Młodzi młodszym! Koncert najzdolniejszych młodych artystów.
27 kwietnia 2019, godz. 19.00
Sala Koncertowa UMFC

Wykonawcy:
Antoni Dąbrowski | fagot
Michał Balas | wiolonczela
Rafał Łukasiak | fagot
Maciej Prokopowicz | puzon
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Marek Wroniszewski | dyrygent


W programie:
Michał Spisak Koncert na fagot i orkiestrę
Antonín Dvořák Koncert h-moll na wiolonczelę i orkiestrę op. 104
przerwa
Wolfgang Amadeus Mozart Koncert B-dur na fagot i orkiestrę KV 191
Henri Tomasi Koncert na puzon i orkiestrę

 

Podczas koncertu zaprezentują się młodzi, szczycący się wieloma sukcesami na prestiżowych konkursach uczniowie szkół muzycznych II stopnia. Występ z również młodą, lecz w pełni już profesjonalną orkiestrą absolwentów muzycznych akademii jest dowodem uznania dla ich talentów i pracy, ale też probierzem ich umiejętności.

Warto przybyć na ten koncert i wspierać najlepszych uczniów – w nieodległej przyszłości zapewne cenionych wirtuozów, zapraszanych na polskie i zagraniczne estrady! Dodatkową zachętą jest bardzo atrakcyjny i różnorodny program. Zabrzmią dwa koncerty fagotowe – klasyczny utwór osiemnastoletniego Mozarta to pierwszy z napisanych przez niego kilku koncertów na instrumenty dęte i do dziś najczęściej wykonywany ze wszystkich koncertów fagotowych.


Wśród polskich fagocistów nieustającą popularnością cieszy się klasycyzujący, pełen wdzięku i humoru utwór Michała Spisaka z 1944 r. – ów nieco dziś zapomniany kompozytor należał do sporego grona polskich uczniów sławnej Nadii Boulanger, a miłość, którą obdarzył Francję od czasu studiów u niej przesądziła o wyborze tego kraju jako miejsca zamieszkania. Puzon to instrument o bardzo długiej tradycji, od epoki średniowiecza i renesansu szczególnie często łączony z głosami wokalnymi, z uwagi na swą śpiewność i zdolność gry chromatycznej (czego początkowo nie potrafiły naturalne trąbki i rogi). Późno trafił do orkiestry i stosunkowo rzadko bywał obsadzany w ściśle solowej roli.


Francuski kompozytor Henri Tomasi poświęcił mu jeden z najbardziej dziś znanych koncertów, traktując z całą powagą przebogatą paletę ekspresyjną puzonu, jego zdolność do lirycznej kantyleny eksponowanej tu zwłaszcza w onirycznej części pierwszej oraz subtelnym nokturnie stanowiącym drugie ogniwo, ale też możliwości wirtuozowskie obecne (jednak nie pierwszoplanowo) w żywym finale – tańcu tambourin rodem z barokowych suit.


Wreszcie klejnot późnoromantycznej muzyki wiolonczelowej i zarazem ostatni z koncertów solowych Antonína Dvořáka – ów długo namawiany był do skomponowania koncertu na wiolonczelę, prosił go o niego m.in. przyjaciel Hanuš Wihan, lecz czeski mistrz nie był początkowo przekonany, czy delikatnie brzmiąca wiolonczela się do tego nadaje. Dopiero podczas pobytu w USA przekonał się, słuchając tamtejszych wirtuozów, jak ogromne możliwości drzemią w tym instrumencie – tam też skomponował swój Koncert h‑moll, prawykonany z wielkim sukcesem w Londynie w 1896 r. Odtąd to dzieło na trwałe weszło do światowego repertuaru i należy do najczęściej wykonywanych i nagrywanych koncertów wiolonczelowych.


Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski, utalentowany dyrygent młodego pokolenia, decyzją jury uznany za najlepszego polskiego uczestnika X Międzynarodowego Konkursu im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach w 2017 r., obecnie zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.


Bilety dostępne:
bilety24 - https://bit.ly/2FIEvQm
ebilet - https://bit.ly/2nHP0Mg
oraz w Księgarni Chopin University Press przy ul. Okólnik 2

Piotr Maculewicz
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności