STABAT MATER | ODWOŁANY

x


Z przykrością informujemy, że koncert pasyjny „Stabat Mater”, zaplanowany na 31 marca 2021, został odwołany.

31 marca 2021, g. 20.00
Bazylika Świętego Krzyża w Warszawie

Transmisja na kanale YouTube
i na www.sinfoniaiuventus.pl


Wykonawcy
Iwona Lubowicz | sopran
Aneta Łukaszewicz | alt
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Paweł Kos-Nowicki | dyrygent

Program
Giovanni Battista Pergolesi – Stabat Mater
Joseph Haydn – 49. Symfonia f-moll La Passione


 
Iwona Lubowicz -  fot. Kinga Karpati; Paweł Kos-Nowicki - fot. Atelier Klitka Julita Delbar; Aneta Łukaszewicz - fot. Sylwia Daniszewska


x


Pasyjny wiersz Stabat Mater dolorosa powstał najpewniej w XIII wieku. Jego pierwsze strofy opisują cierpienie Maryi stojącej pod Krzyżem, kolejne są wezwaniem do współuczestniczenia wiernych w bólu Matki Jezusa (compassio), co ma stanowić krok na drodze do zbawienia, jak głosi konkluzja strof ostatnich. Śpiewano go w wersji monodycznej, już w wiekach średnich i w czasach renesansu doczekał się wielu ujęć polifonicznych. Stabat Mater chętnie umuzyczniano także w epoce baroku. Do najbardziej znanych należy przesławne ujęcie Giovanniego Battisty Pergolesiego. Wykształcony w Neapolu kompozytor przeżył zaledwie 26 lat – wzruszające opracowanie Stabat Mater, pisane jakoby na łożu śmierci, uwieczniło jego imię; nowsze badania wskazują jednak, że Pergolesi napisał utwór co najmniej dwa lata przed śmiercią. Został zapewne zamówiony przez Confraternità dei Cavalieri di San Luigi di Palazzo i szybko zdobył popularność w całej Europie. Podziwiano niezwykłą urodę melodii, komunikatywność przekazu, subtelne oddanie muzyką affectus tristitiae. Pergolesi ujął strofy Stabat Mater w formie kantaty – jako cykl duetów i arii solowych. Styl kościelny podkreślony został okazjonalnym użyciem kontrapunktu, dominuje nad nim jednak ekspresja bliska świeckiej kantacie i operze. Popularność dzieła okazała się trwała i nawet w czasach, gdy teatralna twórczość mistrza popadła w zapomnienie, Stabat Mater wciąż wykonywano.


Wiele dzieł symfonicznych epoki klasycyzmu nosi „przydomki”, z których nieliczne tylko pochodzą od samych kompozytorów, częściej bywają dodatkiem późniejszych wydawców czy interpretatorów. Bogata symfoniczna spuścizna Haydna była szczególnie podatna na takie zabiegi. Elegijny, miejscami wręcz posępny nastrój Symfonii f-moll i jej przydomek La Passione otwierał pole do rozmaitych domysłów; wysuwano przypuszczenie, iż symfonia powstała z przeznaczeniem na okres Wielkiego Postu. Jakież więc było zdumienie badaczy, gdy na innym ze źródeł widniała inna inskrypcja: Il Quakuo di bel’humore („Wesoły kwakier”). Być może utwór ten ma teatralną genezę, jak wiele innych symfonii Haydna z czasów jego działalności na rozmiłowanym w spektaklach dworze księcia Mikołaja Esterházy’ego. Jeśli tak, to chodziło tu najpewniej o sztukę La jeune indienne de Chamforta, wystawianej na wiedeńskich scenach pod tytułem Die Quäker, oder die junge Indianerin. Haydn pisał uwertury i muzykę incydentalną do wielu sztuk teatralnych, a później nierzadko zestawiał z niej symfonie. Tajemniczy tytuł tej anonsuje skomplikowaną historię młodej Indianki, która uratowała życie pewnemu Anglikowi, ów zaś powziął zamiar sprzedania jej w niewolę. Szczęśliwie tym niecnym planom przeszkodził pewien poczciwy, ale zarazem przebiegły wyznawca kwakryzmu. Kwakrzy – jako wyidealizowane uosobienie cnót, choć zarazem nieco dziwaczni w swych skrajnie surowych i nieprzystających do epoki obyczajach – stali się w oświeceniowej Europie bohaterami wielu utworów literackich, w tym wspomnianej komedii.


Koncert poprowadzi Paweł Kos-Nowicki – doświadczony dyrygent, w latach 2000–2010 szef Nowej Orkiestry Kameralnej, która pod jego batutą wystąpiła w ponad 100 koncertach w Polsce. W 2010 roku z jego inicjatywy rozpoczęły działalność chór i orkiestra Warsaw Camerata. Jest cenionym interpretatorem muzyki oratoryjnej oraz dzieł klasycznych, nie stroni również od muzyki innych epok oraz dzieł najnowszych. W arcydziele Pergolesiego podziwiać będziemy dwie znakomite śpiewaczki – w partii sopranowej wystąpi Iwona Lubowicz, ceniona interpretatorka muzyki dawnej, solistka Polskiej Opery Królewskiej, wcześniej Warszawskiej Opery Kameralnej. Gościnnie współpracowała również m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, Operą i Filharmonią Podlaską, orkiestrą Warsaw Camerata oraz teatrem operowym w Münster. Z Polską Operą Królewską związana jest też śpiewająca mezzosopranem Aneta Łukaszewicz, oklaskiwana także na wielu innych scenach w Polsce i za granicą, ceniona interpretatorka repertuaru pieśniowego i oratoryjnego. [pmac]


Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl


Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców


Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności