Po prostu... Filharmonia! Projekt 3: Tak samo, a jednak inaczej – Inspiracje–transformacje
12 lutego 2019, godz. 19.00
Filharmonia Narodowa w Warszawie (Sala Koncertowa)W dzisiejszym świecie, w którym muzyka dawna stała się domeną zespołów instrumentów historycznych (kiedyś stosowało się fatalnie brzmiącą nazwę: „nurt wykonawstwa historycznie poinformowanego”), orkiestrowe transkrypcje dzieł Jana Sebastiana Bacha można uznać za anachronizm. Zgoda, ale z drugiej strony – są świadectwem czasów, w których powstawały, znakiem pewnego istotnego momentu w historii muzyki. Wielcy dyrygenci, a do nich bez wątpienia należał Leopold Stokowski, transkrybowali na orkiestrę dzieła Bacha i innych kompozytorów. Przyświecały im pewnie rozmaite artystyczne pobudki. W przypadku Stokowskiego, który dokonał transkrypcji prawie czterdziestu utworów Bacha, było to świadectwo jego miłości i zrozumienia twórczości Wielkiego Kantora Lipskiego. Podobno pierwszym z tych muzycznych przekładów była aria Es ist vollbracht z Pasji Janowej, opracowana latem 1914 roku. Natomiast pierwszym organowym dziełem Bacha, które Stokowski przetranskrybował na orkiestrę, stała się wielka, zwieńczona fugą Passacaglia c-moll BWV 582. Po raz pierwszy zadyrygował nią w lutym 1922 roku, a siedem lat później nagrał na płytę z Orkiestrą Filadelfijską, zespołem, z którym odnosił największe sukcesy.
Z innej muzycznej przestrzeni pochodzą Tańce węgierskie Brahmsa i Tańce słowiańskie Dvořáka. Tutaj nie chodzi o przedsięwzięcia ambitne – przeciwnie, raczej szlachetną rozrywkę. Ukończone w 1869 roku fortepianowe miniatury Brahmsa okazały się przedsięwzięciem intratnym finansowo i przysparzającym popularności. Zresztą każdy z tańców został szybko zaadaptowany na potrzeby innych instrumentów, także na orkiestrę. Brahms opracował na zespół symfoniczny ledwie trzy ze swych utworów (1, 3 i 10), dwa (nr 17 i 21) przetranskrybował Antonín Dvořák. Oczywiście postępował śladem Brahmsa, kiedy pisał (również na fortepian na 4 ręce) swoje Tańce słowiańskie. Ich pierwsza seria – opus 46 – ukazała się w 1878 roku. Krótko potem, na życzenie wydawcy, Dvořák opracował ich wersję symfoniczną. (Marcin Majchrowski)

Więcej: Kalendarium
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności