Koncert pamięci Maestro Jerzego Semkowa
2 listopada 2019, godz. 18.00

Filharmonia Narodowa (Sala Koncertowa), Warszawa

Wykonawcy:
Sylwia Olszyńska | sopran
Agata Schmidt | mezzosopran
Karol Kozłowski | tenor
Adam Kutny | baryton
Chór Filharmonii Narodowej
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Bartosz Michałowski | dyrygent, dyrektor chóru

Program:
Paweł Łukaszewski - Corpus Christi Responsoria na chór a cappella
(Jerzy Semkow in Memoriam) - prawykonanie
Wolfgang Amadeus Mozart - Requiem d-moll KV 626

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus zawsze z wielką wdzięcznością i dumą podkreśla, że inicjatorem jej powołania był w roku 2007 Maestro Jerzy Semkow, którego imię nosi od 2018 roku. Wspólnie z Filharmonią Narodową (i z udziałem jej prześwietnego chóru), w której światowej sławy dyrygent występował wielokrotnie, zawsze z entuzjazmem oklaskiwany przez polską publiczność POSI uczci pięciolecie śmierci Jerzego Semkowa wykonaniem arcydzieła wszech czasów – Mozartowskiego Requiem oraz premierowym wykonaniem poświęconych pamięci Mistrza Responsoriów na Boże Ciało Pawła Łukaszewskiego. Koncert poprowadzi kierujący Chórem FN Bartosz Michałowski.


Pochłonięty pracą nad Łaskawością TytusaCzarodziejskim fletem Mozart przyjął latem 1791 zamówienie na skomponowanie Requiem; anonimowym zleceniodawcą był, jak się później okazało ekscentryczny hrabia Franz Walsegg, który pragnął wykonać dzieło dla uczczenia pamięci swej zmarłej żony – z tym, że chciał je zaprezentować jako kompozycję własną. Mozart przystał na ten dziwny układ i zapewne początkowo nie przeszło mu przez myśl, że tworzy swoje opus ultimum. Gdy z końcem roku śmiertelnie zachorował, praca nad Requiem była daleka od ukończenia. Po śmierci Mozarta jego żona Konstancja prosiła o dokończenie utworu uczniów i przyjaciół kompozytora – dokonał tego Fraz Xaver Süssmayr. On też od podstaw skomponował brakujące części – Sanctus, Benedictus, Agnus Dei. Mimo że nie w pełni oryginale, Requiem stało się szybko dziełem-legendą i najbardziej znanym spośród licznych umuzycznień missae pro defunctis; podejmowano także próby alternatywnych dokończeń, wciąż jednak wersja Süssmayra jest wykonywana najczęściej.


Kompozytorskie zainteresowania Pawła Łukaszewskiego obejmują liczne gatunki muzyczne, lecz od wielu lat muzyka religijna – zwłaszcza chóralna – stanowi jego kompozytorskie emploi, cenione wysoko nie tylko przez polską publiczność oraz wykonawców, ale też cieszące się wielkim uznaniem poza granicami kraju. Utwory a cappella Pawła Łukaszewskiego często są niezwykle efektowne brzmieniowo (to rezultat doskonałej znajomości chóralnej praktyki i bogatych  doświadczeń w dziedzinie śpiewu i chórmistrzostwa), pełne kontrastów i sugestywnej ekspresji. Ważnym wyróżnikiem jego muzyki jest szczególna wrażliwość harmoniczna: twórczy dialog z tradycją dawnej modalności i tonalność dur-moll, którą sam określa mianem „odnowionej tonalności”. Muzyka Pawła Łukaszewskiego stawia chórom wysokie wymagania, a w najlepszych wykonaniach wywiera na słuchaczach nieodmiennie ogromne wrażenie. [Piotr Maculewicz]


Bilety w sprzedaży od 16 września. Organizator Filharmonia Narodowa.


Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności