Noskowski | Karłowicz | Skoryk | Smetana
koncerty orkiestry Sinfonia Iuventus

Koncert symfoniczny

28 maja 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Małgorzata Wasiucionek | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Anna Sułkowska-Migoń | dyrygent

Program
Zygmunt Noskowski – Uwertura Morskie Oko
Mieczysław Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
***
Myrosław Skoryk – Melodia a-moll
Bedřich Smetana – trzy poematy symfoniczne z cyklu Moja ojczyzna: Wyszehrad, Wełtawa, Sarka

Zygmunt Noskowski, uczeń Dobrzyńskiego i Moniuszki, kontynuujący studia w berlińskiej Akademie der Künste, pozostawał wierny stylowi romantycznemu. Był także cenionym krytykiem muzycznym i znakomitym pedagogiem; kierował Warszawskim Towarzystwem Muzycznym. Jego bogata spuścizna obejmuje liczne utwory fortepianowe, kameralne, pieśni, opery, ale najbardziej trwały dorobek stanowi muzyka orkiestrowa, w tym symfonie, poemat symfoniczny Step (uchodzący za pierwsze tego rodzaju dzieło w muzyce polskiej) oraz lubiana, barwna i nastrojowa uwertura koncertowa Morskie Oko – echo młodzieńczej wyprawy na Podhale i wczesny przykład muzycznej fascynacji majestatem Tatr.

Mieczysław Karłowicz pragnął zostać wirtuozem skrzypiec, ostatecznie jednak skłonił się ku wyborowi drogi kompozytora. Dobre przygotowanie wiolinistyczne okazało się bardzo pomocne w kompozytorskiej działalności Karłowicza, a jego najpiękniejszym plonem jest Koncert skrzypcowy A-dur. Swa premierę miał w Berlinie (wraz z Symfonią „Odrodzenie”), gdzie Karłowicz studiował, 21 marca 1903 roku, z udziałem Stanisława Barcewicza i pod batutą kompozytora, z doskonałym zespołem Filharmoników Berlińskich. To trudne zadanie wypadło dla młodego Karłowicza pomyślnie, zachwycając publiczność krytyków. Młodzieńcze dzieło, brawurowe, choć jeszcze nieco „akademickie” i zachowawcze w formie (w niektórych pomysłach harmonicznych zdradzające już jednak dojrzały, w pełni indywidualny styl późniejszych wielkich poematów symfonicznych), stało się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury skrzypcowej.

Wykonawczynią Koncertu A-dur będzie Małgorzata Wasiucionek, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Romana Lasockiego. Studiowała również w Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Pierre’a Amoyala. Tryumfatorka wielu międzynarodowych konkursów, w 2017 roku otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych, a rok później została adiunktem na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Prowadzi klasę skrzypiec w POSM II stopnia im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a ponadto jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów. Jako solistka koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, ważną częścią jej aktywności artystycznej jest również kameralistyka. Jest członkiem kwartetu smyczkowego Messages Quartet.

Bedřich Smetana uchodzi za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej. Program koncertu przypomni trzy wybrane symfoniczne miniatury z jego cyklu Má vlast (Moja ojczyzna). Sześć symfonicznych obrazów sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii zachwyca urodą melodii, barwnością orkiestracji i sugestywną ilustracyjnością. Wyszechrad przywołuje wizję dumnej przeszłości królewskiego grodu związanego z początkami czeskiej państwowości, Wełtawa urzekająco maluje wizję zmiennej w różnych swych odcinkach rzeki, Sarka zaś przywołuje postać legendarnej wojowniczki i jej starcie z rycerzem Ctiradem i jego drużyną.

Wyrazem solidarności naszej Orkiestry z narodem Ukrainy będzie (powtarzane podczas kolejnych koncertów) wykonanie Melodii a‑moll Myrosława Skoryka. Autor był prominentną postacią życia muzycznego kraju jako kompozytor i muzykolog, także dyrektor artystyczny Opery Kijowskiej. Jego wzruszająca, romantyczna w wyrazie Melodia powstała do zapomnianego dziś filmu Vysokij Pierieval z 1981 roku i zyskała autonomiczną popularność w wielu różnych opracowaniach. Wykonywano ją także podczas uroczystości żałobnych ku czci ofiar proeuropejskiego zrywu na Majdanie na przełomie 2013/2014, mordowanych przez Rosjan i siły sprzyjające marionetkowemu przywódcy Wiktorowi Janukowyczowi.

Prowadząca koncert Anna Sułkowska-Migoń w bieżącym sezonie współpracuje z naszą Orkiestrą w ramach programu „Dyrygent-Rezydent” Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca (wcześniej w ramach tego programu współpracowała z Filharmonią Dolnośląską). Młoda, utalentowana artystka kontynuuje studia magisterskie w zakresie dyrygentury symfonicznej w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Łukasza Borowicza, a także w ramach specjalności edukacja muzyczna – prowadzenia zespołów wokalnych; wcześniej zaś ukończyła studia jako altowiolistka w klasie Piotra Reicherta i Katarzyny Budnik Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako chórmistrzyni była stypendystką Noël Minet Fund Scholarship, prowadziła Chór Akademicki Akademia Ignatianum w Krakowie, chór Ars Cameralis w Krakowie, chór szkolny w Państwowej Szkole Muzycznej im. Wojciecha Kilara w Olkuszu. Współpracowała z wieloma dyrygentami oraz polskimi orkiestrami, a także była uczestniczką kursów mistrzowskich. Ma w dorobku interesujące osiągnięcia konkursowe i dyrygenckie, także jako organizatorka interesujących muzycznych wydarzeń. W 2022 zwyciężyła w międzynarodowym konkursie dyrygenckim „La Maestra 2022” organizowanym przez Philharmonie de Paris oraz Paris Mozart Orchestra. Jest również laureatką Taki AlsopFellowship Award Recipient. [pmac]

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa

Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców

Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

Bilety normalne: 40 zł / miejsce
Bilety ulgowe: 30 zł / miejsce
• dla uczniów, studentów do ukończenia 26 roku życia, emerytów i rencistów oraz osób po 70 roku życia;
• uczniów szkół muzycznych i baletowych oraz studentów uczelni muzycznych i muzykologii.

Bilety dostępne w serwisach biletowych: Polskie Radio – Bilety24, eBilety, oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

 

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności