Lutosławski | Bacewicz | Karłowicz

Koncert symfoniczny

Szanowni Państwo,
z przykrością informujemy, że prawykonanie Concerto malinconico na saksofon tenorowy i orkiestrę Piotra Mossa zaplanowane na 12 listopada 2022 roku z przyczyn losowych nie odbędzie się i zostaje przeniesione na 2023 rok.
Za wszelkie zmiany serdecznie przepraszamy.

12 listopada 2022, godz. 19.00
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie

Wykonawcy
Szymon Krzeszowiec | skrzypce
Roman Lasocki | skrzypce
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Tomasz Bugaj | dyrygent

Program
Witold Lutosławski
Partita

Grażyna Bacewicz
VII Koncert skrzypcowy

***

Mieczysław Karłowicz
Poemat symfoniczny Odwieczne pieśni op.10

Siódmy i ostatni z koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz powstał w 1965 roku, aż osiem lat po poprzednim, którego autorka nie przeznaczyła do druku, co stanowiło wyraz pewnego kryzysu wobec mnogich stylistycznych przemian tego trudnego, ale i owocnego dla muzyki polskiej czasu. Mistrzyni powróciła w wielkim stylu, prezentując dzieło błyskotliwe, skrzące się wirtuozerią i wielością ciekawych pomysłów formalnych oraz brzmieniowych, zarazem nawiązujące twórczy dialog z tradycją.

Partita, pierwotnie przeznaczona na skrzypce i fortepian (w 1988 powstała jej wersja orkiestrowa), należy do najważniejszych, prawdziwie epokowych dzieł Witolda Lutosławskiego. Kompozytor łączy w niej nowatorskie środki techniczne (np. typową dla siebie technikę aleatoryczną w parzystych, „łącznikowych” ogniwach pięcioodcinkowej formy) z wrażliwością na melodyczną urodę, klarowność brzmienia i konstrukcji.

W partiach solowych zaprezentują się mistrz i uczeń – Roman Lasocki (którego usłyszymy w Koncercie Grażyny Bacewicz) należy do największych wiolinistycznych autorytetów w Polsce, oklaskiwanych w kraju i za granicą solistów, a także do najbardziej zasłużonych pedagogów w tej dziedzinie; od dekad wykłada na czołowych uczelniach i prowadzi liczne kursy mistrzowskie. Do jego uczniów należy też Szymon Krzeszowiec (wykonawca Partity), ceniony solista i kameralista, od dwudziestu lat prymariusz sławnego Kwartetu Śląskiego.

Genialny symfoniczny tryptyk Odwieczne pieśni (1906) Mieczysława Karłowicza, z poetyckim programem sygnalizowanym „młodopolskimi” tytułami (Pieśń o wiekuistej tęsknocie, Pieśń o miłości i o śmierci oraz Pieśń o wszechbycie) to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego twórcy, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Koncert poprowadzi Tomasz Bugaj, ceniony dyrygent, współpracujący z czołowymi filharmoniami i teatrami muzycznymi w Polsce (m.in. z Warszawską Operą Kameralną, Filharmoniami w Bydgoszczy, Łodzi i Krakowie, a także Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie), mający przebogaty dorobek koncertowy na międzynarodowych estradach. Jest także cenionym wykładowcą akademickim prowadzącym klasy dyrygentury, m.in. w uczelniach muzycznych Krakowa i Warszawy. [pmac]

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona

Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 7 listopada 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Organizator: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Organizator zastrzega prawo do zmiany programu koncertu lub jego wykonawców
Patroni medialni: TVP Kultura, Prestopolmic.pl

 

Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności