof. Guy Dangaina, studia dyrygenckie odbył na University of Southern California w Los Angeles. Laureat licznych konkursów, nagród i wyróżnień. Jako klarnecista i dyrygent nagrał 15 albumów płytowych. [pmac]


 

Bilety dostępne w systemach Polskie Radio – Bilety24eBilet oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Bilety normalne: 45 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 35 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii. 

Patronat medialny: TVP Kultura, Presto, polmic.pl 


Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności