Nowa Miodowa. Sinfonia Iuventus
występy orkiestry Sinfonia Iuventus

Koncert symfoniczny

15 czerwca 2024, godz. 18.00
Nowa Miodowa. Sala koncertowa ZPSM Nr 1 w Warszawie

Wykonawcy
Youngin Park | klawesyn
Maksymilian Sierański | trąbka
Klara Roś | flet
Kajetan Pałęcki | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Martyna Zych | dyrygent

Program
Johann Sebastian Bach
Koncert A-dur na klawesyn i orkiestrę smyczkową BWV 1055

Tomaso Albinoni
Koncert B-dur na obój i orkiestrę smyczkową op. 7 nr 3 (oprac. na trąbkę)

Saverio Mercadante
Koncert e-moll na flet i orkiestrę smyczkową op. 57

przerwa

Antonín Dvořák
Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową op. 22 (fragmenty)

Joseph Haydn
Koncert wiolonczelowy D-dur na wiolonczelę i orkiestrę Hob.VIIb/2

 

Koncert A-dur BWV 1055 Johanna Sebastiana Bacha (zapewne klawesynowa przeróbka zaginionego koncertu z czasu pracy w Köthen, z ok. 1721, może na obój d’amore?) to dzieło wyróżniające się szczególnym kunsztem opracowania – jest świadectwem (zwłaszcza cz. I) własnych poszukiwań kompozytora i odchodzenia od schematyzmu włoskiej formy ritornelowej, najbardziej typowej dla koncertu tego czasu. Nostalgiczne Larghetto to kompozytorski  hołd dla arcywłoskiej instrumentalnej kantyleny. Utwór usłyszymy w wykonaniu Youngjee Park – ucznia PSM II st. im. J. Elsnera w ZPSM Nr 1 w klasie klawesynu Beaty Popis.

 

 

Najsławniejszym twórcą barokowych koncertów miał się stać Antonio Vivaldi, autor ponad sześciuset utworów tego gatunku, jednak palma pierwszeństwa należy się innemu weneckiemu twórcy – Tomaso Albinoniemu. On właśnie ustalił „standardową” dla tego gatunku formę trzyczęściowego cyklu o układzie szybka-wolna-szybka, a także symetryczną budowę ritornelową. Spośród kilku zbiorów jego koncertów cykl op. 7 z 1716 zawiera utwory na obój i smyczki. Trzeci utwór tej kolekcji w wersji na trąbkę zaprezentuje Maksymilian Sierański, uczeń Damiana Marata w POSM I st. im. Emila Młynarskiego w ZPSM Nr 1.

 

Arcybogata spuścizna związanego głównie z Neapolem Saveria Mercadante pozostaje dziś w większości zapomniana. Wyjątek stanowi dzieło zaledwie osiemnastoletniego twórcy – II  Koncert fletowy e‑moll, zwłaszcza finałowe Rondo russo, należące do wielkich „przebojów” muzyki klasycznej. W tym efektownym utworze swój talent zaprezentuje Klara Roś – uczennica OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 w klasie fletu Grażyny Zbijowskiej.

 

Pięcioczęściowa Serenada D-dur Antonína Dvořáka należy do jego szczególnie popularnych utworów. Powstała w roku 1875, być może pod wpływem podobnie nazwanych dzieł Brahmsa, które stanowić miały hołd dla dziedzictwa klasycznego. Zróżnicowane w tempach i charakterze ogniwa cyklu pozwalają smyczkowej orkiestrze ukazać zarówno techniczną brawurę, jak i piękno kantyleny.

 

Wśród niezbyt licznych koncertów wiolonczelowych epoki klasycyzmu wyróżnia się ten pióra Josepha Haydna, drugi (z dwóch znanych), w tonacji D-dur. Nowsze badania wskazują, że powstał w 1784 dla James Cervetto, wiolonczelisty zespołu opery włoskiej w Londynie. Pełen ciepła i wdzięku utwór należy do ulubionych pozycji repertuaru na ten instrument, podczas koncertu wykona go uczeń Piotra Hausenplasa w OSM II st. im. Zenona Brzewskiego w ZPSM Nr 1 – Kajetan Pałęcki.

 

Koncert poprowadzi Martyna Zych, która jest altowiolistką Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus, a także ambitną dyrygentką wyspecjalizowaną szczególnie w muzyce czeskiej. Poświęca jej prace badawcze i artykuły; dzięki biegłej znajomości czeskiego ma też owocne kontakty ze środowiskiem muzycznym i naukowym sąsiedniego kraju. Studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. Tomasza Bugaja oraz altówkę w klasie prof. Piotra Reicherta. Jest pomysłodawczynią i współzałożycielką pierwszej w Polsce Orkiestry Muzyków-Uchodźców z Ukrainy. Ich premierowy koncert odbył się w kwietniu 2022, po jego świetnym przyjęciu nastąpiły kolejne. Martyna Zych bierze czynny udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich z Marin Alsop i NOSPR w Katowicach, w tym samym roku debiutowała z Filharmonią Bohuslava Martinů w Zlínie podczas Festiwalu Talentinum, została także zaproszona do otwarcia sezonu artystycznego Orkiestry Symfonicznej w Karlovych Varach z pełnym czeskim programem. Przed ponad rokiem prowadziła monograficzny koncert Sinfonii Iuventus prezentując cały cykl Moja ojczyzna Bedřicha Smetany.

Darmowe wejściówki dostępne od 3 czerwca 2024 w portalu Bilety24.

 


Organizator: Fundacja Nowa Miodowa, ZPSM Nr 1 w Warszawie, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

 

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności