Między Turcją a Polską
16 maja 2019, godz. 19.00
Sala Koncertowa UMFC

Can Kehri, fot. A. Orłowska

Wykonawcy:
Can Kehri | wiolonczela
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Can Okan | dyrygent

W programie:
Cemal Reşit Rey - Turcja (wybór, części 3, 7 i10)
Hasan Ferid Alnar
- Koncert wiolonczelowy (prawykonanie poza Turcją)
***
Piotr Czajkowski
- III Symfonia D-dur Polska

Do III Symfonii Piotra Czajkowskiego przylgnął przydomek „Polskiej” – to rezultat użycia w finale polonezowego rytmu i charakteru, pamiętać jednak należy, że taniec ten był bardzo popularny w carskiej Rosji, będąc tam raczej symbolem uniwersalnego dworskiego splendoru, niż kraju pochodzenia. Piękne dzieło trzydziestopięcioletniego kompozytora wyróżnia kilka szczególnych cech – to np. jedyna z symfonii swego autora w durowej tonacji. Preferował on raczej nastroje elegijne (toteż nawet ta Symfonia D‑dur rozpoczyna się... „marszem żałobnym” w d‑moll). Ma również mniej konwencjonalną, pięcioczęściową budowę, w czym zdaje się nawiązywać do dawniejszych form divertimentowych (wskazuje na to obecność części o tanecznym charakterze – prócz wspomnianego poloneza, również dodatkowego scherza-walca jako części II).


Majowy koncert to także okazja spotkania z muzyką turecką XX wieku. Szczególnie ważną postacią na muzycznej scenie tego kraju był Cemal Reşit Rey, uznawany za jednego z pionierów zaszczepienia w swej ojczyźnie muzyki artystycznej nawiązującej do nurtów twórczości Zachodu, na fali „okcydentalizacji” kraju pod rządami Kemala Atatürka. W bogatej twórczości Reya szczególne miejsce zajmują dzieła sceniczne – opery i operetki, cieszące się znaczną popularnością. Wśród muzyki orkiestrowej poczesne miejsce zajmuje rapsodia symfoniczna Türkiye (Turcja) w dziesięciu barwnych, skontrastowanych tempami i charakterem obrazach, nawiązujących do motywów muzyki narodowej – usłyszymy jej wybrane epizody. Rey współtworzył nieformalną grupę z czterema innymi kompozytorami, zwanymi „Turecką Piątką” – należał do niej także jego rówieśnik Hasan Ferit Alnar, szczególnie zafascynowany możliwościami stylizowania i harmonizacji muzyki tradycyjnej, a także wykorzystania rodzimego instrumentarium; plonem tych zainteresowań był min. cieszący się do dziś popularnością koncert na turecką cytrę – kanun. Bardziej uniwersalny charakter ma jego melodyjny i ekspresyjny Koncert na wiolonczelę, w którego tematach rozpoznać też można charakterystyczne skale i rytmy Orientu.


Partię solową wykona pochodzący z Turcji Can Kehri,  który ukończył z wyróżnieniem studia w Konserwatorium w Stambule  w klasie wiolonczeli prof.  R.  Erzina oraz w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina pod kierunkiem prof. Tomasza Strahla. Aktywny jako solista i kameralista gra także w grupie wiolonczel Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa. Koncert poprowadzi ceniony turecki dyrygent i pianista młodego pokolenia, Can Okan.


Ze wspomnianym przywódcą, Kemalem Atatürkiem wiąże się ważne tureckie święto jego imienia – 19 maja, radosny Dzień Młodzieży i Sportu. Koncert pod patronatem Ambasady Republiki Turcji w Polsce wpisuje się w obchody tego święta, szczególnie w tym roku ważnego, bo związanego ze stuleciem militarnej kampanii z 1919 r., która dała początek nowej państwowości kraju po upadku Imperium Osmańskiego.

Wstęp wolny z potwierdzeniem rezerwacji!
magdalena.politylo@mfa.gov.tr

Piotr Maculewicz
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności