Koncert symfoniczny w ramach cyklu "Roman Palester – tu i teraz"
26 października 2019, godz. 19.00
Auditorium Maximum Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28

Wykonawcy:
Maciej Skrzeczkowski – klawesyn
Agata Kielar-Długosz – flet
Łukasz Długosz - flet
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Chór Akademicki Uniwersytetu Warszawskiego (przygotowanie chóru: Irina Bogdanovich)
Marek Wroniszewski - dyrygent

Program:
Roman Palester
Polonezy M. K. Ogińskiego
Concertino na klawesyn i 10 instrumentów
Serenada na 2 flety i orkiestrę smyczkową
Kołacze – poemat weselny na chór żeński i orkiestrę kameralną (prawykonanie estradowe)fot. ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie

Roman Palester (1907-1989) był jednym z najwybitniejszych polskich kompozytorów XX w., postrzegano go często jako następcę Karola Szymanowskiego. Studiował fortepian w krakowskim Instytucie Muzycznym i w konserwatorium we Lwowie, historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim oraz kompozycję i teorię muzyki w Konserwatorium Warszawskim. Od początku lat 50. przebywał na emigracji, a od 1952 współpracował z Radiem Wolna Europa w Monachium, co spowodowało zapis cenzury PRL i Palester niemal całkowicie znikł z oficjalnego życia muzycznego w kraju. Mimo cofnięcia zapisu w roku 1977 nie zaistniał już potem trwale w świadomości rodaków, a wykonania jego wartościowych dzieł są do dziś rzadkie. W 1972 r. zamieszkał w Paryżu, tam też zmarł. Program monograficznego koncertu symfonicznego w ramach trzydniowego cyklu imprez Roman Palester – tu i teraz w roku obchodów 30-lecia jego śmierci przypomni kilka bardzo atrakcyjnych, klasycyzujących dzieł z jego wielowątkowej (skłaniającej się też ku dodekafonii i zaawansowanym środkom fakturalno-technicznym) spuścizny.


Komponowana w latach wojny i nigdy dotąd koncertowo nie wykonana kantata weselna Kołacze do staropolskiego tekstu Sz. Szymonowica była prezentem dla nowopoślubionej żony, Barbary Podoskiej. Także do staropolskich kontekstów (cytaty tańców z Tabulatury Jana z Lublina) odwołuje się pochodzące z tego samego czasu urocze, kameralne Concertino na klawesyn oraz pełne patosu orkiestrowe opracowania polonezów M. K. Ogińskiego.


W stylu „małego koncertu” utrzymana jest także subtelna Serenada na dwa flety. Spuścizna kompozytora jest przechowywana w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, która od lat podejmuje starania na rzecz jej popularyzacji – organizowany przez Bibliotekę oraz Fundację Uniwersytetu Warszawskiego (a wspierany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) cykl spotkań i koncertów wpisuje się w ten właśnie nurt, który zaowocował już ciekawymi publikacjami płytowymi i książkowymi, a także portalem online (palester.polmic.pl) – stąd miejsce koncertu: słynąca z doskonałej akustyki sala Auditorium Maximum UW oraz udział żeńskiej sekcji znakomitego Chóru Akademickiego UW. Koncert z udziałem renomowanych solistów – pary sławnych flecistów Łukasza Długosza i Agaty Kielar-Długosz oraz genialnego klawesynisty młodego pokolenia Macieja Skrzeczkowskiego, poprowadzi Marek Wroniszewski. [Piotr Maculewicz]


Zachęcamy do wzięcia udziału w innych wydarzeniach w ramach cyklu "Palester tu i teraz": https://www.facebook.com/events/1666971170104742/

Wstęp wolny!
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności