„Nie tylko Chopin” - recenzja płyty „Paderewski, Stojowski. Muzyka polska na fortepian i orkiestrę”

„[…] Słychać, że dla Plowrighta kompozycje Paderewskiego były jednymi z pierwszych, od których rozpoczął przygodę z polską muzyką. On ma ją pod palcami, w sercu, w duszy. Płyną we wspólnym nurcie. Po wysłuchaniu tego ponad półgodzinnego «Koncertu» (brawa też dla orkiestry Sinfonia Iuventus) można by powtórzyć za Janem Kleczyńskim, który po prawykonaniu w 1889 roku pisał: «[…] tematy śliczne, pełne serdeczności w pierwszej mazurowej części, poetyczne w Romansie, pełne namiętności w Finale, […] solowy instrument traktowany jest wybornie». Środkowa część jest w tym wykonaniu czystym liryzmem (dialog fortepianu ze skrzypcami, potem z wiolonczelą) z ducha polskim.
Na otwarcie płyty Łukasz Borowicz – od lat łatający dziury narodowej pamięci odkrywanymi partyturami polskich kompozytorów – zaproponował «Rapsodię symfoniczną na fortepian i orkiestrę» op. 23 (1900) Zygmunta Stojowskiego. Po raz pierwszy nagraną. Ileż kolorów jest w tym utworze, jaka nostalgia, liryzm, epicki heroizm. Wreszcie: jaka wirtuozeria.
Borowicz z Plowrightem i muzykami SI bezbłędnie wychwytują zmienne stany tej muzyki, odmalowują rozmaite jej barwy i odcienie. Aż dziw, że nikt tego wcześniej przed nimi nie nagrał”.


Źródło: „Ruch Muzyczny” 2017, nr 12
Autor: Tomasz Cyz
Kliknij Nie tylko Chopin, by przeczytać cały artykuł.

 
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności