Iuventus kameralnie!
31 maja 2019, godz. 19.00
Służewski Dom Kultury, ul. J. S. Bacha 15Wykonawcy:
Justyna Adamczyk | flet
Sebastian Aleksandrowicz | obój
Mikhail Bachyla | trąbka
Karolina Bober | klarnet
Edyta Chmielewska | waltornia
Bartosz Duchnowski | waltornia
Jacek Dziołak | klarnet
Karolina Gniazdowska | waltornia
Karolina Mętrak | fagot
Katarzyna Nej | obój
Sebastian Portka | trąbka
Lech Polka-Przeworski | puzon
Maksymilian Rogacewicz | fagot
Adam Stasiewicz | tuba
Adrian Szlęk | waltornia
Marek Wroniszewski | fortepian

W programie:
Ludwig van Beethoven - Oktet Es-dur op. 103
Ferenc Farkas - Dawne tańce węgierskie
Johannes Brahms - Pięć pieśni w opracowaniu na dwie waltornie i fortepian (wybór 2 pieśni)
przerwa
Victor Ewald - I Kwintet na instrumenty dęte blaszane (część 1)
Johann & Josef Strauss - Pizzicato-Polka, ar. Michael Kummer
Claude Debussy - Golliwogg’s cake walk, ar. Bert Mayer
Johann Sebastian Bach - Jesus bleibet meine Freude, ar. Thierry Caer
Just a Closer Walk with Thee (trad. ar. Don Gillis)
Gerardo Matos Rodrígues - La Cumparsita, ar. Sonny Kompanek
Kazimierz Machala - Sunset Rag

Muzyka przeznaczana specjalnie na instrumenty dęte ma niezwykle długą historię – ślady takich zespołów, grupujących np. wielu trębaczy znajdujemy w najdawniejszej antycznej ikonografii, średniowiecze i renesans znały zespoły nazywane alta cappella złożone z bogatej i różnorodnej obsady pomortów, krzywuł, dulcianów, cynków i in., formowano też konsorty puzonów oraz „chóry” trąbek (te instrumenty zastrzeżone były zwłaszcza dla podkreślania splendoru dworów monarszych i arystokratycznych, stąd trębacze zrzeszali się długo w osobnych, ekskluzywnych i hermetycznych cechach). Głośne brzmienie instrumentów dętych predestynowało je zwłaszcza do gry plenerowej, ale doceniano je także w kameralistyce.


Na początku lat 80. XVIII wieku cesarz Józef II  powołał własny nadworny zespół – Kaiserliche und königliche Harmonie, grający początkowo jako sekstet, wkrótce poszerzony do oktetu złożonego z par obojów, klarnetów, fagotów oraz rogów. Taki właśnie skład uchodził za najszlachetniejszy, „klasyczny” i przeznaczano nań najwięcej kompozycji, tworzył je m.in. Mozart i inni kompozytorzy tej epoki.


Pełen wdzięku i pogody Oktet Es-dur Beethovena (jego bardzo wczesny, młodzieńczy utwór, mimo mylącego wysokiego numeru opusowego, wynikającego z późnego wydania) to właśnie kanoniczny przykład tzw. Harmoniemusik. W XIX stuleciu narodził się natomiast, rozwinięty szczególnie w kolejnym wieku, zwyczaj dokonywania transkrypcji znanych kompozycji na rozmaite składy dęte, dobierane zależnie od potrzeb. Szczególną odmianę stanowił kwintet dęty blaszany (jego najczęstszy skład to dwie trąbki, róg, puzon i tuba, ale możliwe są różne odmiany), zestawiany często z orkiestrowych solistów mających tu możliwość pełnego ukazania swej olśniewającej wirtuozerii.


Do tych tradycji nawiązuje program majowego koncertu, w którym każdy znajdzie coś dla siebie – prócz kompozycji oryginalnie przeznaczonych na składy dęte, jak wspomniany Oktet  Beethovena i Kwintet Ewalda zabrzmią brawurowe transkrypcje repertuaru od Baroku po współczesną muzykę popularną i jazz. Na koncert zapraszają prześwietni soliści grupy dętej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.


Darmowe wejściówki dostępne:
https://bit.ly/2VnVz6N


Piotr Maculewicz
Cenimy Twoją prywatność
Używamy opcjonalnych plików cookie, aby zapewnić najwyższą funkcjonalność strony. Jeśli odrzucisz opcjonalne pliki cookie, stosowane będą wyłącznie pliki cookie niezbędne do funkcjonowania strony. Więcej informacji znajduje się w naszej polityce prywatności